Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | PORTRET JANA LESZCZYŃSKIEGO, III 1931 r.

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

PORTRET JANA LESZCZYŃSKIEGO, III 1931 r.

Pastel, papier brązowy; 67,8 x 48 cm (w świetle oprawy)
sygn. p. d.: Witkacy 1931 / (T. Bs) / III NP 11

Portret przedstawia głowę męską wyrastającą jakby z kielicha kwiatu o niebieskim spodzie, jasnożółtym wnętrzu i czerwonej wypustce przy szyi mężczyzny. W tej zagadkowej oprawie realistycznie narysowanej głowy można też ewentualnie dopatrywać się teatralnego kostiumu - niebieskiego kaftana z gigantycznym kołnierzem otaczającym głowę jak kryza. Mężczyzna ma ostre rysy twarzy, niebieskie oczy, niewielkie czerwone usta i krótkie ciemne włosy z przedziałkiem po lewej, sfalowane po prawej, nad czołem.
Jest to wyidealizowany wizerunek zaprzyjaźnionego z Witkacym filozofa, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, Jana Leszczyńskiego wykonany najprawdopodobniej 12 marca 1931 r. Dokładną datę dzienną portretu można ustalić na podstawie informacji o 11 dniach niepalenia papierosów przez artystę (NP 11) przy jego sygnaturze. Adnotacje na portretach nie były przypadkowe - na portrecie Zofii Schroeder datowanym na 2 marca 1931 (w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu) jest informacja o jednym dniu niepalenia (NP 1), zapiski o dokładnej ilości dni abstynencji tytoniowej artysta kontynuował niemal codziennie do 29 maja 1931 (NP 89), potem pojawiają się już kolejne miesiące (NP 4m) lub sama informacja o niepaleniu (NP).
Portret należy do typu B - wg Regulaminu założonej przez Witkacego w 1925 r. jednoosobowej Firmy Portretowej "S. I. Witkiewicz": "rodzaju charakterystycznym, bez cienia karykatury, o obiektywnym stosunku do modela". Jednak bliskiego przyjaciela, którego myśl filozoficzną cenił, artysta nie mógł potraktować tak samo jak przypadkowego klienta Firmy. Stąd, mimo przyjęcia "obiektywnej", a więc w gruncie rzeczy realistycznej konwencji, profesor Leszczyński został ujęty nieszablonowo - jego głowa została umieszczona w oprawie należącej do świata fantazji. Witkacy zresztą uwielbiał przebierać pozujące mu osoby w najrozmaitsze kostiumy oraz kazał im odgrywać różne, wymyślone przez siebie role; pół roku później, we wrześniu 1931 r. sportretował Leszczyńskiego w siwej, trefionej peruce jako Robespierre`a (w zbiorach Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku).
Portret pochodzi z kolekcji Jana Leszczyńskiego, w 1966 r. uczestniczył w monograficznej wystawie Witkacego w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Literatura:
Stanisław Ignacy Witkiewicz. Twórczość plastyczna. Katalog wystawy, ze wstępem Heleny Blum, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1966, poz. kat. 131.
Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. Katalog dzieł malarskich, oprac. Irena Jakimowicz przy współpracy Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990, poz. kat. 1397 [z błędną datą - ok. 21 III 1931, zamiast ok. 12 III 1931]

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl