węgiel, papier 48 x 54 cm sygn. ołówkiem p.d.: Ignacy Witkiewicz | 1911
Stanisław Ignacy Witkiewicz, zanim w 1917 roku zaczął używać pseudonimu Witkacy, podpisywał się swoim drugim imieniem, by odróżniać się od ojca - Stanisława Witkiewicza - powszechnie znanego malarza, pisarza i teoretyka sztuki.
Od 1906 roku Witkacy rysował kompozycje figuralne używając do tego węgla. Ojciec artysty nazwał je żartobliwie „potworami“ przewrotnie nawiązując do tytułu znanej grafiki Francisca Goi pt. Gdy rozum śpi budzą się potwory. Określenie to przyjęło się w literaturze przedmiotu. Tylko niewielka liczba „potworów“ zachowała się do naszych czasów, wiele z nich znamy wyłącznie z fotografii, które Witkacy przesyłał ojcu przebywającemu wówczas na kuracji w Lovranie nad Adriatykiem.
„Potwory“ przedstawiają przeważnie kilka postaci na ogół ustawionych frontalnie, a czasem z profilu i odgrywają przed widzem jakąś scenę. Jak dotąd większość z nich nie została dostatecznie zinterpretowana, choć wiemy na pewno, że do wielu z nich autor czerpał inspirację z utworów literackich swoich przyjaciół - Tadeusza Micińskiego i Romana Jaworskiego, a niektóre związane są z osobistymi przeżyciami artysty.
W 1911 Witkacy inspirował się głównie wydaną rok wcześniej przez warszawskie wydawnictwo Gebethner i Wolff powieścią Micińskiego pt. Nietota - co najmniej kilka prac rysowanych węglem (znanych niestety wyłącznie z reprodukcji fotograficznych) i jeden obraz olejny (w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie) stanowiło oczywiste nawiązanie do tego utworu. Podobnie można wnioskować w przypadku omawianej Kompozycji figuralnej z 1911 roku.
Scena ta może nawiązywać do jednego z wątków tej powieści opowiadającego o tragicznej miłości góralki Jernesty - kucharki jednej z głównych postaci powieści - Wieszczki Mary - do męża Józika, niepoprawnego pijaka.
W powieści Micińskiego nie ma wprawdzie dokładnie takiej sceny jaką narysował Witkacy, lecz w przypadku innych jego kompozycji inspirowanych literaturą jest podobnie. Artysta tworzył raczej ekwiwalenty wybranych wątków lub fragmentów utworów literackich dopowiadając do nich treści własnego pomysłu niż dosłowne ilustracje.
Nieznana dotąd kompozycja z 1911 roku jest jedną z niewielu zachowanych prac Witkacego wykonanych w tym czasie, w dodatku - reprezentuje gatunek dość tajemniczych do dziś „potworów“. Mimo niemożności zinterpretowania jej do końca w sposób nie ulegający wątpliwości, pozostaje ona niezwykle interesującym i efektownym przykładem młodzieńczej twórczości artysty i jako taka - jest rarytasem kolekcjonerskim. Z ekspertyzy dr Anny Żakiewicz
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Do wybranych obiektów doliczona będzie opłata droit de suite.
Do wybranych obiektów, do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl