Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | Portret Jerzego Glassa jako chłopca, 1929 r.

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

Portret Jerzego Glassa jako chłopca, 1929 r.

pastel/papier, 63 x 47 cm
sygnowany, datowany i opisany u dołu: ‘Ignacy Witkiewicz 1929 1 | VIII (T.B) Nπ 2r+Cof’

POCHODZENIE
- własność Ireny Glass, Warszawa
- zbiory rodziny sportretowanego, Warszawa

LITERATURA:
- S. I. Witkiewicz, Listy do żony, przygotowała do druku A. Micińska, oprac. i przypisami opatrzył J. Degler,
Warszawa 2015 [list z 1 sierpnia 1929 r.]
- Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939. Katalog dzieł malarskich, oprac. I. Jakimowicz, przy współpracy
A. Żakiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990, poz. 1006

W czerwcu i lipcu 1929 roku Witkacy przebywał w Poznaniu, gdzie odbywała się wystawa prac firmy portretowej "S. I. Witkiewicz" w Salonie Wielkopolskiego Związku Artystów Plastyków. Mieszkając w Poznaniu, wykonał wiele pastelowych portretów, co wówczas stanowiło jego główne źródło dochodu. Z ostatnim tygodniem lipca wyjechał do Zakopanego, które to miasto, oprócz Warszawy, stanowiło jego najważniejszą siedzibę. Czas upływał artyście wówczas na pisaniu, fotografowaniu oraz wycieczkach w Tatry i do znajomych, o czym dowiadujemy się z listów do żony Jadwigi Unrug, którą poślubił w 1923 roku. Do bardziej niekonwencjonalnych zajęć w kręgu przyjaciół artysty w Zakopanem należały narkotyczne seanse, pozwalające wywołać stany "czystego" widzenia. Tak z 27 na 28 lipca miał miejsce "pierwszy seans meskalinowy", a w tego rodzaju spotkaniach, w lecie 1929 roku, brali udział Janusz Kotarbiński, Teodor Białynicki-Birula czy Stefan Glass. Stefan Glass był znanym w międzywojennej Warszawie matematykiem, tłumaczem i poetą. Witkacy portretował go parokrotnie, także jego drugą żonę, Zofię, oraz dzieci Stefana: Irenę, Ryszarda i Jerzego. Stefan był synem Jakuba Glassa, prokuratora Sądu Najwyższego, znawcy prawa hipotecznego, jak również działacza społecznego. Jego żoną była malarka Alina (Halina) Bondy, portrecistka, uczennica Władysława Ślewińskiego. Kolekcję dzieł sztuki Jakuba i Aliny, na mocy zapisu testamentalnego, otrzymało w 1935 roku Muzeum Narodowe w Warszawie. Salon Glassów należał do ważnych miejsc na artystycznej mapie Warszawy pierwszych dekad XX stulecia.
1 sierpnia 1929 roku Witkacy pisał z Zakopanego do żony: "N. N. dziś miałem natchnienie i pisałem. Jutro idę (jadę autem z Domaszewiczem Ol. [Aleksander Domaszewicz]) do Mogoła [ Juliusz Kaden-Bandrowski] na 'chierbatkę'. Dziś po kolacji musiałem wykonać za 50 zł portret syna Glassa z I małż[eństwa]. Zupełna ruina finansowa na tle hotelu jest nieuchronna. Obstalunków żadnych nie mam. Nie wiem, skąd wezmę flotę na wycieczki" (S. I. Witkiewicz, Listy do żony, przygotowała do druku A. Micińska, oprac. i przypisami opatrzył J. Degler, Warszawa 2015 [list z 1 sierpnia 1929 r.]). Zgodnie z cytowanym listem prezentowany portret przedstawia urodzonego w 1918 roku Jerzego Glassa, syna Stefana z pierwszego małżeństwa, późniejszego matematyka, inżyniera i pilota szybowcowego. Po śmierci matki Jerzy mieszkał w Warszawie z dziadkami, Jakubem i Aliną. W czasie II wojny światowej więziony był w radzieckich obozach na Syberii. Następnie walczył w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie, służąc w obsłudze naziemnej RAF w Szkocji. Po wojnie osiadł wraz z żoną na stałe w Wielkiej Brytanii, gdzie zmarł w 2004 roku. Przedstawiający 11 letniego chłopca portret powstał 1 sierpnia 1929 roku w Zakopanem, o czym zaświadcza zarówno korespondencja, jak i sygnatura artysty na licu obrazu. Witkacy opatrzył pracę inskrypcją: '(T.B) Nπ 2r+Cof'. Oznacza to, że pastel został wykonany w typie B, którego istotę w regulaminie firmy portretowej wyjaśniono w ten sposób: "Rodzaj bardziej charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury. Robota bardziej kreskowa niż typu A z pewnym odcieniem cech charakterystycznych, co nie wyklucza 'ładności' w portretach kobiecych. Stosunek do modela obiektywny". W myśl drugiej części napisu artysta nie pił alkoholu od, prawdopodobnie, dwóch dni, lecz przyjął kofeinę, najpewniej pod postacią kawy lub herbaty.
Witkacy mocno wyeksponował szaro-brązowy koloryt papieru, modelując postać wyrazistymi, białymi i czarnymi kreskami. Silnie zaakcentował twarz, sytuując ją frontalnie w centrum przedstawienia. W efekcie widz może odnieść wrażenie przenikania go wzrokiem przez młodzieńca. Akcenty barwne malarz umieścił w partii twarzy i tła. Skontrastował wzajemnie oranż na polikach chłopca oraz turkus w ekspresyjnie stylizowanych formach za głową postaci. Zielono-czarne tło zdaje się przetaczać przez obraz niczym burza i stanowi fantastyczny akompaniament dla monumentalnej postaci chłopca.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl