olej/płótno, 80 x 96 cm sygnowany p.d.: 'Wacław Taranczewski' na odwrociu papierowa nalepka wystawowa z Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu (obecnie Muzeum Narodowe w Poznaniu)
WYSTAWIANY: - Wystawa zbiorowa Wacława Taranczewskiego, Muzeum Narodowe w Poznaniu, listopad 1949 LITERATURA: - por. Zdzisław Kępiński, Wacław Taranczewski, Poznań 1958, s. nlb., poz. kat. 31, 33, 68 (il.)
Wacław Taranczewski w czasie edukacji artystycznej, którą odebrał w pierwszym dziesięcioleciu po I wojnie światowej, toczył zażarty bój o oblicze nowej sztuki polskiej. Ówczesne rodzime malarstwo pogrążone było w brunatno-szarych tonacjach i podyktowane peanami na cześć rysunku, który winien wieść prym nad wartościami malarskimi. To także okres formowania się młodej awangardy. Z Paryża powracało wielu polskich twórców, rozkochanych w soczystych i świetlistych barwach, zaobserwowanych w dziełach impresjonistów. Nowatorzy ci starali się zwalczyć "brudną" i toporną kolorystykę, Taranczewski zaś pod wrażeniem tej rewolucyjnej orientacji także wkrótce rozjaśnił swoją paletę. Duży wpływ na jego późniejsze kompozycje miały podróże do Paryża, Włoch i Grecji, a wspomnienia z zagranicznych pobytów znajdują odbicie na malowanych przez artystę polichromiach i dekoracjach ściennych. W malarstwie sztalugowym Taranczewski korzystał z doświadczeń malarstwa wielkoformatowego. Obsesyjnie podejmowane te same motywy, pejzaże, martwe natury stanowiły dlań ciągłe wyzwanie, aktywujące wybitny zmysł kompozycyjny i perfekcję w operowaniu kolorem. Późniejsze dzieła autora cechują się dążnością do oddania najogólniejszej syntezy obiektów, malowanych odtąd płaskimi plamami barwnymi. Jednocześnie artysta nadawał swym obrazom niezwykłej lekkości poprzez rytmizację przedmiotów, które poddane zostały silnej deformacji. Obraz natury na płótnach Taranczewskiego przeistaczał się w daleko idącą metaforę współczesności i twórczej dążności do doskonałości warsztatowej. Studiował w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu i krakowskiej ASP w pracowniach Fryderyka Pautscha i Feliksa Szczęsnego Kowarskiego. Pod koniec lat 20. przeniósł się do Warszawy. Tu debiutował w 1932 na II Salonie IPS. Był członkiem grupy Pryzmat. Po wojnie przebywał w Poznaniu i w Krakowie, z którym związał się na stałe. Od młodości interesowała go abstrakcja; w czasie studiów w Krakowie miał kontakty z futurystami. Malował pejzaże, martwe natury, portrety, był także autorem polichromii (m. in. w kościołach Najświętszej Marii Panny i Św. Marcina w Poznaniu). W Paryżu wszedł w krąg koloryzmu, którego paletę barw utrzymywał w następnych latach swej twórczości, choć z mocnym ograniczeniem używanych barw. Kompozycje artysty odznaczały się sprowadzeniem figur, bądź przedmiotów do syntetycznego znaku, zachowując funkcję dekoracyjną obrazu.
PODATKI i OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Urodził się w 1903 r w Czarnkowie, zmarł w 1987 r w Krakowie. Studia w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu i krakowskiej ASP w pracowniach F. Pautscha i F.S. Kowarskiego. Pod koniec lat 20-tych przeniósł się do Warszawy. Tu miał debiut w 1932 r na II Salonie IPS . Członek grupy Pryzmat. Po wojnie przebywał w Poznaniu i Krakowie, z którym związał się na stałe. Od młodości interesowała go abstrakcja, w czasie studiów w Krakowie miał kontakty z futurystami. Malował pejzaże, martwe natury, portrety/ był także autorem polichromii w kościołach Najświętszej Marii Panny i Świętego Marcina w Poznaniu/ Początkowo pod wpływem F.S. Kowerskiego, w Paryżu wszedł w krąg koloryzmu, którego paletę barw utrzymywał w następnych latach swej twórczości, choć z mocnym ograniczeniem używanych barw. Kompozycje artysty odznaczały się sprowadzeniem figur bądź przedmiotów do syntetycznego znaku, zachowując funkcję dekoracyjną obrazu.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl