Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | PORTRET KOBIETY, 1924 r.

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

PORTRET KOBIETY, 1924 r.

Pastel na jasnobrązowym papierze; 63 x 46,5 cm (w świetle oprawy)
sygn. p.d.: Ign Witkiewicz / T.B [w kółku] 1924

[Ekspertyza Anny Żakiewicz]
Portret przedstawia starszą kobietę o szpakowatych, upiętych z tyłu włosach i ciemnych oczach, ujętą w popiersiu, lekko zwróconą w prawo. Spod szkicowo potraktowanego czarnego szala, którym okryta jest modelka, widoczna jest biała koronkowa bluzka.
Zza pleców kobiety wyłaniają się ostrooranżowe spiczaste formy - stylizowane szczyty górskie. Tło nad nimi ma kontrastujące barwy - ostroszafirowe, niebieskie, seledynowe.
Całość jest dość typowa dla tego okresu w twórczości Witkacego, który w pierwszej połowie lat dwudziestych z upodobaniem stosował w swoich dziełach silne kontrasty. Werystycznie opracowana twarz kobiet kontrastuje zarówno ze szkicowo potraktowanym ubiorem, jak i abstrakcyjnym tłem, którego barwy dodatkowo ostro ze sobą kontrastują, jako że oranż i szafirowy błękit to barwy dopełniające. Także zestawienie białej bluzki z czarnym okryciem jest kontrastowe. Taka kompozycja kolorystyczna była w pełni zgodna z opublikowaną w 1919 r. teorią Czystej Formy Witkacego, która zakładała, że każde dzieło plastyczne powinno zawierać dysharmonię barw dopełniających zharmonizowanych czernią i bielą. Typowy dla portretów wykonanych w tym czasie jest też motyw stylizowanych szczytów górskich w tle.
Mimo iż omawiany portret zawiera przy sygnaturze artysty adnotację "T. B", charakterystyczną dla oznaczeń portretów w tzw. typie B (obiektywnym, wolnym od deformacji) stworzonych w ramach Firmy Portretowej "S. I. Witkiewicz", pamiętać należy, że Regulamin owej Firmy został opublikowany dopiero w 1925 r. Wprawdzie Witkacy wykonywał portrety na zamówienie już od 1915 r., były one jednak bardziej związane z jego twórczością stricte artystyczną, stąd tak duży wpływ teorii artysty widoczny w ostrych zestawieniach kolorystycznych.
Nie można wykluczyć, że portret pochodził z kolekcji rodziny Staroniewiczów (Marceli Staroniewicz, lekarz, był zaprzyjaźniony z Witkacym) i był wystawiany w 1929 r. w Poznaniu (Wystawa obrazów i Firmy Portretowej "S. I. Witkiewicz" w Salonie Wielkopolskiego Związku Artystów Plastyków od 23 czerwca do 22 lipca).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl