olej na płótnie naklejonym na tekturę, 49,5 x 67 cm, sygnowany l.d. "Tytus Czyżewski", na odwrocie na ramie napis ołówkiem "Czyżewski Orcel"
Ekspertyza Barbary Brus-Malinowskiej z marca 2012 r.
"Orcel to posiadłość w Aix-en Provence, ważna dla historii polskiego malarstwa, gdyż mieszkał tam i pracował od 1930 roku [ ] Wacław Zawadowski (Zawado) - malarz i dobry znajomy Czyżewskiego, a także Józefa Pankiewicza i grupy kapistów. [ } Czyżewski w 1937 odwiedził Paryż i być może wówczas skorzystał z zaproszenia Zawadowskiego i przyjechał do Orcel. Jest to o tyle prawdopodobne, że sposób malowania pejzażu - przedmiotu opinii wskazuje na pó¼ną twórczość malarską Czyżewskiego - lata 1930. Wówczas to artysta [ ] zwrócił się w stronę swobodnego, kolorystycznego malowania, rezygnując ze sztywnej, architektonicznej niemal formy, poddanej rygorom intelektualnej spekulacji. [ ]. Pejzaże z pierwszej połowy lat 1930. są bardziej malarsko "zdyscyplinowane" - pojawia się w nich ciemny, cienki kontur, wyznaczający i podkreślający ważne optycznie miejsca kompozycji [ ]. Pó¼niejsze prace (Widok klasztoru w Krakowie, 1938, wł. pryw.; Pejzaż z Wiśniowej, 1938, wł. pryw.) są bardziej "lu¼ne" malarsko: forma budowana jest tylko za pomocą różnych długości duktów pędzla i rozmaitych układów nakładanej farby, co jest charakterystyczne dla obrazu - przedmiotu opinii. W tym też czasie koloryt prac stał się jaśniejszy" (z ekspertyzy).
CZYŻEWSKI Tytus
Urodził się w 1880 r w Przyszowie k. Limanowej, zmarł w 1945 r w Krakowie. Studiował w krakowskiej ASP u J. Mehoffera i L. Wyczółkowskiego. Podczas pobytu w Paryżu poznał sztukę Cezanne`a i pozostał pod jej wpływem. Późniejsze wyjazdy do Paryża zaowocowały przyswojeniem sobie sztuki kubistów. Członek grupy Ekspresjoniści Polscy (późniejsi Formiści). Współnie z L. Chwistkiem i K. Winklerem redagował pismo "Formiści". Współtworzył w Krakowie kluby futurystyczne. Pociąg do awangardy ujawnił się u artysty już w 1915 r, kiedy podjął próbę przełamania kanonu malarstwa jako dwuwymiarowego obrazu, tworząc z drewna i tektury prace wielopłaszczyznowe. Maksymalnie upraszczał i geometryzował formy, czerpał z polskiego folkloru i sztuki naiwnej, w latach 20-tych jego twórczość była pod wpływem sztuki hiszpańskiej. Poza twórczością malarską, artysta pisał i wydawał wiersze, utwory dramatyczne, zajmował się krytyką artystyczną.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl