Rzeźba grecka III, Rysunek na Konkurs Olimpijski, 1948 r.
ołówek/papier, 39,8 x 36,2 cm sygnowany i datowany l.d.: `W. Strzem | 1948` opisany ręką artysty na odwrociu: `prof. A. Szaf | z prośbą o | przyjęcie od | autora` POCHODZENIE: Praca pochodzi z kolekcji profesora Adama Schaff, stanowiła podarunek od artysty o czym świadczy dedykacja na odwrociu pracy. OPINIE: Do pracy dołączona jest opinia poświadczająca autorstwo, wystawiona przez p. Zenobię Karnicką. LITERATURA: -Porównaj: Władysław Strzemiński 1893-1952. W setną rocznicę urodzin, katalog wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi, [red.] Jadwiga Janik, Zenobia Karnicka i Janina Ładnowska, Muzeum Sztuki, Łódź, 1994, s. 200, il. 134. - Porównaj: Warsztat Władysława Strzemińskiego, katalog wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej Anny Wesołowskiej w Łodzi, Łódź, 1985, poz. 33 (il.)
Prezentowana praca pochodzi z cyklu prac wykonanego na okoliczność ostatniego, siódmego Olimpijskiego Konkursu Sztuki i Literatury, który odbył się przy okazji igrzysk olimpijskich w Londynie w 1948 roku. Program konkursu obejmował takie dziedziny sztuki jak poezja, epika, rzeźba, malarstwo, architektura oraz muzyka. Rysunki Strzemińskiego najprawdopodobniej nie zostały ostatecznie zgłoszone do rywalizacji. Wybrany przez Strzemińskiego motyw serii prac stanowi rzadki przykład ukłonu artysty w kierunku sztuki klasycznej, poprzedzony ponadto gruntownymi, teoretycznymi studiami na temat sztuki i sposobu widzenia starożytnych Greków, które włączone zostały ostatecznie przez artystę do obszernej rozprawy pt. "Teoria widzenia". Praca pochodzi z okresu gdy Strzemiński poszukiwał w powojennej rzeczywistości i nowej ideologii możliwość wyrazu artystycznego, pozostając jednocześnie wiernym założeniom awangardy. Lewicowe poglądy artysty połączyły go ze środowiskiem podobnie zorientowanej politycznie polskiej inteligencji, wśród której bardzo dużą rolę jako ideolog odegrał profesor Adam Schaff, któremu artysta podarował prezentowaną pracę.
Rysunek posiada wszystkie charakterystyczne cechy stylu Strzemińskiego. Opływowe, organiczne kształty określone zostały za pomocą miękkich, lekko prowadzonych, płynnych linii zróżnicowanych grubością i twardością użytego narzędzia. Praca stanowi trzecią, znaną wersję kompozycji "Rzeźba grecka", dwie pozostałe znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz Muzeum Narodowego w Warszawie. Poszczególne warianty różnią się od siebie nieznacznie układem kompozycyjnym, umiejscowieniem sygnatury oraz rodzajem użytego podłoża.
W 1918 roku uczęszczał na zajecia do Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. Z tego okresu pochodzą znajomość i kontakty artystyczne z K. Malewiczem i W. Tatlinem. Od 1921 roku mieszkał w Wilnie. Współorganizator Wystawy Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku, oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Brał udział we wszystkich poczynaniach artystycznych awangardy polskiego konstruktywizmu - Praesens i "a.r.". Członek międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od 1931 roku przebywa w Łodzi. Współtworzy Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej w Łodzi - otwartą w tym samym roku. Po 1945 roku wykłada w PWSSP w Łodzi. Jego żoną była wybitna rzeźbiarka Katarzyna Kobro. Uprawiał malarstwo sztalugowe, typografię, projektowanie architektoniczne, zajmował się teorią i krytyką sztuki. Ukształtowany artystycznie przez konstruktywizm, nie godził się na instrumentalne wykorzystywanie sztuki do osiągania celów społecznych. Razem z żoną - Katarzyną Kobro napisał pracę Unizm w malarstwie (1928), w której stworzył i dał wykład teorii Unizmu tj. zasady, wg. której wszelka wypowiedź artystyczna winna spełniać wymóg "...jedności dzieła sztuki z miejscem, w jakim powstaje". Dążenie do homogenizacji obrazu, doprowadziło w pełni rozwiniętej formule Unizmu do prac monochromatycznych, gdzie faktura poprzez zaznaczone wypukłości tworzące wzór budowała całą przestrzeń obrazu. Artysta wniósł duży wkład w światową awangardę. Przez krytykę światową zaliczany jest do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl