gumowana figurka, tiul, papier, tkanina, tektura, 32 x 23 cm sygnowany na odwrociu: 'Hasior W. 75.' na odwrociu kartka z dedykacją autora: 'Wspaniałej Ozdobie| Tatr i Krakowa| z wyrazami | Wielkiej Sympatii | Hasior Wł. VIII.75.'
POCHODZENIE: - własność Stanisławy Łukaszczyk, bliskiej przyjaciółki artysty
Najsłynniejsze prace Władysława Hasiora pochodzą z pogranicza gatunków, czyli połączenia malarstwa, rzeźby, rzemiosła artystycznego czy nawet architektury. Artysta często uwzględniał w swojej sztuce odrzucone przez ludzi przedmioty, które straciły użyteczność. W asamblażach wykorzystywał znalezione kawałki drutów, szkła, połamane noże, fragmenty tkanin, włosy czy jarmarczne zabawki, jak gumowy nietoperz w przypadku zaprezentowanej pracy. W nowych układach zamieniał je w znaki oraz nadawał im znaczenie metaforyczne, odwołujące się przede wszystkim do zagadnień związanych z ludzką egzystencją. Nieraz w jednym dziele nakłada się wiele intencji artystycznych oraz praktyk, tworzących wielowątkowe opowieści o człowieku i jego miejscu w świecie.
Zaprezentowana praca stanowiła prezent dla bliskiej przyjaciółki Hasiora - Stanisławy Łukaszczyk. Artysta określił serdeczną koleżanką mianem "Ozdoby Tatr i Krakowa" i przesłał pracę, wraz z listem, w sierpniu 1975 roku. Artysta był mocno związany z Podhalem i Zakopanem, gdzie w latach 1947-52 uczył się w Państwowym Liceum Technik Plastycznych, a następnie powrócił po zakończonych studiach w Warszawie. To w domu w Zakopanem Hasior kolekcjonował gotowe przedmioty, określane mianem "zużytych rekwizytów codzienności", których następnie używał do realizowania swoich niezwykłych prac.
Korespondencja artystów zawsze stanowi unikalny dokument pozwalający na poznanie ich codzienności, a także rozterek czy trosk. W liście do przyjaciółki wyczuwa się ogromną sympatię oraz opiekuńczość względem adresatki: "Słoneczko Moje - bardzo się przejąłem Twoją sytuacją mieszkaniową. Zadzwoniłem na pocztę - kierowniczka obiecała pomoc, ale dla mnie to był podwójnie tragiczny telefon, bom się dowiedział, że moja Jaśnie [?] Pani przyjedzie dopiero za tydzień, a ja już dzisiaj czekałem, czekałem, a to dopiero za tydzień no trudno - będę czekał. A teraz informuję: I dzień świąt będę w T.V. Warszawskiej, by przygotować program na godz. 20 - 21. Zapraszam do telewizora i proszę o pytanie, na które odpowiem przed całą Polską. Jaskółeczko Wspaniała w czwartek koniecznie przed południem zadzwonię".
Studiował na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. W latach 1957-68 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem. W latach 1970-71 pracował jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog tamtejszej PWSSP. Znany przede wszystkim jako twórca monumentalnych rzeźb i łączonych wraz z ich realizacją akcji efemerycznych - Słoneczny rydwan, Płomienne ptaki, Ogniste ptaki, Płonące sztandary. Równolegle ze "Sztandarami" i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. tworzył "Portrety" w technice asamblażu i collage'u. Asamblaże tworzył od 1957 roku. Reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971 roku, Biennale w Wenecji w 1970 roku i wielu innych prestiżowych międzynarodowych wystawach.
PODATKI i OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
HASIOR Władysław
Urodził się w Nowym Sączu, zmarł w 1999 roku w Zakopanem. Studiował na Wydziale Rżeźby warszawskiej ASP. W latach 1957-68 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem, a w latach 1970-71 jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog tamtejszej PWSSP. Znany jest przede wszystkim jako twórca monumentalnych rzeźb i łączonych wraz z ich realizacją akcji efemerycznych - Słoneczny rydwan, Płomienne ptaki, Ogniste ptaki, Płonące sztandary. Równolegle ze Sztandarami i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. XX wieku tworzył Portrety w technice asamblażu i kolażu. Asamblaże tworzył od 1957 roku. Reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971 roku, Biennale w Wenecji (1970) i wielu innych prestiżowych międzynarodowych wystawach.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl