pastel, papier szaro-beżowy, 46,5 x 61 cm sygn. l. d.: Ignacy Witkiewicz 1917
literatura obrazu: Stanisław Ignacy Witkiewicz. 1885 - 1939. Katalog dzieł malarskich, opr. I. Jakimowicz, współpr. Anna Żakiewicz [Katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie XII 1989 - II 1990, Warszawa 1990, s. 77, poz. kat. I 298, il. 174 (cz.-b.) - wcześniej własność Janiny Sokołowskiej-Żeleńskiej, synowej Tadeusza Boya Żeleńskiego.
Prezentowany obraz należy do grupy prac powstałych w latach 1917 - 1924. Jego elektryzujący wyraz, ekspresyjny styl, nieposkromiona erupcja wyobraźni, jakże indywidualnej i w pełni charakterystycznej dla osobowości twórczej Stanisława Ignacego Witkiewicza pojawiły się już w rysunkach artysty we wcześniejszym okresie. Ich zaczyn widoczny jest także w pejotlowych portretach powstałych w Firmie Portretowej. Ta konstatacja dowodzi ciągłości rozwoju artystycznego ich twórcy, pracy nad środkami wyrazu. W prezentowanym obrazie znalazły się wszystkie elementy plastyczne, które odnajdujemy w jego dojrzałych kompozycjach: skłonność do szczelnego wypełnienia płaszczyzny obrazu - horror vacui - demonicznymi postaciami, o twarzach jak z sennej zmory, wydłużonych kończynach, rękach z dłońmi o szponiastych palcach. Płaszczyzna "pocięta" jest liniami ukośnymi wzmagającymi dramaturgię i dynamikę sceny, jaskrawe kolory wypełniają ostro zarysowany kontur. To zabiegi plastyczne, ekspresja formy stanowiły istotę zainteresowania artysty u schyłku drugiej dekady minionego stulecia. Temat ikonograficzny jest tak rozwinięty środkami malarskimi, by to, jakich wrażeń dostarcza przeważało nad konkretnością anegdoty. Te przemyślenia teoretyczne, wypowiedziane w pracach rysunkowych, malarskich legły u podstawy Witkacowskiej zasady Czystej Formy.
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl