olej/deska, 55,5 x 41 cm sygnowany l.d.: `Bakałowicz | Paris`
Prezentowany obraz Bakałowicza wykorzystuje charakterystyczny dla artysty zespół motywów. Koronki, atłasowe suknie, ciężkie meble i kotara zdobiona bogatymi deseniami odsyłają widza w historyczną rzeczywistość XVII stulecia. W swoim paryskim okresie artysta chętnie przedstawiał rodzajowe sceny osadzone w epoce nowożytnej. Prezentowany obraz jest jednak na tle innych prac z tego czasu szczególnie interesujący. Prezentuje bowiem malarskie atelier i wydaje się rodzajem artystycznej deklaracji autora. Na kompozycji widzimy dwie kobiety: artystkę i jej modelkę. Scena nie rości sobie prawa do rekonstruowania realiów malarskiej pracowni z XVII wieku. Bakałowicz musiał znać liczne francuskie, włoskie i holenderskie obrazy ukazujące przeładowane obrazami i gipsowymi modelami pracownie artystów. Wizja, z którą mamy do czynienia, jest wolna od typowego dla nich chaosu; obraz ma charakter alegoryczny. Bakałowicz zbliża się w nim do formuły myślenia o sztuce typowej dla francuskich akademików. Prezentowany obraz warto porównać przede wszystkim ze słynną kompozycją Eduarda Charlemonta "Artysta w pracowni" ukazującą holenderskiego malarza w jego sterylnie czystym atelier. Formalnie prezentowana praca czerpie również z twórczości innego Francuza: Ernesta Meissoniera. W kompozycji Bakałowicza uwagę przykuwa obraz znajdujący się na sztaludze. Płótno jest bowiem - rzecz nietypowa w malarskim atelier - w ramie. Wydaje się, że nie jest to błąd malarza, ale zamierzone zobrazowanie płótna. Złota, bogato dekorowana rama stanowi bowiem oprawę postaci artystki. "Obrazem" godnym oprawy jest nie tylko samo rozpoczęte płótno, ale również subtelna uroda pięknej pozującej.
Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych w latach 1849-54. W 1863 roku wyjechał do Francji i na stałe zamieszkał w Paryżu. Wystawiał na paryskich Salonach, uzyskując kilkakrotnie odznaczenia i nagrody oraz w Brukseli, Berlinie, Wiedniu, Londynie i Nowym Jorku, a także wielokrotnie w kraju - w Warszawie, Krakowie i Lwowie. Początkowo malował widoki miejskie, pejzaże, sceny rodzajowe i obrazy z historii Polski. W Paryżu uznanie i popularność przyniosły mu przede wszystkim sceny z historii Francji, a także kameralne, salonowe kompozycje z pięknymi kobietami w bogatych, zabytkowych wnętrzach.
BAKAŁOWICZ Władysław
Był ojcem Stefana Bakałowicza także malarza. Naukę rozpoczął w latach 1849-1854 w SSP w Warszawie. W roku 1863 wyjechał do Paryża i osiadł tam na stałe. Źywo uczestniczył w życiu wystawienniczym, głównie w Salonach. Fascynował go koloryt epoki Henryka III Walezego. Malował portrety, ale jego specjalnością były kostiumowe sceny historyczne. Z wielką starannością i dokładnością oddawał stroje i wystrój wnętrz bohaterów swoich obrazów. W latach 1865-1883 wystawiał swoje prace w Salonach paryskich. Jego obrazy można oglądać w TPSP w Krakowie oraz w TZSP w Warszawie. Swą sztukę prezentował także w Brukseli, Berlinie, Wiedniu, Londynie i Nowym Jorku. Utrzymywał ścisłe kontakty z wystawienniczymi instytucjami w kraju, w Warszawie, Krakowie i Lwowie. We wczesnej fazie swej twórczości uprawiał malarstwo portretowe, rodzajowe i historyczne ("Zygmunt August i Barbara Radziwiłłówna", "Książe Karol Radziwiłł przyjmujący konfederatów barskich"), a także pejzażowe. W Paryżu jego sztuka cieszyła się uznaniem krytyki i powodzeniem wśród publiczności. Zdobył reputację dobrego portrecisty. Przede wszystkim jednak obrazował epizody z dziejów Francji, przedstawiał w teatralizowanej konwencji sceny z czasów Henryka III i Ludwika XII. Wiele nagród i wyróżnień otrzymał za obrazy "Uczta z czasów odrodzenia" (Muzeum Narodowe w Krakowie) i "Lord Buckingham na dworze Ludwika XIII". Przedstawiane przez Bakałowicza dworskie i salonowe sceny były reprezentatywne dla rodzajowego nurtu malarstwa historycznego. Mając znakomicie opanowany warsztat akademicki sugestywnie i z upodobaniem odtwarzał faktury szlachetnych materii barokowych i rokokowych kostiumów, w jakie przywdziewał aktorów umiejętnie upozowanych w bogato wyposażonych wnętrzach.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl