Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STRZEMIŃSKI Władysław | Baba z cyklu Małorolni, 1950 r.

Władysław STRZEMIŃSKI (1893 Mińsk Litewski - 1952 Łódź)

Baba z cyklu Małorolni, 1950 r.

ołówek/papier, 21 x 29,5 cm
opisany l.d.: '44'

POCHODZENIE:
- kolekcja Niki Strzemińskiej, Warszawa

WYSTAWIANY:
- Warsztat Władysława Strzemińskiego, Galeria Anny Wesołowskiej, Łódź 1985

LITERATURA:
- Warsztat Władysława Strzemińskiego, Galeria Anny Wesołowskiej, Łódź, czerwiec 1985, poz.110 (il.)
- Władysław Strzemiński 1893-1952. W setną rocznicę urodzin, katalog wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi, [red.] Jadwiga Janik, Zenobia Karnicka i Janina Ładnowska, Muzeum Sztuki, Łódź 1994, s. 239, poz. VI.139 (il.)


Prezentowana praca pochodzi z ostatniego okresu życia i twórczości Władysława Strzemińskiego. Był to okres okupacji i pierwszych lat po wyzwoleniu. Strzemiński wojnę spędził przede wszystkim w Łodzi. W tym czasie, jak wielu innych artystów, był pozbawiony środków i możliwości tworzenia na płótnie. Także po wyzwoleniu, gdy pracował w Wyższej Szkole Plastycznej w Łodzi, jego los nie uległ poprawie. Prace z tego okresu pozwalają spojrzeć na twórczość artysty w nowy sposób i uzupełniają znaczną lukę w wiedzy o jego twórczości. W tym czasie artysta stworzył następujące cykle prac na kalce oraz na papierze: "Białoruś zachodnia" (1939), "Deportacja" (1940), "Wojna domowa" (1941), "Twarze" (1942), "Taniec jak błoto" (1944), "Ręce, które nie z nami" (1945), "Olimpiada" (1948) oraz cyklu, z którego pochodzi zaprezentowana praca "Małorolni" (1950).
Tematem przewodnim wymienionych cyklów są obłe formy, które kształtem przywołują obłoki, postacie ludzkie, drzewa czy domy. Głównym środkiem ekspresji jest tutaj linia - zawsze miękka, jednolita pod względem grubości i najczęściej zamknięta. Nieraz prace na papierze stanowiły szkice do obrazów Strzemińskiego. Zaprezentowany obiekt przedstawia zwróconą tyłem chłopkę w chuście na głowie. Artysta przedstawił postać kobiety za pomocą konturu i syntetycznej formy, nie stosując światłocienia ani koloru.

Prace z tego okresu dowodzą ogromnej wszechstronności artysty i jego otwartości na różnorodne inspiracje. Rysunki na kalce i na papierze powstałe w tym okresie w większości znajdują się w zbiorach muzealnych i pokazywane są rzadko szerokiej publiczności. Zostały one poznane przez publiczność przy okazji wystawy "Warsztat Władysława Strzemińskiego", która odbyła się w 1985 roku w Łodzi. "Baba" była jedną z prac wystawionych na łódzkiej wystawie. Pojawiły się na niej również inne realizacje o tej same tematyce, których bohaterkami były kobiety w różnym wieku w towarzystwie kur bądź na tle wiejskich chat.

Te figuratywne cykle są interpretowane przez krytyków na różne sposoby. Przede wszystkim pozwalają one spojrzeć na Strzemińskiego jako na artystę reagującego na sytuacje i czas, w którym przyszło mu tworzyć. Te drobnych formatów prace, powstałe obok wybitnych płócien artysty, ukazują go jako człowieka niezwykle wszechstronnego. Biorąc pod uwagę, że artysta w latach 1948-49 pracował nad abstrakcyjnymi "Powidokami" oraz pisał "Teorię Widzenia", ten widoczny zwrot ku figuracji postrzegamy jako próbę odpoczynku lub odreagowania. Innym proponowanym przez krytyków spojrzeniem jest interpretowanie tego okresu w kontekście przemian w polskiej sztuce. Pod koniec lat 40. władza ludowa zaczęła wykazywać rosnące zainteresowanie plastyką jako taką. W powietrzu wisiał socrealistyczny przewrót w Ministerstwie Kultury i Sztuki. Zmiany nastąpiły także w twórczości Strzemińskiego. W jego realizacjach zaczęły coraz częściej pojawiać się tematy takie jak praca przy krosnach, chłopki, łany zbóż. Widoczne zmiany i zwrot ku figuracji sugerują, że Strzemiński musiał mieć świadomość przewrotów zachodzących w tym czasie. Propozycja sztuki, którą w 1949 roku kształtował artysta, sztuki o awangardowej proweniencji, ale właściwej socrealistycznej doktrynie i tematyce, nie została przez władze zaakceptowana. W 1950 roku Strzemiński został usunięty z PWSSP.


Edukację artystyczną rozpoczął w roku 1918 od zajęć z Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. W tym czasie nawiązał artystycznie kontakty z Kazimierzem Malewiczem i Wladimirem Tatlinem. W 1921 roku przeprowadził się do Wilna, gdzie współorganizował Wystawę Nowej Sztuki (1923) oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Był członkiem międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od roku 1931 przebywa w Łodzi, gdzie współtworzy Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej. Po 1945 roku zajmuje się nauczaniem w łódzkiej PWSSP. Swoją twórczością wniósł wiele w światową awangardę. Krytyka światowa zalicza Strzemińskiego do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STRZEMIŃSKI Władysław

W 1918 roku uczęszczał na zajecia do Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. Z tego okresu pochodzą znajomość i kontakty artystyczne z K. Malewiczem i W. Tatlinem. Od 1921 roku mieszkał w Wilnie. Współorganizator Wystawy Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku, oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Brał udział we wszystkich poczynaniach artystycznych awangardy polskiego konstruktywizmu - Praesens i "a.r.". Członek międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od 1931 roku przebywa w Łodzi. Współtworzy Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej w Łodzi - otwartą w tym samym roku. Po 1945 roku wykłada w PWSSP w Łodzi. Jego żoną była wybitna rzeźbiarka Katarzyna Kobro. Uprawiał malarstwo sztalugowe, typografię, projektowanie architektoniczne, zajmował się teorią i krytyką sztuki. Ukształtowany artystycznie przez konstruktywizm, nie godził się na instrumentalne wykorzystywanie sztuki do osiągania celów społecznych. Razem z żoną - Katarzyną Kobro napisał pracę Unizm w malarstwie (1928), w której stworzył i dał wykład teorii Unizmu tj. zasady, wg. której wszelka wypowiedź artystyczna winna spełniać wymóg "...jedności dzieła sztuki z miejscem, w jakim powstaje". Dążenie do homogenizacji obrazu, doprowadziło w pełni rozwiniętej formule Unizmu do prac monochromatycznych, gdzie faktura poprzez zaznaczone wypukłości tworzące wzór budowała całą przestrzeń obrazu. Artysta wniósł duży wkład w światową awangardę. Przez krytykę światową zaliczany jest do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl