olej, płótno, 47,5 x 63 cm sygnowany p.g.: Czachórski | 1903
Obraz jest jednym z wariantów powtarzanej przez artystę kompozycji z młodą damę sięgającą po kwiat z ozdobnego wazonu. Znane są nam jeszcze dwie wersje tego motywu - Dama w liliowej sukni z kwiatami (zbiory MN w Warszawie) i Wśród kwiatów (repr. w: H.Piątkowski, Władysław Czachó-rski, Warszawa1927). Do każdego z nich pozowała artyście inna, ale zawsze piękna, modelka. Obrazy te, zachowując ten sam układ kompozycyjny, gest postaci i zestaw akcesoriów (fotel, wazon, gobelin na ścianie, koszyczek na marmurowym stoliku) różnią się nieznacznie szczegółami wystroju wnętrza, biżuterią i zdobieniem sukni modelki, układem kwiatów. Porównując Damę z kwiatami z obrazem z Muzeum Narodowego, zauważa się także ich odmienną tonację barwną - oferowane płótno, bogat-sze w niuanse barwne, wyróżnia się także pełniejszą charakterystyką modelki. Dobrze to świadczy o artyście, który nie poprzestawał na raz wypracowanych rozwiązaniach, lecz stawiał sobie coraz to nowe zadania, nieodmiennie zachowując ten sam wysoki poziom artystyczny.
Władysław Czachórski, obok Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego, był najwyżej cenio-nym i najbardziej znanym przedstawicielem polskiej kolonii artystycznej w Monachium przełomu XIX i XX wieku. Studia artystyczne rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1866-1867), następnie kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie (1868) oraz w Akademii w Mona-chium, którą ukończył w roku 1873 odznaczony srebrnym medalem za Scenę z "Kupca weneckiego". W latach 1874-1877 podróżował do Włoch, Francji i kilkakrotnie przyjeżdżał do kraju. W roku 1879 na stałe osiadł w Monachium. Powszechnie ceniony i szanowany, został w roku 1893 został odzna-czony bawarskim Orderem Św. Michała. Był członkiem monachijskiego Kunstvereinu, członkiem Akademii berlińskiej i honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Brał udział w wielu wysta-wach, m.in. w Monachium, Wiedniu, Berlinie, Dreźnie, a także w Krakowie, Warszawie, w Łodzi i we Lwowie. Malował obrazy o tematyce szekspirowskiej (Aktorzy przed Hamletem), martwe natury, wnętrza, pejzaże, portrety i, przede wszystkim, kameralne sceny salonowe z postaciami pięknych, delikatnych dam, które niby "zaczarowane księżniczki w atłasowych szatach żyją w świecie szczęśli-wości, beztroski, wiecznej pogody, ciągłego uśmiechu i wytworności". Doskonałość warsztatu, elegancja, finezja i mistrzostwo w odtwarzaniu detali bogatych strojów, tkanin, kwiatów i zbytkow-nych przedmiotów sprawiły, że właśnie te obrazy znajdowały najwięcej nabywców. Sukces i ogromne powodzenie Czachórskiego na europejskim rynku sztuki spowodowały, że tylko niewiele jego dzieł trafiło do zbiorów polskich. Ostatnio większość z nich zgromadziła monograficzna wystawa prac artysty przygotowana przez Muzeum Lubelskie w Lublinie.
CZACHÓRSKI Władysław
W latach 1866-1867 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie oraz w Akademii w Dreźnie. Naukę kontynuował w latach 1869-1873 w ASP w Monachium u H. Anschütza, A. Wagnera i K. Piloty`ego. W 1879r. zamieszkał w Monachium, gdzie wykładał w tamtejszej ASP. Wystawiał m.in. w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i TZSP w Warszawie. Przyjaźnił się z W. Szernerem. Pozostawał pod wpływem monachijskiego akademizmu. Tworzył kompozycje figuralne o tematyce buduarowo-salonowej. Malował sceny rodzajowo-historyczne, pejzaże, portrety, martwe natury, kwiaty oraz obrazy o tematyce szekspirowskiej.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl