Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | Portret Grety Hrabiny Czetwertyńskiej , 1932 r.

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

Portret Grety Hrabiny Czetwertyńskiej , 1932 r.

pastel/papier, 64,2 x 48,3 cm
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'Witkacy (T.Es) 1932 1/IV/ | NP. 3m Nπ 6m'

LITERATURA:
- Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939, katalog dzieł malarskich w opracowaniu Ireny Jakimowicz, Warszawa 1990, s. 156

Wiosną 1932 roku, czyli w czasie gdy powstał prezentowany "Portret Grety Hrabiny Czetwertyńskiej", Witkacy przebywa w Zakopanem. Świadczy o tym sporządzony w tym samym dniu list do żony, datowany na 1 kwietnia. Upamiętniona na portrecie Greta była góralką z Zakopanego, która poślubiła jednego z członków rodu Czetwertyńskich. Wizerunek brązowookiej piękności na tle pozostałych prac Witkacego z tego okresu wyróżnia się wyjątkowym upamiętnieniem subtelnej urody modelki. Artysta, jako dominantę portretu, uczynił hipnotyzujące spojrzenie kobiety. Migdałowy wykrój ogromnych, spokojnych oczu podkreślony jest przez idealnie kolisty łuk brwi, delikatnie przechodzący w ostry zarys wąskiego nosa. Rozwiane pukle łagodnie opadających na ramiona loków powtarzają rytm białej tkaniny udrapowanej na ramionach piękności. Prezentowany portret sporządzony był jako regulaminowy "typ E", czyli wariant gwarantujący "dowolność interpretacji psychologicznej według intencji firmy". Oznaczenie "T.Es", umieszczone przy sygnaturze, wskazywało nie tylko na wyjątkową urodę modelki, lecz również interesującą dla artysty osobowość kobiety. Kasztanowłosa Greta pod względem fizjonomii nie była w typie Witkacego, który preferował blondynki o niebieskich oczach, jednak delikatna uroda portretowanej niewątpliwie urzekła twórcę pojęcia "Czystej Formy". Rok 1932 był dla Witkacego dosyć udanym okresem życia, zarówno pod względem osobistym, jak i artystycznym. Przyczyną dobrego stanu psychicznego twórcy "Firmy Portretowej S.I. Witkiewicza" była przede wszystkim stabilizacja emocjonalna wynikająca z zażegnania konfliktu autora "Szewców" z żoną, która na stałe zamieszkała w Warszawie. Znawca twórczości jednego z najoryginalniejszego artystów międzywojnia, Janusz Degler, pisze, że w tym czasie Witkacy "zdołał uratować swoje – jak nieraz podkreślał – idealne małżeństwo, ponieważ Jadwiga po niemal trzech latach nieformalnej separacji, wzajemnych żalów i pretensji zgodziła się przyjąć jego warunki, na jakich nadal miał trwać ich związek. Z pewnością stało się to pod wpływem jego zapewnień o miłości i oddaniu, wielokrotnie powtarzanych w listach. Być może znaczenie miała lektura "Małżeństwa i moralności" Bertranda Russella, którą Witkacy polecił Jadwidze. Angielski filozof przekonywał, że małżeństwo nie musi się rozpaść, mimo zdrady jednej lub drugiej strony, jeśli oparte będzie na zasadzie wzajemnej tolerancji, zwłaszcza w sprawach erotycznych. Fundamentem związku powinna być przyjaźń". Obok porozumienia między małżonkami, które pozwalało na liczne
romanse artysty, dobrą passę Witkacego poświadcza również wzrastające uznanie wśród krytyków sztuki. W 1932 roku, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie otwarto wystawę grupy "Dziecięciu", obok której został pokazany zbiór aż 58 portretów autorstwa Witkacego. Kontrowersyjne wówczas wizerunki spotkały się z przychylną opinią artystycznego środowiska. Między innymi Szuman w "Czasie" zrecenzował pozytywnie wystawę, pisząc: "Antynaturalistyczne, deformujące, nieraz potworne portrety Witkiewicza, które (poza portretami naturalistycznymi zrobionymi na zamówienie w myśl życzeń klienta) znajdują się na wystawie, nie są karykaturą. Można by je trafnie nazwać portretami psychoanalitycznymi. Witkiewicz w nich obnaża psychikę, wydobywa na światło dzienne ukrytą, najistotniejszą psyche portretowanego. Nie zbawia jednak siebie i drugich widokiem ośmieszonego, obnażonego, bezbronnego bliźniego, lecz ujawnia cały tragizm i całą wielkość jaźni ludzkiej".

Jego ojcem był znany krytyk, malarz i pisarz, twórca tzw. "stylu zakopiańskiego" w architekturze Stanisław Witkiewicz. W latach 1905 - 1910 studiował niesystematycznie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera oraz u Władysława Ślewińskiego w Poroninie. Podróżował do Włoch, Francji i Niemiec. W roku 1914 uczestniczył w etnograficznej ekspedycji Bronisława Malinowskiego do Australii, skąd na wiadomość o wybuchu I wojny światowej wrócił do Europy. Wczesna twórczość malarska pozostawała pod znakiem Młodej Polski i wpływem P. Gauguina i Wł. Ślewińskiego. Później doszedł do swoistego ekspresjonizmu. Z czasem w wyniku teoretycznych przemyśleń na temat formy zrezygnował z twórczości malarskiej. Założył jednoosobową "Firmę Portretową" i ograniczył się do zarobkowego wykonywania pastelowych portretów, tworzonych niejednokrotnie pod wypływem używek pozwalających na eksperymentowanie z formą . Stanisław Ignacy Witkiewicz napisał 4 powieści, ponad 40 dramatów, liczne artykuły i eseje dotyczące malarstwa, literatury, teatru i filozofii. W okresie dwudziestolecia międzywojennego mieszkał głównie w Zakopanem. Po wybuchu II wojny światowej uciekł przed Niemcami na kresy wschodnie, gdzie we wsi Jeziory na Polesiu 18 września 1939 roku popełnił samobójstwo.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl