1949 r. Rysunek ołówkiem na kalce 39 x 44 cm Nie sygnowany
R - obraz posiada cenę rezerwową
Pochodzenie - dawna własność Lecha i Mirosławy Kunka Literatura - Władysław Strzemiński - w setną rocznicę urodzin, katalog wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1993, s. 232, poz. VI 93 w dziale Szkice, studia warsztatowe (reprodukcja). Malarz, teoretyk sztuki, czołowy przedstawiciel awangardy. Po ukończeniu Szkoły Inżynieryjnej w Petersburgu (1914) został wcielony do armii carskiej i walczył w I wojnie światowej. W 1916 r. w wyniku poniesionych obrażeń przeszedł amputację nogi i przedramienia. W związku z tymi wydarzeniami zwrócił się ku sztukom plastycznym. Wstąpił do Wolnych Pracowni Artystycznych (1918-1919). Pełnił ważne funkcje w placówkach, które po rewolucji zajmowały się plastyką. Współpracował z K. Malewiczem i grupą UNOWIS. Od 1922 r. mieszkał w Polsce. W 1923 r. zorganizował w Wilnie "Wystawę Nowej Sztuki", która była pierwszym pokazem konstruktywizmu w naszym kraju. Strzemiński należał do współzałożycieli ugrupowania "Blok" (1924), "Praesens" (1926), "a.r." (1929). Tworzył kolekcję sztuki nowoczesnej dla Muzeum Sztuki w Łodzi. Po II wojnie światowej został wykładowcą WSSP w Łodzi. Był twórcą unizmu - postulującego zasadę organicznej jedności dzieła.
W 1918 roku uczęszczał na zajecia do Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. Z tego okresu pochodzą znajomość i kontakty artystyczne z K. Malewiczem i W. Tatlinem. Od 1921 roku mieszkał w Wilnie. Współorganizator Wystawy Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku, oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Brał udział we wszystkich poczynaniach artystycznych awangardy polskiego konstruktywizmu - Praesens i "a.r.". Członek międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od 1931 roku przebywa w Łodzi. Współtworzy Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej w Łodzi - otwartą w tym samym roku. Po 1945 roku wykłada w PWSSP w Łodzi. Jego żoną była wybitna rzeźbiarka Katarzyna Kobro. Uprawiał malarstwo sztalugowe, typografię, projektowanie architektoniczne, zajmował się teorią i krytyką sztuki. Ukształtowany artystycznie przez konstruktywizm, nie godził się na instrumentalne wykorzystywanie sztuki do osiągania celów społecznych. Razem z żoną - Katarzyną Kobro napisał pracę Unizm w malarstwie (1928), w której stworzył i dał wykład teorii Unizmu tj. zasady, wg. której wszelka wypowiedź artystyczna winna spełniać wymóg "...jedności dzieła sztuki z miejscem, w jakim powstaje". Dążenie do homogenizacji obrazu, doprowadziło w pełni rozwiniętej formule Unizmu do prac monochromatycznych, gdzie faktura poprzez zaznaczone wypukłości tworzące wzór budowała całą przestrzeń obrazu. Artysta wniósł duży wkład w światową awangardę. Przez krytykę światową zaliczany jest do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl