Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy | AUTOPORTRET, 1918

- WITKIEWICZ Stanisław Ignacy WITKACY (1885-1939)

AUTOPORTRET, 1918

pastel, węgiel, papier szaro-beżowy żeberkowy z filigranem M B M (FRANCE) INGRES D’ARCHES naklejony na tekturę
63,3 x 47,5 cm
sygn. u dołu: Auto Witkacy 1918; po prawej: T.D [w kółku] | G.R [w kółku]

Proweniencja:
– kolekcja, zaprzyjaźnionego z artystą, dr. Teodora Birula-Białynieckiego, a po II wojnie światowej jego syna, Michała Birula-Białynieckiego;
– Michał Birula-Białyniecki przekazał ten Autoportret pani Żanecie Karczewskiej mieszkającej w Gdańsku;
– pani Ż. Karczewska sprzedała obraz Janowi Leszczyłowskiemu, kolekcjonerowi i właścicielowi antykwariatu w Sopocie;
– w kolekcji prywatnej.

Portret – o uproszczonym, ale zarazem wyrazistym rysunku i jaskrawych, wzmagających jeszcze ekspresję barwach – jest dość niezwykłym, wczesnym i rzadkim dziełem S. I. Witkiewicza z 1918 roku. Powstał najprawdopodobniej w drugiej jego połowie, już po powrocie artysty z Rosji do Polski.
Główne cechy Autoportretu dobrze wpisują się w ówczesną twórczość Witkacego – w podobnej konwencji i jaskrawej gamie kolorystycznej powstało wówczas co najmniej kilkanaście portretów i kompozycji. Wśród bliskich analogii wymienić można, np. Głowę kobiecą z 1918 r. (MNW; nr inw. Rys. pol. 3219).

Choć praca powstała jeszcze przed założeniem Firmy Portretowej „S.I. Witkiewicz“, nosi już – sprecyzowane później w firmowym „Regulaminie“ – oznaczenie odnoszące się do portretu typu D. W przypadku tego „typu“ Witkacy zakładał wykonanie portretu „na trzeźwo“, lecz w stylu imitującym wpływ alkoholu i/lub narkotyków, a subiektywna charakterystyka modela mogła ulegać karykaturalnemu spotęgowaniu, formalnie i psychologicznie.

Zagadkowe jest drugie oznaczenie umieszczonej po prawej stronie – G.R. Prawdopodobnie są to inicjały osoby obecnej przy wykonaniu pracy – identyczne znajdują się, m.in. na portrecie Augusta Zamoyskiego z 15 X 1918 roku (zbiory Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku). Na większości prac artysty z tego okresu pojawiały się takie oznaczenia (inicjały?). Niestety, nie wszystkie zostały dotąd rozszyfrowane, wiadomo jednak, że Witkacy je wprowadzał, bo uważał, że tak jak alkohol, narkotykib i inne używki wpływają na sposób widzenia świata, a co za tym idzie – na twórczość artystyczną, tak samo na proces wykonania dzieła mają wpływ obecne przy tym osoby. Równie dobrze może to być jednak oznaczenie jakiejś cechy portretu lub elementu wpływającego zdaniem artysty na jego wykonanie.
wg ekspertyzy dr Anny Żakiewicz (w załączeniu)

Obraz reprodukowany:
– Anna Żakiewicz, Witkacy, wyd. BOSZ, Olszanica 2015, s. 42, il. na s. 43.

Porównaj także:
– Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. Katalog dzieł malarskich, oprac. I. Jakimowicz (współpr. A. Żakiewicz, MNW 1990, s. 79, nr. kat. I 336, il. 203;
- B. Zgodzińska-Wojciechowska, A. Żakiewicz, Kolekcja dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza w zbiorach Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Warszawa 1996, nr kat 12, il. 13.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy zw. Witkacy, syn Stanisława
Syn Stanisława - malarza, krytyka i pisarza. Pseudonim artystyczny - Witkacy. Znany bardziej ze swoich dokonań na polu literatury i dramatu. wychowanek carskiego Korpusu Paziów w Petersburgu. Oficer gwardii carskiej w I wojnie światowej. W 1914 roku odbył długą podróż, ekspedycję naukową do Australii wraz z Bronisławem Malinowskim. Wychowany w aurze modernizmu w Krakowie i Zakopanem. Teoretyk sztuki, formista, współpracownik "Zwrotnicy", twórca teorii "Czystej Formy" - "....wartość dzieła sztuki nie zależy od uczuć życiowych w nim zawartych ani od doskonałości odtworzenia przedmiotów, a jedynie polega na jednolitości konstrukcji czystych elementów formalnych" Uważał, że twórczość artystyczna jest sposobem wyrażenia "Uczucia metafizycznego". Do połowy lat 20. tworzy malarskie fantazje, które dziś można określić jako pośrednie między modernizmem a surrealizmem. Od tego też czasu uprawia głównie twórczość literacką, która przyniosła mu z czasem światową sławę.
Tworzył prace malarskie w pracowni portretowej, gdzie obowiązywał cennik i wzory do zamówienia kolejnych "odejść" od realizmu portretowanej osoby na rzecz jej artystycznej wizji ekspresjonistycznej. Twórczość portretowa Witkacego była przez długi czas odbierana jako ekstrawagancja artystyczna i osobliwość. Weryfikację i potwierdzenie geniuszu artysty przyniosły następne lata. W 1983 roku wielki sukces w Paryżu miała jego wystawa w Centre Georges Pompidou. Artysta zginął tragicznie w 1939 roku. Popełnił samobójstwo w obliczu sowieckiego najazdu na Polskę, który potraktował jako koniec cywilizacji.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Do wybranych obiektów doliczona będzie opłata droit de suite.
Do wybranych obiektów, do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl