Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | PORTRET MĘŻCZYZNY W BINOKLACH, X 1926 r.

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

PORTRET MĘŻCZYZNY W BINOKLACH, X 1926 r.

Pastel na papierze jasnobrązowym; 64,5 x 47,5 cm
(w świetle passe-partout)
sygn. p.d.: 1926 X / Ign Witkiewicz / T.B [w kółku]

[Ekspertyza Anny Żakiewicz]
Portret przedstawia gładko uczesanego mężczyznę w średnim wieku, w żółtych binoklach, o lekko siwiejących wąsach, ubranego w łososiową marynarkę o szerokich klapach, kamizelkę w tym samym kolorze i jasnoróżową koszulę z czarną muszką. Twarz ujęta jest werystycznie, ubiór modela bardziej szkicowo, marynarka obwiedziona jest cienkim czarnym konturem.
Postać mężczyzny ujętego w popiersiu umieszczona jest na niezwykle barwnym tle, gdzie ostra czerwień silnie kontrastuje z jaskrawą zielenią oraz dwoma odcieniami błękitu. Być może, jest to barwna draperia, na co wskazują ornamentalne wzory. Niemniej, użyty zestaw kolorów jest bardzo charakterystyczny dla dzieł malarskich Witkacego z pierwszej połowy lat dwudziestych, w których dominuje ostry kontrast barw dopełniających, zwłaszcza czerwieni i zieleni. Było to zgodne z teorią Czystej Formy opublikowaną przez Witkacego w 1919 r. pt. Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia. Wprawdzie omawiany portret powstał w 1926 r., a więc rok po porzuceniu przez artystę malarstwa olejnego i poświęceniu się wyłącznie twórczości Firmy Portretowej według zasad sformułowanego w 1925 r. Regulaminu, Witkacy jednak miał zwyczaj powracać często do używanych przezeń wcześniej motywów i chwytów artystycznych, a nawiązanie kolorystyczne w tle portretu do wcześniejszych obrazów jest niezwykle interesujące.
Jak wynika z adnotacji przy sygnaturze artysty, portret należy do typu B, a więc - według w/w Regulaminu - "Charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury (...) Stosunek do modela obiektywny." Jest to zgodne z konwencją, w której portret został wykonany.
Nie jest wykluczone, że portret pochodzi z kolekcji rodzinnej zaprzyjaźnionego z Witkacym lekarza, Marcelego Staroniewicza. Być może, uczestniczył nawet w wystawie obrazów i Firmy Portretowej "S. I. Witkiewicz", która odbyła się w poznańskim Salonie Wielkopolskiego Związku Artystów Plastyków w okresie od 23 czerwca do 22 lipca 1929 r.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl