Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LAM Władysław | Wiejski chłopak, około 1928 r.

Władysław LAM (1893-1984)

Wiejski chłopak, około 1928 r.

olej/płótno, 67 x 53 cm
sygnowany trzykrotnie p.g.: 'W. LAM', l.g.: 'W. LAM' w trójkątnym obrysie oraz l.d.: 'W. LAM'
na odwrociu tytuł autorski: 'WIEJSKI CHŁOPAK'

LITERATURA:
- Rynek sztuki w Polsce, (il. 5) Monika Bryl, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
- Zagadnienia współczesnego malarstwa w Polsce..., s. 16 (il.), Wiejski chłopak, 1929", Irena Piotrowska-Głębocka, Księgarnia Uniwersytecka, Poznań, 1935
- Katalog Działu Sztuki, poz. 947. Wiejski chłopak. Powszechna Wystawa Krajowa, Poznań, 1929
- Janvier MCMXXIX, poz. 123, jako Jeune villageois (Młody wieśniak), Bruxelles, 1928
- L' art polonais: catalogue de l'exposition au catalogue de l'exposition au Palais des Beaux Arts de Bruxelles: Decembre CMXXVIII
WYSTAWIANY:
- Art déco i sztuka dwudziestolecia międzywojennego, Artissima, Warszawa, 16.05 - 1.06.2015
- III Salon Zimowy, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, grudzień 1932 / styczeń 1933, poz. 84
- Powszechna Wystawa Krajowa, Poznań, 1929
- Wystawa Sztuki Polskiej, Bruksela, 1928

Nieliczne są w malarstwie Lama obrazy ukazujące wpływ, który wywarła na artyście sztuka Paryża. "Wiejski chłopak" jest przykładem tym ciekawszym, że stanowił niejako wizytówkę malarza. Lam zaprezentował bowiem portret w 1928 roku na wystawie sztuki polskiej w Brukseli i poznańskiej Powszechnej Wystawie Krajowej. Decyzja artysty o wystawieniu "Wiejskiego chłopca" nie powinna dziwić: obraz wpisywał się bowiem w aktualne trendy sztuki i szeroko komentowany przez krytykę mizerabilistyczny nurt malarstwa portretowego.
Lam znalazł się w Paryżu w 1925 roku, w wieku trzydziestu dwóch lat. Był już artystą ukształtowanym, działającym w kilku technikach: m.in. drzeworycie, malarstwie olejnym i rysunku. Absolwent krakowskiej ASP (uczył się w pracowniach Axentowicza i Mehoffera), w Paryżu zainteresował się malarskimi aktualnościami. "Wiejski chłopiec", choć powstał już po powrocie do Polski, sugestywnie dowodzi, że Lam zetknął się we Francji z melancholijnymi portretami typowymi dla malarzy tak zwanej Szkoły Paryskiej: Kislinga, Zaka, Soutine’a. Osadzenie młodego modela na neutralnym tle, sposób ułożenia jego ciała, napięty, ale jednocześnie melancholijny wyraz twarzy - wszystkie te czynniki wywiedzione są z typu portretu mizerabilistycznego, chętnie uprawianego pod koniec lat 20. nad Sekwaną. Oczywiście można spekulować w jakim stopniu artysta był świadomy polskiego kontekstu podobnych przedstawień. W oczach starszej generacji krakowskich artystów, jak choćby profesorów uczących Lama na Akademii, obraz mógłby się kojarzyć z "Sierotą z Poronina" Ślewińskiego czy chłopskimi scenami Kotsisa. Jeśli jednak wyjść poza ikonograficzne związki ze wspomnianymi pracami obraz Lama jest na wskroś paryski. Decyduje o tym, nie tylko typ, lecz także walory malarskie - chropowata faktura i monochromatyczna niemal kolorystyka. W latach 30., kiedy Lam porzuci całkowicie mizerabilistyczny typ portretu, to właśnie wspomniane cechy jego malarstwa będą podtrzymywać związki artysty ze sztuką Paryża. To dzięki temu niezwykłemu połączeniu artysta cieszył się we Lwowie podwójną reputacją - uchodził za "nowocześnika" (razem z Leonem Chwistkiem należał do postępowej grupy "Nowa generacja"), a zarazem był uznanym rysownikiem i profesorem Politechniki Lwowskiej.

Urodził się w bośniackim Konjicu, odbył tam wczesną edukację. Już w dzieciństwie zauważono u niego talent malarski. Po przyjeździe w 1912 roku do Krakowa rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Teodora Axentowicza i Józefa Mehoffera. W 1918 obronił dyplom i rozpoczął pracę zawodową. W roku 1945 dzięki wstawiennictwu prof. Stanisława Łukasiewicza po wysiedleniu ze Lwowa przybył do Gdańska i wszedł w skład grupy organizującej Wydział Architektury na Politechnice Gdańskiej. Jego zadaniem była organizacja Katedry Rysunku i Rzeźby. Był twórcą związku malarzy i rzeźbiarzy, który zorganizował I wystawę malarstwa na Politechnice Gdańskiej. Wykładał równolegle w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Sopocie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LAM Władysław
Urodził się w 1893 r w Konjica w Hercegowinie, zmarł w 1984 r w Gdańsku. Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem T. Axentowicza i J. Mehoffera. W okresie międzywojennym wykładał rysunek na Wydziale Architektury Politechniki Lwowskiej. Po wojnie osiadł na Wybrzeżu, prowadził katedrę rysunku, malarstwa i rzeźby na Politechnice Gdańskiej, uczył także w sopockiej PWSSP. Brał udział w wystawach międzynarodowych, miał też liczne wystawy w Polsce. Członek ugrupowań Świt, Plastyka, Awangarda. Uprawiał malarstwo, rysunek, techniki graficzne, teorię malarstwa i rysunku przedstawił w kilku publikowanych książkach. Tematami jego prac był pejzaż, kompozycje figuralne, portrety. Po 1956 r malował obrazy zaliczane do abstrakcji aluzyjnej.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl