Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
TELAKOWSKA Wanda | Polska, 1933 r.

Wanda TELAKOWSKA (1905 Sosnowiec - 1985 Warszawa)

Polska, 1933 r.

drzeworyt barwny/papier, 39,3 x 30,5 cm (zadruk)
sygnowany ołówkiem p.d.: 'Wanda Telakowska', datowany i opisany l.d.: 'Polska 1933'

LITERATURA:
- Maria Grońska, Nowoczesny drzeworyt polski, Wrocław 1971, s. 199 (il.)
- Mieczysław Treter, Polish art, Warszawa 1936, (il.), strony nienumerowane

Grafika artystyczna w większości przypadków rezygnuje z koloru, jednak od początku jej powstania artyści ożywiali ją, nanosząc barwę ręcznie bądź poprzez odbijanie kilku osobno kolorowych klocków. Szczególny rozkwit barwnej grafiki w sztuce polskiej zapoczątkowały mistrzynie w tej technice - Janina Konarska oraz Wanda Telakowska. Kultowa założycielka Instytutu Projektowania Przemysłowego w swojej twórczości graficznej za najistotniejszy czynnik stawiała barwę. Nawet w nielicznych czarnobiałych drzeworytach nadawała walory "kolorystyczne", preparując farbę na matrycach w taki sposób, aby na odbitce uzyskać zróżnicowaną, rozświetloną grę form. Ulubionymi tematami Telakowskiej była przyroda oraz radosne, małomiasteczkowe sztafaże. Artystka szczególną uwagę przywiązywała do kontrastów barwnych poprzez które uzyskiwała odpowiedni nastrój grafiki. Opisywana praca funkcjonująca w literaturze pod tytułem "Karuzela" stanowi najdoskonalszy przykład nietuzinkowego stylu Telakowskiej. Skomplikowana kompozycja zaakcentowana na kształt litery V, rozluźniona jest poprzez czyste kontrasty barw. Kunszt prezentowanego drzeworytu został doceniony na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1937 roku, gdzie praca została nagrodzona złotym medalem. Na szczególną uwagę zasługuję również fakt, że prac artystki, zarówno malarskich jak i graficznych, zostało bardzo niewiele. Ponadto Telakowska często w odbitkach z tych samych klocków zmieniała układ barw, przez co trudno jest spotkać dwie identyczne grafiki, mimo jednej matrycy. Wszystkie prace artystka z wielką uwagą odbijała samodzielnie, obsesyjnie dbając o każdy szczegół procesu. Dla Telakowskiej komponowanie i wycinanie matrycy drzeworytniczej było równoważne z momentem nakładania farby i odbijania odbitek na prasie. Niesamowita precyzja i wyjątkowy wyraz twórczości plastycznej Telakowskiej znakomicie uzupełnia się z nietuzinkową osobowością i charakterem artystki. Stała bywalczyni Ziemiańskiej, gdzie siadała przy stoliku "Wiadomości Literackich" z Tuwimem, Słonimskim, Broniewskim, Iwaszkiewiczem oraz Krzywicką. Intelektualne towarzystwo, które współtworzyła Telakowska, nie współgrało z jej religijnością. Częstym wątkiem żartów w otoczeniu artystki było również dziewictwo Telakowskiej. Córka Jarosława Iwaszkiewicza, wspominała: "Ta przedobra, utalentowana osoba miała miękkie serce, wiecznie się w kimś kochała, choć nic z tego nie wynikało. Twierdziła, że jest dziewicą". Uszczypliwym uwagom nie umknęła również rosła sylwetka Wandy. Antoni Słonimski w jednych ze swoich wierszy poświęcił ustęp artystce, pisząc: "Jaka duża jest ta Wanda,/ Taka bujna jak Uganda (...)". W latach powojennych Telakowska, zaczynając pracę w Ministerstwie Kultury i Sztuki, stopniowo realizuje plan utworzenia instytucji na wzór weimarskiego Bauhausu, gdzie artystyczne projekty będą dostępne dla każdego. Dzięki uporowi artystki, która nigdy nie wstąpiła do partii, w 1950 roku zostaje powołany Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Telakowska świadomie została zastępcą dyrektora, dzięki czemu miała większą swobodę działania. W Instytucie powstawały najlepsze projekty autorstwa m.in.: Lubomira Tomaszewskiego, Zofii Chomętowskiej, Danuty Paprowicz-Michno i wielu innych. Do przymusowej emerytury Wanda Telakowska, nie bez powodu zwana Joanną d’Arc polskiego wzornictwa walczyła o zaistnienie artystycznego designu w powszechnym obiegu. Również dzięki jej staraniom powstał Ośrodek Wzornictwa Nowoczesnego, a Muzeum Narodowe wzbogaciło się o kilka tysięcy projektów gromadzonych we wzorcowni Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.


Uczęszczała do gimnazjum im. Cecylii Plater-Zyberkówny gdzie uczyła się m.in. pod kierunkiem Stanisława Noakowskiego. Po maturze 1923 rozpoczęła studia malarstwa i grafiki w Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u prof. Edmunda Bartłomiejczyka. Studia ukończyła w roku 1931 robiąc dyplom z grafiki użytkowej. W roku 1935 roku otrzymała złoty medal na konkursie we Florencji, w roku 1937 złoty medal na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu. Była zaprzyjaźniona z pisarzami: Jarosławem Iwaszkiewiczem, Antonim Słonimskim czy Ireną Krzywicką. W okresie okupacji Wanda Telakowska pracowała jako nauczycielka liternictwa i technik reklamy w liceum handlowym im. Roeslerów. W pierwszych latach powojennych wraz z Marią Skoczylas-Leszczyńską organizowała Biuro Nadzoru Estetyki Produkcji, z którego powstał w październiku 1950 Instytut Wzornictwa Przemysłowego z siedzibą w Warszawie.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite".

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
TELAKOWSKA Wanda

Uczęszczała do gimnazjum im. Cecylii Plater-Zyberkówny gdzie uczyła się m.in. pod kierunkiem Stanisława Noakowskiego. Po maturze 1923 rozpoczęła studia malarstwa i grafiki w Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u prof. Edmunda Bartłomiejczyka. Studia ukończyła w roku 1931 robiąc dyplom z grafiki użytkowej. W roku 1935 roku otrzymała złoty medal na konkursie we Florencji, w roku 1937 złoty medal na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu. Była zaprzyjaźniona z pisarzami: Jarosławem Iwaszkiewiczem, Antonim Słonimskim czy Ireną Krzywicką. W okresie okupacji Wanda Telakowska pracowała jako nauczycielka liternictwa i technik reklamy w liceum handlowym im. Roeslerów. W pierwszych latach powojennych wraz z Marią Skoczylas-Leszczyńską organizowała Biuro Nadzoru Estetyki Produkcji, z którego powstał w październiku 1950 Instytut Wzornictwa Przemysłowego z siedzibą w Warszawie.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl