Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | PORTRET EDMUNDA STRĄŻYSKIEGO, 28 V 1928

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

PORTRET EDMUNDA STRĄŻYSKIEGO, 28 V 1928

Pastel na brązowym papierze, 67,8 x 42,8 cm
Sygnowany l. g.: Witky [Witkacy] 1928 NP1 | T. B + E +d
[w owalu, innym kolorem]| 28 | V
Na odwrocie: nalepka wystawowa

Za ekspertyzą p. Anny Żakiewicz
Portret przedstawia głowę mężczyzny o szczupłej, dodatkowo wydłużonej twarzy, w cwikierach na długim nosie, o dużych niebieskich oczach z opuszczonymi kącikami, drobnych ustach ujętych w półuśmiechu i wysoko sklepionym czole. Głowa wyłania się z obfitego czarnego szala otulającego szyję, potraktowanego szkicowo. Tło - żółte, z zygzakowatą czarną linią obramowującą głowę. Mimo nietypowych proporcji portretu (wydłużenie wysokości w stosunku do szerokości) jest to z całą pewnością oryginalna praca Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego), o czym świadczy niepowtarzalny sposób rysowania i mistrzowska charakterystyka modela - Edmunda Strążyskiego, zakopiańskiego polonisty, nauczyciela gimnazjum, bliskiego przyjaciela artysty, zwanego przezeń "Tymbciem" - adresata jego zabawnych wierszyków (np. I tyś był we mnie i ja troszku w tobie) i rysunków (np. I i II Larwa Tymbcia), towarzysza wycieczek górskich i licznych spotkań towarzyskich. Z adnotacji przy sygnaturze artysty wynika, że portret jest mieszanką typów skodyfikowanych przez Witkacego w Regulaminie jego Firmy Portretowej w 1925 r.
Typ "B" był najbardziej "obiektywny", "E" zakładał "dowolną interpretację psychologiczną", dodatek "d" oznaczał "spotęgowanie charakteru, graniczące z pewną karykaturalnością", a nawet "demonizmem". Sposób wykonania omawianego portretu bardzo dobrze spełnia te założenia - model jest rozpoznawalny (Edmunda Strążyskiego znamy z licznych fotografii i 10 innych jego portretów wykonanych przez Witkacego w latach 1928 - 1935), twarz jest jednak niezwykle wyrazista, choć jednocześnie lekko zdeformowana. Nie mamy wątpliwości, że był to człowiek niezwykle sympatyczny, o czym wiemy skądinąd - z ciepłych opisów jego osoby zarówno Witkacego, jak i innych znających go ludzi. Adnotacja "NP1" oznacza, że artysta w chwili wykonywania portretu nie palił papierosów jeden dzień. Witkacy uważał, że wszystkie używki (alkohol, kawa, herbata, papierosy) maja wpływ na sposób widzenia przezeń świata, a co za tym idzie - twórczość artystyczną. Tak samo - chwilowa bądź długotrwała abstynencja, zarówno alkoholowa, jak i nikotynowa. W konsekwencji - zawsze to skrupulatnie zaznaczał na swych dziełach, obok sygnatury. Omawiany portret uczestniczył w wystawie Stanisław Ignacy Witkiewicz. Twórczość plastyczna zorganizowanej przez Helenę Blum w Muzeum Narodowym w Krakowie w 1966 r. (poz. kat. 68, ówczesna własność Stanisława Strążyskiego), co zresztą potwierdza nalepka wystawowa zachowana na odwrocie oraz został zdokumentowany w: Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. Katalog dzieł malarskich, oprac. Irena Jakimowicz przy współpracy Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1990, poz. I 787.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl