Olej, płótno; 59,5 x 74,5 cm. Sygnowany p. d.: T Na odwrocie pieczątki (1 na płótnie, 2 na krosnach |GALERIA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ |Nowe Miasto |Rynek Nowego Miasta Nr 21/23 |00-229 Warszawa)
Wacław Taranczewski - malarz i pedagog. Naukę rozpoczął w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu, a następnie studiował w latach 1922-29 w krakowskiej Akademii w pracowniach W. Jarockiego i F. Pautscha. Kontynuował studia artystyczne w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u F. Kowarskiego (w l. 1929-31). W roku 1935 wyjechał w podróż artystyczną do Paryża i Wiednia, a dwa lata później, wspólnie z P. Potworowskim, zwiedził Grecję i Włochy. Swoje pierwsze prace zaprezentował w roku 1932 na II Salonie IPS w Warszawie, a od 1933 wystawiał regularnie wspólnie z grupą Pryzmat, do której należał. Mieszkał w Poznaniu i czynnie włączył się w życie artystyczne i kulturalne miasta - założył tam galerię wystawową Salon 35 i zorganizował Towarzystwo Współpracy Kulturalnej działające na terenie miasta. Po wojnie pracował w Poznaniu jako dyrektor Szkoły Sztuk Zdobniczych, przekształconej następnie w Wyższą Szkołę sztuk Plastycznych. W 1947 został nominowany profesorem malarstwa dekoracyjnego krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1960 na stałe zamieszkał w Krakowie. Malował najchętniej martwe natury, wnętrza i sceny przedstawiające artystę przy pracy. Często powracał do tych samych tematów, powtarzając je w różnych wariantach, czasami nawet w dużych odstępach czasu. Poza malarstwem sztalugowym zajmował się również malarstwem ściennym i projektowaniem witraży.
Urodził się w 1903 r w Czarnkowie, zmarł w 1987 r w Krakowie. Studia w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu i krakowskiej ASP w pracowniach F. Pautscha i F.S. Kowarskiego. Pod koniec lat 20-tych przeniósł się do Warszawy. Tu miał debiut w 1932 r na II Salonie IPS . Członek grupy Pryzmat. Po wojnie przebywał w Poznaniu i Krakowie, z którym związał się na stałe. Od młodości interesowała go abstrakcja, w czasie studiów w Krakowie miał kontakty z futurystami. Malował pejzaże, martwe natury, portrety/ był także autorem polichromii w kościołach Najświętszej Marii Panny i Świętego Marcina w Poznaniu/ Początkowo pod wpływem F.S. Kowerskiego, w Paryżu wszedł w krąg koloryzmu, którego paletę barw utrzymywał w następnych latach swej twórczości, choć z mocnym ograniczeniem używanych barw. Kompozycje artysty odznaczały się sprowadzeniem figur bądź przedmiotów do syntetycznego znaku, zachowując funkcję dekoracyjną obrazu.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl