Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STRZEMIŃSKI Władysław | Pejzaż łódzki, około 1941 r.

Władysław STRZEMIŃSKI (1893 Mińsk Litewski - 1952 Łódź)

Pejzaż łódzki, około 1941 r.

akwarela, kredka/papier, 31 x 38,5 cm
na odwrociu opisany ołówkiem: 'pejzaż łódzki | akwarela i kredka' oraz piórem: 'autor Władysław Strzemiński | tytuł "pejzaż łódzki" format 31 x 38,5 | technika kredka i akwarela | własność Górskiego Władysława | Zam. Łódź, ul. Piotrkowska 142'

POCHODZENIE:
- kolekcja Władysława Górskiego, Łódź

WYSTAWIANY:
- "Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński", Centralne Biuro Wystaw Artystycznych (CBWA) Zachęta, Warszawa, 1957
- "Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński", Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź, 1956

Pejzaż łódzki był tematem, który towarzyszył Władysławowi Strzemińskiemu od początku lat 30., od momentu, kiedy artysta osiedlił się w Łodzi. Na przestrzeni lat powstało wiele łódzkich pejzaży autorstwa Strzemińskiego. Początkowo zachowane były one w stylistyce unistycznej, później, na początku lat 40. nabrały odmiennego charakteru, zbliżonego poprzez delikatnie nakładane plamy barwne do pointylizmu połączonego z konstruktywizmem, który daje o sobie znać poprzez ostre, architektoniczne linie wyznaczające osie kompozycyjne.

Prezentowana w katalogu praca odznacza się niezwykłą delikatnością i kompozycyjnym wyważeniem. Pierwszy plan zbudowany został za pomocą poziomych linii oraz wyrazistych kolorów, wyznaczających linie pola. Tło, bardziej stonowane i w lekko odmiennej kolorystyce stanowi pejzaż miejski, z którego wyłaniają się łódzkie fabryczne kominy.

Analizując miejskie pejzaże namalowane przez Strzemińskiego, możemy przypuszczać, iż prezentowana w katalogu praca pochodzi z początku lat 40. Dwie zbliżone formalnie i tematycznie prace pochodzące z 1941 roku zostały zaprezentowane na wystawie „Warsztat Władysława Strzemińskiego” w Galerii Anny Wesołowskiej w Łodzi w 1985 roku („Pejzaż łódzki”, akwarela, kredka/papier, 31,3 x 37,7 cm, sygnowany i datowany l.d. „W. Strzem/1941; „Pejzaż łódzki”, akwarela, kredka/papier 30,7 x 38 cm, sygnowany l.d.: „W.Strzem”). Obie zostały wspomniane w katalogu wystawy monograficznej jako pozycje II.53 oraz II.54, s. 189-190.

Jeśli przyjmiemy to datowanie, możemy przypuszczać, iż tworzone w tym czasie pejzaże łódzkie Strzemiński mógł traktować jako swoistą odtrutkę na prace o tematyce związanej z okrucieństwami wojny. W pierwszej połowie lat 40. Strzemiński stworzył m.in. cykle „Deportacje” 1940, „Wojna domom” 1941, „Twarze” 1942, „Tanie jak błoto” 1944, „Ręce, które nie z nami” 1945.

Edukację artystyczną rozpoczął w roku 1918 od zajęć z Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. W tym czasie nawiązał artystycznie kontakty z Kazimierzem Malewiczem i Wladimirem Tatlinem. W 1921 roku przeprowadził się do Wilna, gdzie współorganizował Wystawę Nowej Sztuki (1923) oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Był członkiem międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od roku 1931 przebywa w Łodzi, gdzie współtworzy Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej. Po 1945 roku zajmuje się nauczaniem w łódzkiej PWSSP. Swoją twórczością wniósł wiele w światową awangardę. Krytyka światowa zalicza Strzemińskiego do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STRZEMIŃSKI Władysław

W 1918 roku uczęszczał na zajecia do Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. Z tego okresu pochodzą znajomość i kontakty artystyczne z K. Malewiczem i W. Tatlinem. Od 1921 roku mieszkał w Wilnie. Współorganizator Wystawy Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku, oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Brał udział we wszystkich poczynaniach artystycznych awangardy polskiego konstruktywizmu - Praesens i "a.r.". Członek międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od 1931 roku przebywa w Łodzi. Współtworzy Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej w Łodzi - otwartą w tym samym roku. Po 1945 roku wykłada w PWSSP w Łodzi. Jego żoną była wybitna rzeźbiarka Katarzyna Kobro. Uprawiał malarstwo sztalugowe, typografię, projektowanie architektoniczne, zajmował się teorią i krytyką sztuki. Ukształtowany artystycznie przez konstruktywizm, nie godził się na instrumentalne wykorzystywanie sztuki do osiągania celów społecznych. Razem z żoną - Katarzyną Kobro napisał pracę Unizm w malarstwie (1928), w której stworzył i dał wykład teorii Unizmu tj. zasady, wg. której wszelka wypowiedź artystyczna winna spełniać wymóg "...jedności dzieła sztuki z miejscem, w jakim powstaje". Dążenie do homogenizacji obrazu, doprowadziło w pełni rozwiniętej formule Unizmu do prac monochromatycznych, gdzie faktura poprzez zaznaczone wypukłości tworzące wzór budowała całą przestrzeń obrazu. Artysta wniósł duży wkład w światową awangardę. Przez krytykę światową zaliczany jest do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl