Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
HASIOR Władysław | Sztandar 8-Lewy, 1970 r.

Władysław HASIOR (1928-1999)

Sztandar 8-Lewy, 1970 r.

asamblaż, tkanina, technika własna, 287 x 128 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘Hasior| Wrocław 70 | ZUG XV 8 LEWY’

„Sztandary, niezwykły wynalazek Hasiora, absolutnie własny, obrazoasamblaże na tkaninie, swoją proweniencję odkrywają od razu: kościelną, rycerską, herbową. Wszechstronnie rodzimą, ostentacyjnie polską. Wzniosłe i groteskowe, najczystszy destylat tradycji. Hołd i spór, pietyzm i drwin, cudowność i przewrotny żart. Adoracja hieratycznego piękna, zgrzytliwie współżyjącego z tandetą współczesnej cywilizacji”.
- HANNA KIRCHNER
Władysław Hasior był artystą zaskakującym. Jako jeden z niewielu umiejętnie łączył motywy ludowe, kicz czy sacrum, kreując niezwykle prywatny język wypowiedzi artystycznej. Unikatową formę swoich prac kształtował latami, tworząc treść niebędącą dziełem przypadku czy wyrazem artystycznego eksperymentu. Artysta mozolnie wypracował system pojęć, symboli i skojarzeń, które zestawiał w nieoczywisty sposób. Nie był jednak prowokatorem, a outsiderem. Szokował, choć nie to było jego celem. W swoich pracach często odnosił się do kwestii wiary oraz świętości, wyrażając je w sposób na pierwszy rzut oka nieczytelny, co dla wielu pozwalało niesłusznie nazywać go „obrazoburcą”.
Hasior zajmował się tworzeniem sztandarów od 1965. Były to konstruowane w pionie, wielkoformatowe kompozycje odwołujące się do kościelnych feretronów, czyli przenośnych i obustronnie malowanych obrazów religijnych w ozdobnych ramach. Krążyły między asamblażem, rzeźbą i obrazem, pozostając opornymi na próby klasyfikacji. Były magicznymi obrazami pełnymi ukrytych znaczeń. Hasior wykorzystywał swoje sztandary na happeningach - organizowanych na wzór kościelnych procesji i wojskowych pochodów, chcąc zadrwić z ich pompatyczności. Sam często szedł na czele korowodu w błyszczącym strażackim kasku. Artysta mówił:
„Najpierw było takie optyczne oczarowanie samą urodą sztandaru. (...) Na początku, kiedy jeszcze nie miałem pojęcia, jakie to trudne, miałem w intencjach niejaką zgryźliwość wobec odświętności sztandarów. Ale one się drwinie opierają. Po jakiejś liczbie sztandarów zauważyłem, że mi się nie udaje zrealizować początkowej intencji zadrwienia ze sztandaru. Dziś dochodzę do przekonania, że sztandary są cudowne, natomiast ewentualna nieobecność ideałów i haseł wypisanych na sztandarach nie jest winą samych sztandarów, które nawet zawinięte pozostają cenną wartością” (Władysław Hasior, Myśli o sztuce, wyb. i oprac. Zdzisława Zegadłówna, Nowy Sącz 1986, s. 31-32).
Prezentowany w ofercie „Sztandar 8-Lewy” jest wyrazem pewnej zmiany formalnej w sztuce Hasiora. U progu lat 70. artysta zdecydował się bowiem na wzbogacenie i ożywienie kolorystyki. Początkowo jego prace były ciemniejsze, mroczne i dramatyczne. Dominowała tematyka wojenna oraz głębokie czernie i brązy. Stopniowo do prac artysty zaczął się jednak wkradać kolor. W „Sztandarze 8-Lewym” najmocniejszym akcentem jest płachta czerwonego materiału przypominającego w dotyku aksamit uzupełniona o pasy żółci i zieleni. Feerię barw dopełniają jeszcze purpurowe kwiaty róży i widoczne przy wykończeniach złocenia. Hasior wypowiadał się w tym czasie, iż: „jego marzeniem jest stworzenie dużego kolorowego obrazu w szerokiej złotej ramie”. Choć tej wizji nigdy nie zrealizował, uparcie do tego dążył, czego wyrazem były liczne prace, których istotnym elementem jest wyrazista barwa.
Rok 1970 to moment dużego zainteresowania twórczością Hasiora i to nie tylko w polskim środowisku artystycznym. Jeszcze w listopadzie 1969 uczestniczył w I Międzynarodowym Biennale Rzeźby w Montevideo, od stycznia do marca 1970 trwała już wystawa „1000 Years of Art In Poland” w prestiżowej Royal Academy of Arts w Londynie, w której brał udział. Ponadto był zaangażowany w słynne sympozjum „Wrocław ’70” i reprezentował Polskę na XXXV Biennale Sztuki w Wenecji. W 1975 w ankiecie krytyków sztuki, zrzeszonych w sekcji polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA) został uznany (wspólnie z Tadeuszem Brzozowskim) za najwybitniejszego polskiego twórcę trzydziestolecia PRL.
Co czyni sztandary Hasiora wyjątkowymi?
„Hasior umie zakpić z zakamuflowanego mieszczańskiego świata i świata dewocji, równocześnie umie pokazać urok jego naiwności. Tak zwane rzeczy popularne zostają włączone w dzieła o zaskakującej metaforze. Sztuka artysty narzuca impresje, które mówią o sentymentalizmie, cierpieniu, bohaterstwie, wspomnieniach wojennych. (...) Czym wyraża się indywidualizm Hasiora? Twórczość jego jest wyrazem skłonności do zacierania granic między klasycznymi określeniami, jakie przyjmujemy, mówiąc o obrazie czy rzeźbie, czy wreszcie ogólnie o przedmiocie. W sztuce Hasiora występuje swego rodzaju teatralizacja. Zamiast wysublimowanego działania kolorowej płaszczyzny obrazu, czy trójwymiarowej rzeźby występuje skłonność do urozmaicania układów ora zdziałania różnymi zjawiskami złożonymi. Uwzględnia światło, buduje ‘w głąb’, ma skłonność do tego, co się nazywa ‘la sculpture flottante’ - a więc ruch - zjawisk znanych nam z twórczości Marty Pan, fantazji Caldera czy Tinguely’ego” (Danuta Józefik, Niepokojący świat Władysława Hasiora, [w:] Władysław Hasior. Europejski Rauschenberg?, s. 58).

Studiował na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. W latach 1957-68 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem. W latach 1970-71 pracował jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog tamtejszej PWSSP. Znany przede wszystkim jako twórca monumentalnych rzeźb i łączonych wraz z ich realizacją akcji efemerycznych - Słoneczny rydwan, Płomienne ptaki, Ogniste ptaki, Płonące sztandary. Równolegle ze "Sztandarami" i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. tworzył "Portrety" w technice assemblage'u i collage'u. Asamblaże tworzył od 1957 roku. Reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971 roku, Biennale w Wenecji w 1970 roku i wielu innych prestiżowych międzynarodowych wystawach.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
HASIOR Władysław
Urodził się w Nowym Sączu, zmarł w 1999 roku w Zakopanem. Studiował na Wydziale Rżeźby warszawskiej ASP. W latach 1957-68 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem, a w latach 1970-71 jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog tamtejszej PWSSP. Znany jest przede wszystkim jako twórca monumentalnych rzeźb i łączonych wraz z ich realizacją akcji efemerycznych - Słoneczny rydwan, Płomienne ptaki, Ogniste ptaki, Płonące sztandary. Równolegle ze Sztandarami i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. XX wieku tworzył Portrety w technice asamblażu i kolażu. Asamblaże tworzył od 1957 roku. Reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971 roku, Biennale w Wenecji (1970) i wielu innych prestiżowych międzynarodowych wystawach.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl