Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SASNAL Wilhelm | Bez tytułu, 2001 r.

Wilhelm SASNAL (ur. 1972, Tarnów)

Bez tytułu, 2001 r.

akryl, kolaż/płótno, 150 x 150 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'WILHELM SASNAL 2001' oraz nalepka z Galerii Filomena Soares w Lizbonie

POCHODZENIE:
- Fundacja Galerii Foksal, Warszawa
- kolekcja prywatna
- Dom Aukcyjny Christie’s Londyn, Wielka Brytania, 12.09.2012, poz. 34
- Galeria Filomena Soares, Lizbona, Portugalia
- kolekcja prywatna, Polska

"W 2008 roku w londyńskim domu aukcyjnym Phillips de Pury tryptyk 'Palące dziewczyny' Wilhelma Sasnala został sprzedany za 457 tys. dolarów. Tym samym stał się najdroższym obrazem polskiego artysty sprzedanym poza granicami naszego kraju. Zaczęto wtedy szemrać o 'efekcie Sasnala'. Chodziło o błyskotliwą karierę w amerykańskim stylu: od pucybuta do milionera - albo tu raczej: od skromnego absolwenta ASP do artysty o międzynarodowej renomie. W tej dyskusji wszystkich uwodziła magia wielkiej liczby podszyta odrobiną zawiści. Nikt się nie zastanawiał nad wartością malarstwa. Tymczasem, jak podkreśla Łukasz Gorczyca z warszawskiej galerii Raster, światowe sukcesy polskich artystów nie zdarzają się przypadkiem i nie wynikają z tajnych układów, lecz są efektem konsekwentnej artystycznej drogi oraz wieloletnich wysiłków marszandów i kuratorów. Sam Sasnal alergicznie reaguje na pytania o komercyjny sukces swoich prac. W rozmowie z Maciejem Mazurkiem przyznawał: 'Nie lubię, kiedy sprowadza się to, co robię, do stwierdzeń typu: 'Obrazy Sasnala kosztują tyle a tyle'. Większą satysfakcję sprawia mi, że zrobiłem coś, z czego jestem zadowolony, niż to, że zarobiłem kolejne pieniądze. (…) Świat poznał Wilhelma Sasnala po monograficznej prezentacji jego prac, którą w 2002 roku przedstawiła Fundacja Galerii Foksal na targach Art Basel. Joanna Mytkowska, współzałożycielka fundacji, obecnie dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej, przypomina, że pod koniec lat 90. rynek sztuki współczesnej w Polsce nie istniał, a do globalnego mieli dostęp nieliczni. Motywacją do pracy z młodymi, nieznanymi artystami była potrzeba znalezienia w sztuce ekspresji zmieniającego się wokół nas świata, polskiej transformacji, a to znajdowaliśmy w obrazach Wilhelma Sasnala. Kilka lat później okazało się, że język Sasnala jest powszechnie zrozumiały, a jego obrazy zakupiono do najważniejszych muzeów. O sukcesie zdecydował wyjątkowy talent, ale też moment, kiedy Europa Wschodnia opowiadała swoją historię. (…) W wywiadzie sprzed kilku lat Wilhelm Sasnal podkreślał, że to mieszanka bliskości i obcości decyduje o atrakcyjności polskiej sztuki na świecie:-To, co nas wyróżnia i sprawia, że jesteśmy rozpoznawalni, wynika z tego, że dorastaliśmy w dziwnych czasach, jakby przesuniętych, że gdzieś tam nastąpiło zerwanie ciągłości. Jest zarazem wystarczająco dużo wspólnego z artystami zagranicznymi, żeby można było się porozumieć, i wystarczająco wiele różnic między nami a nimi, żeby istniało wzajemne zainteresowanie".
ANNA ORNO, KIEDY OBRAZ SPRZEDAJE SIĘ ZA MILION DOLARÓW. TO NIGDY NIE JEST PRZYPADEK, "GAZETA WYBORCZA", NR 237, 2015, s. 42-43

Malarz, rysownik, autor filmów i komiksów. Studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej. Absolwent ASP w Krakowie. W latach 1996-2001 działał w "Grupie Ładnie". Jego malarstwo z tego okresu określano terminem "pop-banalizmu". Były to przedstawienia pojedynczych motywów czerpanych z najbliższej ikonosfery: przedmiotów codziennego użytku, reklam, gazet, ulotek, tematów z telewizji. Sceny z życia osobistego stały się tematem komiksu Życie codzienne w Polsce w latach 1999-2001. Po roku 2001, w swoim malarstwie odchodzi od fascynacji codziennością i sięga do tematów odnoszących się do zbiorowej pamięci historycznej (m. in. do czasu Zagłady, przez dialog ze słynnym komiksem Maus Arta Spiegelmana). Zmienił również sposób malowania kładąc grubą warstwę gęstej farby, motywy stają się nieostre i zamglone. Poza malowaniem Sasnal kręci filmy na kamerze 8 mm, niektóre w poetyce teledysków, inne inscenizowane z użyciem zabawkowych figurek i własnych "efektów specjalnych". W ostatnich latach z powodzeniem sięgnął do formy kina fabularnego.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SASNAL Wilhelm
Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-1994), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-1999), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie".

Ważniejsze wystawy indywidualne:
1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków
1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa

Ważniejsze wystawy zbiorowe:
1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix)
2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl