Pastel, papier naklejony na tekturę; 65 x 49 cm Sygnowany p. d.: Witkacy. Powyżej: 931 III NP 2,5 | (T. B + E) Na odwrocie prostokątna papierowa nalepka: ARTYSTYCZNA | WYTWÓRNIA RAM | F. BURDYŃSKI | WARSZAWA, BRACKA 18 | TELEFON 177-76
Malarz, rysownik i fotografik, dramaturg i powieściopisarz, filozof, teoretyk i krytyk sztuki; członek pierwszej polskiej grupy awangardowej Formiści; autor estetycznej teorii Czystej Formy; twórca Firmy Portretowej. Syn Stanisława Witkiewicza - malarza i krytyka sztuki. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Józefa Mehoffera (1905-1909). W tym czasie odbył kilka podróży artystycznych do Włoch, Francji i Niemiec. W 1914 wyjechał do Australii jako członek ekipy etnografa Bronisława Malinowskiego. W latach 1914-1918 przebywał w Petersburgu służąc jako oficer w armii carskiej. Z tego okresu pochodzą jego pierwsze prace pastelowe - portrety i ekspresyjne kompozycje. W latach 1918-1924 należał do grupy "Formiści" malując kompozycje olejne w myśl założeń stworzonej przez siebie teorii "czystej formy". Po 1924 twórczość malarską ograniczył do działalności "Firmy portretowej S. I. Witkiewicz" - tworząc pastelowe portrety według regulaminu Firmy. W latach 1928-1932 eksperymentował na sobie działanie narkotyków, głównie peyotlu i kokainy; swe doświadczenia opisał w książce "Narkotyki". Tworzy prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. Jego wystawa monograficzna, prezentowana z 1983 roku w Centrum Pompidou w Paryżu spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Firma Portretowa wykonywała siedem typów portretów, które z spisanym przez artystę Regulaminie oznaczone były literami: A, B, B + d, C, D, E, B + E. Typy A, B i E były przedstawieniami realistycznie, wręcz werystycznie oddającymi fizjonomie modeli. "Mimetyczne oddanie rysów, wyrazisty modelunek światłocieniowy i płynność konturów miały młodopolską proweniencję, wywodziły się ze sztuki portretowej Stanisława Wyspiańskiego i Józefa Mehoffera. Natomiast abstrakcyjne tła złożone z zachodzących na siebie płaszczyzn obwiedzionych grubą linią stanowiły reminiscencję formistycznych doświadczeń" (Irena Kossowska, IS PAN, www. culture. pl). Prezentowany portret stanowi połączenie typu B ("charakterystyczny. Pewne uproszczenia, podkreślenia cech, robota mniej wylizana) oraz E (intuicyjnie osiągnięty wynik typu A i B, bez kopiowania natury jako takiej, tzn. inne środki ujęcia formy). Artysta swym zwyczajem zamieścił informację umieszczając przy sygnaturze napis: (T. B + E). Znajdujący się obok napis: NP. 2,5, oznacza, iż Witkacy w czasie malowania portretu nie palił od 2,5 dnia.
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl