Z cyklu Białoruś Zachodnia: Dwie postacie z dzieckiem, 1939 r.
ołówek/papier, 30,8 x 38 cm
POCHODZENIE:
- kolekcja Niki Strzemińskiej, Warszawa (w 1985)
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- Warsztat Władysława Strzemińskiego, Galeria Anny Wesołowskiej, Łódź, czerwiec 1985
LITERATURA:
- Warsztat Władysława Strzemińskiego, Galeria Anny Wesołowskiej, Łódź, czerwiec 1985, poz. 4a i 4b (il.)
- Władysław Strzemiński 1893-1952. W setną rocznicę urodzin, katalog wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi, [red.] Jadwiga Janik, Zenobia Karnicka i Janina Ładnowska, Muzeum Sztuki, Łódź 1994, s. 224, poz. VI. 16 i VI.17 (il.)
W latach 30. Władysław Strzemiński stworzył serie prac, które miały stanowić podwaliny jego dojrzałego stylu malarskiego. Poczynając od pejzaży morskich, w których inspiracją były dla niego ruch i kształty fal, artysta zaczął nadawać różnorodnym elementom kompozycji opływową, biomorficzną formę. Ponadto, kształty w pracach z tego okresu zaczęły płynnie przechodzić w siebie nawzajem, łączyć we wspólną, falującą linię. Istotną wartością w tej estetyce stał się rytm. Rytmizacji i ujednoliceniu podlegały nie tylko elementy przyrody nieożywionej, lecz także postaci. Te cechy stylu Strzemińskiego widać również w prezentowanej pracy. Pochodzi ona z cyklu rysunków "Zachodnia Białoruś". Choć w swych rysunkach artysta nie mógł dążyć do osiągnięcia założeń malarskiego unizmu, konsekwentnie pozostawał wierny wypracowanej organizacji wizualnej sfery dzieła oraz skoncentrowany na problemie percepcji. Prezentowaną pracę cechuje największa oszczędność formy. Strzemiński już w 1932 roku, w tekście "Kto chce niech szpera…", pisał o randze upraszczania formy w sztukach plastycznych: "Dzieło sztuki jest kondensacją formy. Naśladowanie natury nie powiększa natężenia formy i jest raczej szkodliwe, gdyż podporządkowuje obraz obcym prawom budowy. Odpowiednie ustawienie proporcji jest istotniejsze niż wszelkiego rodzaju kopiowanie natury, chociażby nawet najbardziej fotograficzne. Wymaganiem epoki obecnej jest gruntowna i zasadnicza przebudowa samego pojęcia sztuki. Zamiast nie kończącego się nigdy powtarzania natury, staje się sztuka organizowaniem przebiegu procesów życiowych. Plan, system i celowość - to są podstawowe czynniki sztuki nowoczesnej".
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 1918 roku uczęszczał na zajecia do Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. Z tego okresu pochodzą znajomość i kontakty artystyczne z K. Malewiczem i W. Tatlinem. Od 1921 roku mieszkał w Wilnie. Współorganizator Wystawy Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku, oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Brał udział we wszystkich poczynaniach artystycznych awangardy polskiego konstruktywizmu - Praesens i "a.r.". Członek międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od 1931 roku przebywa w Łodzi. Współtworzy Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej w Łodzi - otwartą w tym samym roku. Po 1945 roku wykłada w PWSSP w Łodzi. Jego żoną była wybitna rzeźbiarka Katarzyna Kobro. Uprawiał malarstwo sztalugowe, typografię, projektowanie architektoniczne, zajmował się teorią i krytyką sztuki. Ukształtowany artystycznie przez konstruktywizm, nie godził się na instrumentalne wykorzystywanie sztuki do osiągania celów społecznych. Razem z żoną - Katarzyną Kobro napisał pracę Unizm w malarstwie (1928), w której stworzył i dał wykład teorii Unizmu tj. zasady, wg. której wszelka wypowiedź artystyczna winna spełniać wymóg "...jedności dzieła sztuki z miejscem, w jakim powstaje". Dążenie do homogenizacji obrazu, doprowadziło w pełni rozwiniętej formule Unizmu do prac monochromatycznych, gdzie faktura poprzez zaznaczone wypukłości tworzące wzór budowała całą przestrzeń obrazu. Artysta wniósł duży wkład w światową awangardę. Przez krytykę światową zaliczany jest do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl