Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | Portret Heleny Maciak, 1938 r.

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

Portret Heleny Maciak, 1938 r.

pastel, papier, 69 × 49 cm
sygn. i dat. p. d.: Witkacy/ 1938/ 1/2// IV NP1/ NT z tym/ (T.B) [Pn OK./ N4]

Reprodukowany:
Przekrój, 1990, 23-30 XII
J. Degler, Witkacego portret wielokrotny.
Szkice i materiały do biografii (1918-1939).
Warszawa 2009, str. 389.


Estymacja: 55 000 - 60 000 zł

Portret Heleny pochodzi z trzeciego pobytu u rodziny Maciaków (27 III - 15 IV 1938) w Nowym Sączu, gdzie Witkacy kilkukrotnie gościł (w okresie: 6 - 20 IV 1934 r., 12-20 XI 1996, 27 III-15 IV 1938 oraz kilka godzin w końcu października 1938). Witkacy był bardzo blisko zaprzyjaźniony z rodziną Maciaków. Poznał ich w 1931 roku w Zakopanem jako klientów Firmy Portretowej. Franciszek Maciak był lekarzem wojskowym, żona Helena (z wykształcenia nauczycielka) prowadziła dom. Mieli dwójkę dzieci - Jerzego oraz młodszą Jadwigę. Witkacy wielokrotnie pisywał do nich, zachowała się jego korenspodencja (17 listów i 13 kartek). Witkacy wspominał pierwszą wizytę u Maciaków: Byłem ostatnio na "występie gościnnym" w Nowym Sączu, gdzie przyjęli mnie pp Maciakowie tak wspaniale, że naprawdę czułem się u nich jak u Rodziny lub najbliższych przyjaciół, a znaliśmy się b. (bardzo) mało. Często wspominaliśmy Sz. Państwo. Jestem zachwycony okolicami Nowego Sącza i chęcią portretowania Nowo-Sądeczan. (z listu do Kazimierza Ducha). Z kolei Jadwiga Leśniowska, z domu Maciak, tak wspominała owe wizyty Witkacego: Podczas pobytu w naszym domu Witkacy dzielił swój czas między poranne pisanie, poobiedni spacer (często ze mną), popołudniowe malowanie i niekończące się wieczorne dyskusje z rodzicami. Domowa atmosfera sprzyjała pracy, m.in. nad odczytem Spróbuj raz koteczku, który Witkacy ocenił jako genialny. Pamiętając o imieninach Heleny Witkacy posyła życzenia z prezentem: Szanowna i Kochana Pani! Życzę Pani wszystkiego dobrego z okazji Imienien, żałując niepomniernie, że nie mogę tego zrobić osobiście. W dowód mojego przywiązania, przyjmij Pani podobiznę Stanisława na pamiątkę naszej wiecznej niezmąconej przyjaźni. (list z 6 V 1935) Pobyt artysty w kwietniu 1938 roku, z którego to pochodzi prezentowany portret był wyjątkowo trudnym czasem dla Witkacego. Tuż przed wyjazdem dowiedział się, iż jego ukochana Czesława Okińska-Korzeniowska (znowu) zrywa z artystą, jak tylko dowiedziała się o romansie Witkacego z siedemnastoletnią Marią Zarotyńską (kochanką fryzjera zakopiańskiego). Pobyt u Maciaków, łagodzi jego ból rozstania. Jak pisze do żony: Rysuję, piszę, czytam, mało chodzę. Jem {bardzo}dobrze i jestem w stosunku do sytuacji w ś w i e t n e j formie (list z 1 IV 1938 r.). Wybrana literatura: J. Degler, Witkacego portret wielokrotny. Szkice i materiały do biografii (1918-1939). Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2009, (rozdział poświęcony Maciakom: - Rysuję nowosądeczan po 50 zł. Listy do Heleny i Franciszka Maciaków str. 383-416)

W latach 1905-1910 studiował malarstwo w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Stanisławskiego i J. Mehoffera. W międzyczasie odbył podróże artystyczne do Wiednia, Monachium i Włoch, następnie do Paryża. W 1913 r. odbyła się pierwsza indywidualna wystawa artysty w krakowskim TPSP. W 1914 r. odwiedził Australię. Od 1918 r. zamieszkał na stałe w Zakopanem. Należał do awangardowego ugrupowania Formistów, z którym wystawiał w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i Lwowie. Uczestniczył również w zakopiańskich ekspozycjach Towarzystwa "Sztuka Podhalańska", ponadto w wystawach polskiej sztuki w Petersburgu i Paryżu. Początkowo malował głównie tatrzańskie pejzaże. W latach 1908-1914 wykonywał kompozycje formistyczne, w których sylwetkipostaci były przez artystę celowo zniekształcane, przybierając groteskową, wręcz demoniczną formę. W okresie formistycznym artysta przedstawił teorię sztuki, wprowadzając artystyczną koncepcję Czystej Formy. W 1924 r. Witkacy powołał do istnienia Firmę Portretową. Techniką pasteli malował portrety na zamówienie. Powstawały one według ustalonej kwalifikacji (typy A, B, C, D i E, zróżnicowane poziomem obiektywizmu twórcy w stosunku do modela). Typy A , B i E stanowiły zgodne z rzeczywistością podobizny modeli. W celu zgłębienia psychiki wybranych modeli pomocne były alkohol i narkotyki, których spożycie podczas tworzenia zawsze zapisywał symbolami.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 22 818 94 68
tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł
Do 1000 zł przyjmujemy tylko zlecenia z limitem.

Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Do cen wylicytowanych dom aukcyjny dolicza 15% opłatę organizacyjną.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl