Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | Portret Przemysława Mazurkiewicza jako chłopca, 1938 r.

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

Portret Przemysława Mazurkiewicza jako chłopca, 1938 r.

pastel/papier, 69 x 49 cm
sygnowany, datowany i opisany u dołu: 'Ignacy Witkiewicz 1938 19/VI (T.B) 1 NP1 + 1 NP1'

POCHODZENIE:
- kolekcja sportretowanego, Katowice

LITERATURA:
- Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. Katalog dzieł malarskich, oprac. I Jakimowicz, A. Żakiewicz, Warszawa 1990, il. 523, nr kat. I 2144, s. 142
- Anna Żakiewicz wzmiankuje obiekt w tekście poświęconym "Portretowi chłopca" (Mario Wahrena, VI 1930) http://www.witkacy.hg.pl/4

Firma portretowa Witkacego była, jak wiadomo, przedsiębiorstwem o charakterze objazdowym. Artysta udawał się niekiedy w podróż celem realizacji czekających na niego zamówień, innym razem zbierał zlecenia mimochodem, kierowany na prowincję własnymi interesami. W przypadku powstałego portretu sprawa jest niejasna. "Portret Przemysława Mazurkiewicza" powstał bowiem 19 czerwca, kiedy Witkacy przebywał w Katowicach. Oficjalnym celem wizyty było wygłoszenie odczytu "O dziwnych zboczeniach umysłu ludzkiego" w lokalnym Domu Oświatowym, ale wiadomo, że artysta przybył do miasta z niewielkim wyprzedzeniem, już 13 czerwca, i spędził w Katowicach prawie dwa tygodnie. Z listów Witkacego do żony wynika, że chciał on zrealizować w Katowicach 9 portretów, w tym 4 obrazy "oficjalne" oraz 5 prac "grzecznościowych w ramach podziękowań". Być może Witkacy postanowił dłużej zabawić w Katowicach ze względu na istniejące już wtedy połączenie lotnicze z Warszawą? Ostatecznie autor "Nienasycenia" opuścił miasto dopiero 27 czerwca samolotem, udając się do Warszawy. Wrażenia z lotu, pierwszego w życiu artysty, opisał w felietonie dla "Tygodnika Ilustrowanego".
"Portret Przemysława Mazurkiewicza" opisany został przez Witkacego jako należący do Typu B ("[portret] charakterystyczny. Pewne 'uproszczenia', podkreślenia cech, robota mniej wylizana"), tym samym przyporządkowany do grupy portretów "dorosłych". Dzieci i młodzież, których artysta nie znosił, malował zazwyczaj w typie B+E. Trudno jednoznacznie powiedzieć, jakie są źródła przyporządkowania prezentowanej pracy do grupy dorosłej. Z jednej strony uderza oczywiście melancholijne spojrzenie modela, smutek raczej osoby dojrzałej niż dziecka; z drugiej strony nie można wykluczyć, że Witkacy zdecydował się opisać obraz jako czysty typ B ze względów finansowych: za B płaciło się firmie 250 złotych, za B+E znaczniej mniej, bo 150.
Na tle innych prac, powstałych w czasie wizyty artysty w Katowicach, "Portret Przemysława Mazurkiewicza" wybija się niezwykłą wręcz intensywnością. Srebrne, trupie usta modela, jego surrealistycznie powiększone oczy kontrastują ze szkolnym mundurkiem i rekwizytami rozmieszczonymi na blacie stołu. Złoty obłok unoszący się nad głową chłopca niby tarcza aureoli kojarzy się z kolei z rozwiązaniem, które Witkacy zastosował w "Portrecie Wilhelminy Strzeleckiej-Różyckiej" z 25 czerwca 1938, a więc sześć dni po namalowaniu prezentowanego obrazu.




Jego ojcem był znany krytyk, malarz i pisarz, twórca tzw. "stylu zakopiańskiego" w architekturze Stanisław Witkiewicz. W latach 1905 - 1910 studiował niesystematycznie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera oraz u Władysława Ślewińskiego w Poroninie. Podróżował do Włoch, Francji i Niemiec. W roku 1914 uczestniczył w etnograficznej ekspedycji Bronisława Malinowskiego do Australii, skąd na wiadomość o wybuchu I wojny światowej wrócił do Europy. Wczesna twórczość malarska pozostawała pod znakiem Młodej Polski i wpływem P. Gauguina i Wł. Ślewińskiego. Później doszedł do swoistego ekspresjonizmu. Z czasem w wyniku teoretycznych przemyśleń na temat formy zrezygnował z twórczości malarskiej. Założył jednoosobową "Firmę Portretową" i ograniczył się do zarobkowego wykonywania pastelowych portretów, tworzonych niejednokrotnie pod wypływem używek pozwalających na eksperymentowanie z formą . Stanisław Ignacy Witkiewicz napisał 4 powieści, ponad 40 dramatów, liczne artykuły i eseje dotyczące malarstwa, literatury, teatru i filozofii. W okresie dwudziestolecia międzywojennego mieszkał głównie w Zakopanem. Po wybuchu II wojny światowej uciekł przed Niemcami na kresy wschodnie, gdzie we wsi Jeziory na Polesiu 18 września 1939 roku popełnił samobójstwo.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl