Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | Portret Ireny Próchnikowej z Gomólińskich, 1930 r.

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

Portret Ireny Próchnikowej z Gomólińskich, 1930 r.

pastel/papier, 66 x 52 cm
sygnowany,, datowany i opisany l.d.: 'Witkacy (T.C) | 1930 | I'
opisany l.g.: 'Za papierosy | i vermouth'

Wybitna monografistka Witkacego, Irena Jakimowicz, tak charakteryzuje podstawowe składniki dzieła należące do typu C: „W portretach, które uzyskały status kompozycji Czystej Formy, uderza szczególnie ich niejako odprzedmiotowienie, zatracenie indywidualnego bytu. Głowy są wtopione w gęsto zarysowaną kolorem płaszczyznę tła, związane z nią kompozycją barwnych pól a kompozycję ową budują na ogół dynamiczne układy diagonalne, tak znamienne dla obrazów”. Wszystkie portrety zrealizowane w typie C, które najbliższe były realizacji Czystej Formy, charakteryzują się przestrzennością postaci bez użycia zabiegu światłocienia przy równoczesnej ogromnej dynamice przedstawienia, osiągniętej dzięki rozedrganej kresce, rytmicznie wypełniającej całą powierzchnię dzieła. Opisywany porter Ireny Próchnikowej z Gomólińskich, opatrzony regulaminowym typem C spełnia wszystkie cechy charakterystyczne dla tego sposobu prezentacji. Asymetryczny kadr, neonowe kolory tła wtapiające się w sylwetkę portretowanej wskazują na to, że dzieło to powstało podczas jednej z hucznych imprez z udziałem Witkacego. Tym bardziej, że typ C powstawał zazwyczaj podczas spotkań towarzyskich, nie zaś na zamówienie klientów Firmy Portretowej. Na początku roku 1930 Witkacy prawdopodobnie był w Warszawie, gdzie spotkał późniejszą żonę działacza socjalistycznego – Adama Próchnika. Stworzony podczas towarzyskich okoliczności wizerunek młodej kobiety uwiarygodnia niespotykany dopisek „za papierowy i vermouth” w lewym górnym rogu kompozycji. Witkacy zazwyczaj oznaczał ilość wypalonych papierosów, dni alkoholowej abstynencji czy jasno skodyfikowanych na początku lat 30. narkotyków przy sygnaturze. Jednakże przyglądając się portretom w typie C, wykonanych na przestrzeni 1929 i 1930, dostrzegamy wiele odautorskich komentarzy. Dopisywanie tego typu uwag dopełnia nie tylko charakterystykę modela, określając po części okoliczności, w jakich powstał portret, ale również pokazuje intencje twórcy, który wtłaczał portretowanych w zainscenizowane przez siebie role.
Uroda portretowanej Ireny Gomólińskiej doskonale odpowiada typowi kobiet, które szalenie podobały się Witkacemu. Przyjaciel malarza, Michał Choromański, dokładnie określił typ dam, które adorował artysta, nazywając je „metafizyczny harem Witkacego”. Według pisarza „Witkacy miewał kilka platonicznych kochanek, z którymi łączyła go tylko wspólna miłość do filozofii ścisłej i metafizyki. Jednakże z reguły były to kobiety o rudym odcieniu pysznych włosów oraz o wydatnych, grubych szerokich ustach. Ilekroć w Zakopanem lub nawet w Warszawie spotykałem tak wyglądającą panią, wiedziałem z góry, że interesuje się ona filozofią i z pewnością przyjaźni się z Witkacym”. Pełne, krwisto czerwone usta Ireny Gomólińskiej oraz rozchwiana fryzura w zupełności opowiada opisowi pisarza. Być może przyszła żona Adama Próchnika należała do „metafizycznego haremu” najsławniejszego artysty polskiego międzywojnia.

Jego ojcem był znany krytyk, malarz i pisarz, twórca tzw. "stylu zakopiańskiego" w architekturze Stanisław Witkiewicz. W latach 1905-10 studiował niesystematycznie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera oraz u Władysława Ślewińskiego w Poroninie. Podróżował do Włoch, Francji i Niemiec. W roku 1914 uczestniczył w etnograficznej ekspedycji Bronisława Malinowskiego do Australii, skąd na wiadomość o wybuchu I wojny światowej wrócił do Europy. Wczesna twórczość malarska pozostawała pod znakiem Młodej Polski i wpływem P. Gauguina i Wł. Ślewińskiego. Później doszedł do swoistego ekspresjonizmu. Z czasem w wyniku teoretycznych przemyśleń na temat formy zrezygnował z twórczości malarskiej. Założył jednoosobową "Firmę Portretową" i ograniczył się do zarobkowego wykonywania pastelowych portretów, tworzonych niejednokrotnie pod wypływem używek pozwalających na eksperymentowanie z formą . Stanisław Ignacy Witkiewicz napisał 4 powieści, ponad 40 dramatów, liczne artykuły i eseje dotyczące malarstwa, literatury, teatru i filozofii. W okresie dwudziestolecia międzywojennego mieszkał głównie w Zakopanem. Po wybuchu II wojny światowej uciekł przed Niemcami na kresy wschodnie, gdzie we wsi Jeziory na Polesiu 18 września 1939 roku popełnił samobójstwo.

Podatki i opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl