Pastel na papierze brązowym, 68,7 x 48,5 sygn. p.d.: 1937 25 [poprawione z 24]/VIII / Ign Witkiewicz / (T.E) / + glątwa + herb.
[Opinia Anny Żakiewicz]
Portret przedstawia ujętą w popiersiu gładko uczesaną ciemnowłosą kobietę o wyrazistych rysach twarzy, w żółtej bluzce z wykładanym kołnierzem, spiętym dużą czarną kokardą. W realistycznie opracowanej twarzy modelki zwracają uwagę nieproporcjonalnie wielkie oczy o nieruchomym spojrzeniu i nieznaczna asymetria, co dynamizuje pozornie statyczny portret nadając mu nieoczekiwaną ekspresję. Neutralne jasne tło podkreśla nieco egzotyczną urodę portretowanej kobiety. Jest to zapewne Regina Metallmannowa z domu Lipschitz, żona krakowskiego filozofa Joachima Metallmanna. W liście do swej żony, Jadwigi, z 25 sierpnia 1937 r. Witkacy pisał bowiem, że owego dnia wykonał portret pani Metallmannowej. Mąż modelki zajmował się zagadnieniem determinizmu i metodologią nauk przyrodniczych, m. in. opublikował pracę o teorii poznania Whiteheada (która bardzo interesowała też Witkacego) oraz zrecenzował główną rozprawę filozoficzną artysty pt. Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie istnienia wydaną w 1935 r. Witkacy w owym czasie zajmował się głównie filozofią, pisał artykuły na te tematy oraz wygłaszał odczyty stykając się z wieloma ludźmi o podobnych zainteresowaniach. W kwietniu 1937 r. napisał m. in. Odpowiedź na krytykę mojego "główniaka" przez Joachima Metallmanna. Być może, wykonanie portretu pięknej pani Metallmannowej kilka miesięcy później miało służyć załagodzeniu sporu. Według adnotacji przy sygnaturze artysty, portret należy do typu E, zakładającego - zgodnie z Regulaminem stworzonej przez Witkacego w 1925 r. jednoosobowej Firmy Portretowej "S. I. Witkiewicz" - "dowolną interpretację psychologiczną". W praktyce artysta używał tej konwencji głównie do portretowania kobiet, które mu się podobały. Według cennika Firmy portret typu E kosztował od 150 do 250 złotych, co było równowartością ówczesnej miesięcznej pensji urzędnika. Dodatkowe adnotacje informują, że w czasie seansu portretowego Witkacy miał kaca ("glątwa"), którego łagodził herbatą ("herb. ). Portret znany był dotąd wyłącznie ze wzmianki w w/w liście do żony, na podstawie której wymieniono go w publikacji Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. Katalog dzieł malarskich, oprac. Irena Jakimowicz przy współpracy Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990, poz. II 707.
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl