Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STRZEMIŃSKI Władysław | Ludzie w okresie wojny [Bezrobotni, Trzy postacie, Ludzie z okresu wojny], 1939-45 r.

Władysław STRZEMIŃSKI (1893 Mińsk Litewski - 1952 Łódź)

Ludzie w okresie wojny [Bezrobotni, Trzy postacie, Ludzie z okresu wojny], 1939-45 r.

kredka, ołówek/papier, 31 x 38,5 cm
na odwrociu opisany ołówkiem śr.d.: 'ludzie w okresie wojny' oraz atramentem l.d.: 'autor Władysław Strzemiński | tytuł "ludzie" format 31 x 38,5 | technika ołówek i kredka kolorowa | własność Władysława Górskiego | zam. Łódź Piotrkowska 142'

OPINIE:
- praca posiada ekspertyzę Zenobii Karnickiej

POCHODZENIE:
- kolekcja Władysława Górskiego, Łódź

WYSTAWIANY:
- "Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński", Centralne Biuro Wystaw Artystycznych (CBWA) Zachęta, Warszawa, 1957
- "Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński", Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź, 1956

LITERATURA:
- Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński, grudzień 1956 - styczeń 1957, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Związek Polskich Artystów Plastyków, Łódź,1957, s. 40, poz. 103
- Władysław Strzemiński 1893-1952. W setną rocznicę urodzin, katalog wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi, [red.] Jadwiga Janik, Zenobia Karnicka i Janina Ładnowska, Muzeum Sztuki, Łódź 1994, s. 184, poz. II.11

Obie prezentowane w katalogu prace pochodzą z kolekcji Władysława Górskiego, przedwojennego ucznia Władysława Strzemińskiego. Zostały mu one podarowane zapewne w dowód wdzięczności za współpracę przy realizacji Sali Neoplastycznej w łódzkim muzeum w latach 1946-48. Obie prace były również udostępnione przez Górskiego na wystawy w Łodzi w 1956 roku i w Warszawie rok później. Były to pierwsze pośmiertne, retrospektywne wystawy Władysława Strzemińskiego, dzięki którym artysta zapisał się w powszechnej opinii jako ikona sztuki światowego formatu.

Władysław Strzemiński jest jednym z czołowych przedstawicieli polskiej awangardy artystycznej XX wieku. Twórca teorii unizmu, prekursor nurtów awangardowych oraz propagator nowego spojrzenia na sztukę użytkową. Ten wszechstronny artysta, mając już za sobą liczne poszukiwania artystyczne, od końca lat 30. szczególną sympatią zaczął darzyć medium, jakim jest papier. Do tego stopnia, iż praktycznie porzucił sztalugowe malarstwo na rzecz technik rysunkowych. Być może przyczyniły się do tego czasy, bieda i brak środków do tworzenia prac na płótnach.
Julian Przyboś pisał o rysunkach Strzemińskiego słowami: „Przeszedłszy po swoim okresie unistycznym do 'realizmu' dał obrazy też nie podobne do znanych mi obrazów współczesnego malarstwa przedstawiającego we Francji. Są to studia z natury, ale tak, chciałoby się rzec, unistycznie oczyszczone z przypadkowości formy i koloru, że sprawiają zwłaszcza na widzu o oku niewyrobionym wrażenie malarstwa bezprzedmiotowego, 'abstrakcji'. Ale co dziwniejsze, obrazy te i rysunki nie zatraciły wcale nie tylko widzenia konkretnego przedmiotu, ale dają charakterystykę niezwykle wyraźną, jednostkową, szczególną charakterystykę przedstawionego modela. Ludzie i pejzaże Strzemińskiego w obrazach i rysunkach powstałych tuż przed wojną i w czasie okupacji mają ekspresję niespotykanie dobitną. Są to obrazy abstrakcyjne – a przedstawiające, zrobione najogólniejszą linią i kolorem, a dają przedmiotom wyraz szczególny, niepowtarzalny. Na przykład rysunki z cyklu 'Deportowani', obrazujące tragedię ghetta, lub cykl rysunków 'Ruiny'. Jedną falistą linią określającą kontur, linią, zdawałoby się, w poszczególnych rysunkach podobną, potrafił artysta dać wyraz swym figurom ludzkim (bez zaznaczonych oczu, ust i rysów) wstrząsający wyraz. Rysunki te wystawione tuż po wojnie w Łodzi zrobiły na mnie wrażenie silniejsze – (dlaczegóż nie mam tego wyznać?) – niż Guernica Picassa” (Julian Przyboś, Nowatorstwo Strzemińskiego [w:] – katalog wystawy, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński, grudzień 1956 - styczeń 1957, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Związek Polskich Artystów Plastyków, Łódź,1957, s. 7).

Strzemiński wykształcił własny styl rysowania, w którym często stosował kalkę techniczną, papier pergaminowy (stosowany przeważnie do pakowania artykułów spożywczych) lub papier woskowany. Twórca przerysowywał kontur nakreślonej uprzednio na kalce kompozycji (tzw. „matrycy”), następnie obrysowywał zagłębienia powstałe po ołówku lub rylcu. Znane są liczne prace na papierze o powielalnej kompozycji, które powstały poprzez przeniesienie na papier konturu rysunku z matrycy – prace z cyklu „Białoruś zachodnia” (1939), „Deportacje” (1940), „Wojna domowa” (1941), „Twarze” (1942), „Tanie jak błoto” (1944), „Ręce, które nie z nami” (1945), „Olimpiada” (1948), „Małorolni” (1950) oraz liczne, pojedyncze prace niewchodzące w skład żadnych cykli. Rysunki powstałe przy użyciu „matryc” nie są jednak mechanicznie powielanymi motywami. Odróżniają je od siebie drobne zmiany, takie jak dodanie światłocieniowego modelunku za pomocą roztartego węgla lub kredki. Wypracowanie tej techniki umożliwiło artyście zarówno powielanie elementów kompozycji w nieskończonej ilości i nieskończonych konfiguracjach, jak i pozwalało na wyeliminowanie wszelkich niedoskonałości rysunku, spowodowanych na przykład drgnięciem ręki, a także służyło industrializacji sztuki – zakładającej maksimum efektu przy minimum wysiłku.

Prezentowana w katalogu praca „Ludzie w okresie wojny [Bezrobotni, Trzy postacie, Ludzie z okresu wojny]” jest repliką pierwszego rysunku Strzemińskiego stworzonego przy użyciu „matrycy”. Przedstawione figury ludzkie, identyczne na obu pracach, zaznaczone są za pomocą grubego, czarnego konturu. Różnicą pomiędzy nimi jest dodanie na prezentowanej pracy plam intensywnych kolorów (czerwienie, żółcienie, błękity, zielenie). Biorąc pod uwagę tytuł pracy, możemy spodziewać się, iż plamy koloru miały silną warstwę znaczeniową, kojarzącą się z plamami krwi i egzekucjami wykonywanymi na bezbronnych. Dodatkowo, zdeformowane, niezgrabne, bezpłciowe ciała trójki bohaterów przedstawienia wskazują nam jednoznacznie na rozpacz, lęk i okrucieństwo wojny. Być może są to ludzie z tłumu bezrobotnych, który według Strzemińskiego był swoistym godłem epoki.

Edukację artystyczną rozpoczął w roku 1918 od zajęć z Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. W tym czasie nawiązał artystycznie kontakty z Kazimierzem Malewiczem i Wladimirem Tatlinem. W 1921 roku przeprowadził się do Wilna, gdzie współorganizował Wystawę Nowej Sztuki (1923) oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Był członkiem międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od roku 1931 przebywa w Łodzi, gdzie współtworzy Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej. Po 1945 roku zajmuje się nauczaniem w łódzkiej PWSSP. Swoją twórczością wniósł wiele w światową awangardę. Krytyka światowa zalicza Strzemińskiego do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STRZEMIŃSKI Władysław

W 1918 roku uczęszczał na zajecia do Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. Z tego okresu pochodzą znajomość i kontakty artystyczne z K. Malewiczem i W. Tatlinem. Od 1921 roku mieszkał w Wilnie. Współorganizator Wystawy Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku, oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Brał udział we wszystkich poczynaniach artystycznych awangardy polskiego konstruktywizmu - Praesens i "a.r.". Członek międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od 1931 roku przebywa w Łodzi. Współtworzy Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej w Łodzi - otwartą w tym samym roku. Po 1945 roku wykłada w PWSSP w Łodzi. Jego żoną była wybitna rzeźbiarka Katarzyna Kobro. Uprawiał malarstwo sztalugowe, typografię, projektowanie architektoniczne, zajmował się teorią i krytyką sztuki. Ukształtowany artystycznie przez konstruktywizm, nie godził się na instrumentalne wykorzystywanie sztuki do osiągania celów społecznych. Razem z żoną - Katarzyną Kobro napisał pracę Unizm w malarstwie (1928), w której stworzył i dał wykład teorii Unizmu tj. zasady, wg. której wszelka wypowiedź artystyczna winna spełniać wymóg "...jedności dzieła sztuki z miejscem, w jakim powstaje". Dążenie do homogenizacji obrazu, doprowadziło w pełni rozwiniętej formule Unizmu do prac monochromatycznych, gdzie faktura poprzez zaznaczone wypukłości tworzące wzór budowała całą przestrzeń obrazu. Artysta wniósł duży wkład w światową awangardę. Przez krytykę światową zaliczany jest do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl