Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BAKAŁOWICZ Władysław | Szablista przed pojedynkiem

Władysław BAKAŁOWICZ (1833-1903)

Szablista przed pojedynkiem

olej/deska, 55 x 31,5 cm
sygnowany l.d.: `Bakałowicz | Paris`
na odwrociu dwie papierowe nalepki, konserwatora: W. `FREEMAN AND SON LTD | Picture restorers | 43/44 ALBEMARLE ST. | LONDON W. 1` oraz magazynu: `F. LE GALLASI & SONS | depositories | Jersey`

W 1884 roku w popularnym tygodniku "Biesiada Literacka" ukazał się obszerny tekst poświęcony działającemu w Paryżu polskiemu artyście Władysławowi Bakałowiczowi. Dziennikarz po konwencjonalnym wstępie opisującym pracownię artysty przy rue de la Victoire 32, niby "kaplicę w jakim tumie niemieckim", i poniewierający się w niej "cały arsenał sztalug, płócien, manekinów, sprzętów artystycznych, umeblowania i kotar", przedstawił analizę twórczości artysty. Zygmunt Sarnecki pisał: "W sile charakteryzującej Władysława Bakałowicza jest pewien odcień miękkości francuskiej, niemal kobiecej, stąd też może rozmiłowanie się artystyczne jego w epoce Walezjuszów, którą z upodobaniem maluje - w epoce na wpół mistycznej, a na wpół zmysłowej, nietolerancyjnej a rozpustnej, trzymającej w jednej dłoni splamiony krwią różaniec, a wyciągającej drugą, zniewieściałą, zlaną upajającemi woniami i maściami drogiemi po wszystko, co stanowi użycie materialne i rozkosze cielesne. W naszym artyście walczą też dwa wpływy: jeden krwi, drugi obyczaju obcego. Jest Polakiem i Francuzem zarazem, a malarzem stanowczo więcej francuskim niż polskim" (Z. Sarnecki, Pracownie polskich artystów. Władysław Bakałowicz, "Biesiada Literacka", 1884, półrocze 1., s. 150). Pochodzący z paryskiego okresu twórczości Bakałowicza "Szablista przed pojedynkiem" jest dobrym przykładem zakreślonej przez Sarneckiego antynomii. Z jeden strony artysta wybiera bowiem temat, który oscyluje wokół śmierci, z drugiej - ubiera go w lekki historyczny kostium: późnorenesansowe jedwabie, aksamity i koronki. W obrazie Bakałowicza wyraźny jest wpływ sztuki holenderskiej i typowego dla niej zainteresowania fakturą tkaniny i światłocieniem. Równocześnie Bakałowicz nie pozostał niewrażliwy na współczesną mu sztukę francuską. W obrazie widać przede wszystkim znaczenie, jakie dla artysty miały wczesne prace francuskiego akademika Ernesta Meissoniera. Podobną tematykę podejmował również w tym okresie Jean-Léon Gérôme (np. słynny "Pojedynek po maskaradzie" z lat 1857-59). Styl Bakałowicza wyrażony w prezentowanym obrazie pozostaje jednak na wskroś indywidualny. Uwagę zwraca przede wszystkim lekkie traktowanie materii malarskiej i szkicowe, miękkie opracowania tła obrazu.

Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych w latach 1849-54. W 1863 roku wyjechał do Francji i na stałe zamieszkał w Paryżu. Wystawiał na paryskich Salonach, uzyskując kilkakrotnie odznaczenia i nagrody oraz w Brukseli, Berlinie, Wiedniu, Londynie i Nowym Jorku, a także wielokrotnie w kraju - w Warszawie, Krakowie i Lwowie. Początkowo malował widoki miejskie, pejzaże, sceny rodzajowe i obrazy z historii Polski. W Paryżu uznanie i popularność przyniosły mu przede wszystkim sceny z historii Francji, a także kameralne, salonowe kompozycje z pięknymi kobietami w bogatych, zabytkowych wnętrzach.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BAKAŁOWICZ Władysław
Był ojcem Stefana Bakałowicza także malarza. Naukę rozpoczął w latach 1849-1854 w SSP w Warszawie. W roku 1863 wyjechał do Paryża i osiadł tam na stałe. Źywo uczestniczył w życiu wystawienniczym, głównie w Salonach. Fascynował go koloryt epoki Henryka III Walezego. Malował portrety, ale jego specjalnością były kostiumowe sceny historyczne. Z wielką starannością i dokładnością oddawał stroje i wystrój wnętrz bohaterów swoich obrazów. W latach 1865-1883 wystawiał swoje prace w Salonach paryskich. Jego obrazy można oglądać w TPSP w Krakowie oraz w TZSP w Warszawie. Swą sztukę prezentował także w Brukseli, Berlinie, Wiedniu, Londynie i Nowym Jorku. Utrzymywał ścisłe kontakty z wystawienniczymi instytucjami w kraju, w Warszawie, Krakowie i Lwowie. We wczesnej fazie swej twórczości uprawiał malarstwo portretowe, rodzajowe i historyczne ("Zygmunt August i Barbara Radziwiłłówna", "Książe Karol Radziwiłł przyjmujący konfederatów barskich"), a także pejzażowe. W Paryżu jego sztuka cieszyła się uznaniem krytyki i powodzeniem wśród publiczności. Zdobył reputację dobrego portrecisty. Przede wszystkim jednak obrazował epizody z dziejów Francji, przedstawiał w teatralizowanej konwencji sceny z czasów Henryka III i Ludwika XII. Wiele nagród i wyróżnień otrzymał za obrazy "Uczta z czasów odrodzenia" (Muzeum Narodowe w Krakowie) i "Lord Buckingham na dworze Ludwika XIII". Przedstawiane przez Bakałowicza dworskie i salonowe sceny były reprezentatywne dla rodzajowego nurtu malarstwa historycznego. Mając znakomicie opanowany warsztat akademicki sugestywnie i z upodobaniem odtwarzał faktury szlachetnych materii barokowych i rokokowych kostiumów, w jakie przywdziewał aktorów umiejętnie upozowanych w bogato wyposażonych wnętrzach.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl