tusz, akwarela, 34,5 x 18 cm, sygnowany p.d. "Tytus Czyżewski / Paris 1922", na odwrocie ołówkiem " Tytus Czyżewski / Gitarzysta" Reprodukowana w: - "Głos Plastyków", R. VIII, 1947, - J. Pollakówna, Tytus Czyżewski, Warszawa 1971, poz. 38 (jako "kompozycja for mistyczna")
W 1917 współzałożyciel grupy "Ekspresjonistów Polskich" (późniejszych "Formistów") i współredaktor pisma o tej nazwie. Związany był też z poetami futurystami i grupą "Praesens". Udało mu się wytworzyć własny styl formisty-czny będący syntezą ekspresjoniz-mu, kubizmu i futuryzmu. Czyżewski, w odróżnieniu od niektórych innych formistów, w swojej twórczości starał się ukazywać treści, nie porzucając wartości poznawczych sztuki. Poza tym zajmował się krytyką artystyczną, pisał futurystyczne wiersze i dramaty. W okresie 1922-1930 przebywał w Paryżu, gdzie zetknął się z kapistami i od lat 30. jego twórczość uległa wpływom koloryzmu. Cechą charakterystyczną jego malarstwa z lat 1917-22 było upraszczanie i geometryzowanie form, wpływ sztuki ludowej, czasem dadaizmu i surrealizmu. Nie było ono jednak jednolite, lecz stale ewoluowało. Często w kompozycjach z tego okresu pojawiały się elementy związane z muzyką: instrumenty muzyczne, pięciolinie z nutami, motyw tańca, np. w obrazach olejnych Martwa natura ze skrzypcami z ok. 1920 r. (Muzeum Narodowe w Krakowie) czy Klucz wiolinowy z 1921 r. (Muzeum Sztuki w Łodzi).
CZYŻEWSKI Tytus
Urodził się w 1880 r w Przyszowie k. Limanowej, zmarł w 1945 r w Krakowie. Studiował w krakowskiej ASP u J. Mehoffera i L. Wyczółkowskiego. Podczas pobytu w Paryżu poznał sztukę Cezanne`a i pozostał pod jej wpływem. Późniejsze wyjazdy do Paryża zaowocowały przyswojeniem sobie sztuki kubistów. Członek grupy Ekspresjoniści Polscy (późniejsi Formiści). Współnie z L. Chwistkiem i K. Winklerem redagował pismo "Formiści". Współtworzył w Krakowie kluby futurystyczne. Pociąg do awangardy ujawnił się u artysty już w 1915 r, kiedy podjął próbę przełamania kanonu malarstwa jako dwuwymiarowego obrazu, tworząc z drewna i tektury prace wielopłaszczyznowe. Maksymalnie upraszczał i geometryzował formy, czerpał z polskiego folkloru i sztuki naiwnej, w latach 20-tych jego twórczość była pod wpływem sztuki hiszpańskiej. Poza twórczością malarską, artysta pisał i wydawał wiersze, utwory dramatyczne, zajmował się krytyką artystyczną.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl