Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STRZEMIŃSKI Władysław | Projekt stoiska - Industrie du papier na targi w Zagrzebiu, około 1947 r.

Władysław STRZEMIŃSKI (1893 Mińsk Litewski - 1952 Łódź)

Projekt stoiska - Industrie du papier na targi w Zagrzebiu, około 1947 r.

tempera, ołówek/papier, 46 x 39 cm
sygnowany cienkopisem p.d.: 'W. Strzemiński'

OPINIE:
- praca posiada ekspertyzę Zenobii Karnickiej

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Warszawa

LITERATURA:
- Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński, grudzień 1956 - styczeń 1957, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Związek Polskich Artystów Plastyków, Łódź,1957, s. 55
- porównaj: Z kręgu Strzemińskiego, Jerzy Oplustil, Warszawa 1991, s.6 (zdjęcie stoiska)

STAN ZACHOWANIA:
- niewielkie rozdarcie na dolnej krawędzi

Kiedy na przełomie lat 40. i 50. twórczość Władysława Strzemińskiego skupiona była głównie na opracowywaniu „Teorii widzenia”, a jego kariera dydaktyczna chyliła się ku końcowi, korzystając ze zleceń często „podrzucanych” mu m.in. przez współpracowników, w latach 1947-50 wykonywał prace w zakresie sztuki użytkowej. W zakres projektów oraz licznych realizacji wchodziły wnętrza lokali użytkowych, sklepy, kawiarnie, pawilony targowe oraz stoiska zarówno w kraju, jak i za granicą. Architekt Jerzy Oplustil, który wielokrotnie współpracował z Władysławem Strzemińskim przy tego typu projektach, po latach wspominał: „Moje kontakty ze Strzemińskim, poczynając od momentu wzajemnego pierwszego zetknięcia na terenie uczelni artystycznej w Łodzi, wprowadziły mnie natychmiast w atmosferę walki z licznymi, 'zionącymi ogniem nienawiści' do Strzemińskiego, koteriami plastyków. W takich warunkach powstało nasze pierwsze skromne, ale kolorowe stoisko na targach w Zagrzebiu w roku 1947; nota bene ponoć zamalowane na szaro przez zwolennika szarzyzny. Osobnik ten pofolgował sobie. W 1948 stoczyłem walkę, częściowo wygraną, o pawilon papierniczy na Wystawie Ziem Odzyskanych we Wrocławiu. Przebieg utarczki miał jednak charakter już bardziej dramatyczny − bo oparł się nawet o władze policyjne, gdy ścianę znów usiłowano zamalować na ulubiony dla zwolenników szarzyzny, szary kolor”. Projekt stoiska papierniczego na targi w Zagrzebiu jest pracą o wyjątkowych walorach artystycznych. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to dobór niezwykle intensywnych i czystych kolorów. Nikogo jednak nie zdziwi fakt, iż są to trzy kolory zasadnicze: żółty, niebieski i czerwony oraz trzy nie-kolory: czerń, biel i szarość. Przejrzysta, ażurowa, utrzymana w duchu neoplastycznym praca, powstała w 1947 roku. Projekt zakładał wejście do przestrzeni stoiska, które stanowiła przejrzysta, niebieska konstrukcja prezentująca napis industrie du papier. Wewnątrz, po prawej stronie, umieszczona została gablota, przypominająca jedną z kompozycji przestrzennych Katarzyny Kobro. Lewą ścianę stoiska zajmowały ciągi półek ułożone w ciągi poziomych pasów. Tło natomiast zdobiły plakaty reklamujące papierniczy rynek.

Edukację artystyczną rozpoczął w roku 1918 od zajęć z Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. W tym czasie nawiązał artystycznie kontakty z Kazimierzem Malewiczem i Wladimirem Tatlinem. W 1921 roku przeprowadził się do Wilna, gdzie współorganizował Wystawę Nowej Sztuki (1923) oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Był członkiem międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od roku 1931 przebywał w Łodzi, gdzie współtworzył Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej. Po 1945 roku zajmował się nauczaniem w łódzkiej PWSSP. Swoją twórczością wniósł wiele w światową awangardę. Krytyka światowa zalicza Strzemińskiego do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STRZEMIŃSKI Władysław

W 1918 roku uczęszczał na zajecia do Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. Z tego okresu pochodzą znajomość i kontakty artystyczne z K. Malewiczem i W. Tatlinem. Od 1921 roku mieszkał w Wilnie. Współorganizator Wystawy Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku, oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Brał udział we wszystkich poczynaniach artystycznych awangardy polskiego konstruktywizmu - Praesens i "a.r.". Członek międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od 1931 roku przebywa w Łodzi. Współtworzy Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej w Łodzi - otwartą w tym samym roku. Po 1945 roku wykłada w PWSSP w Łodzi. Jego żoną była wybitna rzeźbiarka Katarzyna Kobro. Uprawiał malarstwo sztalugowe, typografię, projektowanie architektoniczne, zajmował się teorią i krytyką sztuki. Ukształtowany artystycznie przez konstruktywizm, nie godził się na instrumentalne wykorzystywanie sztuki do osiągania celów społecznych. Razem z żoną - Katarzyną Kobro napisał pracę Unizm w malarstwie (1928), w której stworzył i dał wykład teorii Unizmu tj. zasady, wg. której wszelka wypowiedź artystyczna winna spełniać wymóg "...jedności dzieła sztuki z miejscem, w jakim powstaje". Dążenie do homogenizacji obrazu, doprowadziło w pełni rozwiniętej formule Unizmu do prac monochromatycznych, gdzie faktura poprzez zaznaczone wypukłości tworzące wzór budowała całą przestrzeń obrazu. Artysta wniósł duży wkład w światową awangardę. Przez krytykę światową zaliczany jest do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl