Olej, płótno; 54 x 66,7 cm Na odwrocie w lewym górnym rogu cyfra 50 napisana czarną farbą.
Wacław Taranczewski - malarz i pedagog. Naukę rozpoczął w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu, a następnie, w latach 1922-29, studiował w krakowskiej Akademii w pracowniach W. Jarockiego i F. Pautscha. Kontynuował studia artystyczne w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u F. Kowarskiego (w l. 1929-31). W roku 1935 wyjechał w podróż artystyczną do Paryża i Wiednia, a dwa lata pó¼niej, wspólnie z Piotrem Potworowskim, zwiedził Grecję i Włochy. Swoje pierwsze prace zaprezentował w roku 1932 na II Salonie IPS w Warszawie, a od 1933 wystawiał regularnie wspólnie z grupą Pryzmat, do której należał. Mieszkał w Poznaniu i czynnie włączył się w życie artystyczne i kulturalne miasta - założył tam galerię wystawową Salon 35 i zorganizował Towarzystwo Współpracy Kulturalnej działające na terenie miasta. Po wojnie pracował w Poznaniu jako dyrektor Szkoły Sztuk Zdobniczych, przekształconej następnie w Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych. W 1947 został nominowany profesorem malarstwa dekoracyjnego krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1960 na stałe zamieszkał w Krakowie. Malował najchętniej martwe natury, wnętrza i sceny przed-stawiające artystę przy pracy. Często powracał do tych samych tematów, powtarzając je w różnych wariantach, czasami nawet w dużych odstępach czasu. Poza malarstwem sztalugowym zajmował się również malarstwem ściennym i projektowaniem witraży. Taranczewski wielokrotnie powracał do tych samych tematów, które tworzyły szereg cykli rysunkowych i malarskich. Podobnie martwą naturę z młynkami malował niejednokrotnie; znana jest podobna kompozycja z roku 1953 - rysunek węglem - zatytułowana Martwa natura z młynka-mi i Biblią (por.: M. Konińska, A. Wojciechowski, Wacław Taranczewski, "Przegląd Artystyczny" 1955, nr 5-6, il. na stronie 47). "Kilka ułożonych przedmiotów, pozostających ze sobą w pewnych określonych stosunkach, najbardziej frapują wyobra¼nię artysty. Nadaje im przeróżne formy istnienia w obrazie ( )", (M. Kosińska, A Wojciechowski, op. cit., s. 44). Martwa natura z młynkami jest dobrym przykładem takiego właśnie "zafrapowania" artystycznego. Uproszczona forma budowy obrazu - obraz olejny przypomina tu bardziej lawowany rysunek - pozwoliła Taranczewskiemu w sposób niezwykle syntetyczny i lapidarny wyrazić swój zamysł artystyczny.
Urodził się w 1903 r w Czarnkowie, zmarł w 1987 r w Krakowie. Studia w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu i krakowskiej ASP w pracowniach F. Pautscha i F.S. Kowarskiego. Pod koniec lat 20-tych przeniósł się do Warszawy. Tu miał debiut w 1932 r na II Salonie IPS . Członek grupy Pryzmat. Po wojnie przebywał w Poznaniu i Krakowie, z którym związał się na stałe. Od młodości interesowała go abstrakcja, w czasie studiów w Krakowie miał kontakty z futurystami. Malował pejzaże, martwe natury, portrety/ był także autorem polichromii w kościołach Najświętszej Marii Panny i Świętego Marcina w Poznaniu/ Początkowo pod wpływem F.S. Kowerskiego, w Paryżu wszedł w krąg koloryzmu, którego paletę barw utrzymywał w następnych latach swej twórczości, choć z mocnym ograniczeniem używanych barw. Kompozycje artysty odznaczały się sprowadzeniem figur bądź przedmiotów do syntetycznego znaku, zachowując funkcję dekoracyjną obrazu.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl