asamblaż, 108 x 170 x 35 cm LITERATURA: Władysław Hasior. Europejski Rauschenberg? Katalog wystawy, MOCAK, Kraków 2014, s. 124 (il.) WYSTAWIANY: - 100 Malningar av Polska Konstnarer, Sveagalleriet, Sztokholm, 5-22.02.1966 - Władysław Hasior. Europejski Rauschenberg? Wystawa monograficzna, MOCAK, Kraków 14.02-27.04.2014;
Powstały w 1965 roku "Ochotnik" to ujęty w wielkie ramy zarys postaci, sugerowanej przez rozciągnięty, wysłużony, wełniany sweter. Na lewym ramieniu przysiadły cmentarne, srebrną farbką pomalowane, aniołki. Pierś ochotnika przeszywają cztery śmiertelne, szklane ostrza. Trudno opisać to dzieło słowami, bo plączą się one pod mgłą symboli, znaczeń, zamysłów artysty. To jak opisywanie niezrozumiałych świętości przez profanów. Oglądając dzieła Władysława Hasiora, widz - obserwator ma silne uczucie, że mimo iż został przez artystę dopuszczony do oglądania misterium, stoi tylko na progu i nigdy nie uda mu się dotrzeć do miejsca najświętszego. Wielość wątków, treści i odniesień, które tworzą i stwarzają prace tego rzeźbiarza, powoduje zamęt w oglądającym, zmusza do myślenia, zastanowień, prób interpretacji. Sztuka Władysława Hasiora, tak jak doskonale ujął to profesor Hermansdorfer, jest jednocześnie uniwersalna i "krajowa". Wydawać się może, że ta ambiwalencja jest nie do pogodzenia, że są to zbyt skrajne pojęcia, aby mogły funkcjonować bez wykluczania się wzajemnego w jednym dziele sztuki. Ale skoro światło ma strukturę korpuskularno - falową... To wzbogacenie uniwersalnych wartości o cechy lokalne, o ściśle określonym zasięgu odczytywalności czyni dzieła Hasiora daleko bardziej interesującymi i ważnymi dla historii sztuki, niż dzieła pozbawione jednego z tych elementów kreacji. Teraz czekamy na wystawę - "Robert Rauschenberg. Amerykański Hasior?". "Dzieła Władysław Hasiora są uniwersalne. Są także bardzo polskie. Związane z Podhalem - jego kulturą, wiarą, historią, przyrodą, z tym, co decyduje o pracy, określa rytm życia, co należy do tradycji i współczesności tego terenu - mają znaczenie powszechne. Nie jest ono elementem dodatkowym, występującym obok innych lokalnych wartości. Przeciwnie. Wszystko, co Hasior robi, zaciera cechy ogólne. Z fragmentów o jednoznacznym przeznaczeniu, z akcesoriów o sprecyzowanych treściach, których odebranie wymaga znajomości realiów, buduje artysta parabolę odczytywaną w różnych kręgach kulturowych, na wszystkich kontynentach. Częściowo jest to konsekwencją stosowanej przez niego metody surrealistycznej, gdzie o sensie całości nie decyduje suma znaczeń poszczególnych rekwizytów, ale sytuacja, w której występuj. Przede wszystkim jednak wynika z funkcji, jaką w sztuce Hasiora pełnią - woda, ogień, powietrze." (Twórca uniwersalny, Mariusz Hermansdorfer, Władysław Hasior. Europejski Rauschenberg? Katalog wystawy, MOCAK, Kraków 2014, s. 46) "Ktoś zapytał Hasiora, z czego tworzy. "Z wyobraźni" - odpowiedział. Potężna jego fantazja wypowiada się w niezliczonych drobnych odkryciach i w wielkich zamierzeniach artystycznych. Powaga i głębia ideowego przesłania, potrzeba integracji społecznej, kapłański wręcz wymiar sztuki Hasiora po szekspirowsku, splatają się z komedią istnienia. Czarny humor, groteska, szyderstwo, satyra, dowcip artystycznej niespodzianki, pogodny żart przenikają całe jego dzieło." (Hanna Kirchner, O Hasiorze - po latach, Władysław Hasior. Europejski Rauschenberg? Katalog wystawy, MOCAK, Kraków 2014, s. 32)
HASIOR Władysław
Urodził się w Nowym Sączu, zmarł w 1999 roku w Zakopanem. Studiował na Wydziale Rżeźby warszawskiej ASP. W latach 1957-68 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem, a w latach 1970-71 jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog tamtejszej PWSSP. Znany jest przede wszystkim jako twórca monumentalnych rzeźb i łączonych wraz z ich realizacją akcji efemerycznych - Słoneczny rydwan, Płomienne ptaki, Ogniste ptaki, Płonące sztandary. Równolegle ze Sztandarami i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. XX wieku tworzył Portrety w technice asamblażu i kolażu. Asamblaże tworzył od 1957 roku. Reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971 roku, Biennale w Wenecji (1970) i wielu innych prestiżowych międzynarodowych wystawach.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna). Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny. Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl