Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CIECIERSKI Tomasz | Bez tytułu, 1984 r.

Tomasz CIECIERSKI (ur. 1945, Kraków)

Bez tytułu, 1984 r.

kredka, ołówek/papier, 40 x 53 cm
sygnowany i datowany pośrodku, w obrębie kompozycji: 'T. Ciecierski 1984'

POCHODZENIE:
- dar od artysty, lata 90.

"Kiedy Tomasz Ciecierski kończył warszawską ASP, malarstwo właśnie wychodziło z mody. To istotna okoliczność przy próbie zdefiniowania twórczości tego artysty. Akademia przełomu lat 60. i 70. oferowała zakrzepły w swym doktrynerstwie koloryzm starszej profesury, mając za alternatywę egzystencjalny smutek młodszych wykładowców spod znaku 'Arsenału'. Tymczasem przez szczeliny w berlińskim murze wdzierał się do Polski 'przeciąg' konceptualizmu, podchwytywany przez neoawangardę, rozrywającą akademickie modele sztuki w dyskusjach toczonych z dala od zgiełku, na plenerach i sympozjach organizowanych gdzieś w Puławach, Osiekach, Elblągu czy Zielonej Górze. Echa tych dyskusji docierały do akademii za pośrednictwem półoficjalnych galerii w rodzaju Foksal, Współczesnej czy Repassage. Pop art zyskał już w świecie rangę sztuki oficjalnej, a jej nowy paradygmat kwestionował niepowtarzalność i ręczne wykonanie jako warunek oryginalności dzieła. Galerie Nowego Jorku pełne były powielanych przez Andy’ego Warhola portretów Marylin Monroe zrównanych w swej randze z puszką zupy
pomidorowej, a także kompozycji Roberta Rauschenberga zrobionych z cywilizacyjnych odpadów. Można też tam było zobaczyć zagadkowe, barwne supełki malowane i rysowane na wielkich płótnach przez Cy Twombly’ego. Taki, nieznany w Polsce świat sztuki, ujrzał świeżo dyplomowany malarz podczas swojej pierwszej wizyty w USA. Echa zobaczonego znalazły się w jego płótnach z pierwszej połowy lat 70.. Obok czysto konceptualnych gier z pojęciami, zawarte jest w nich wyraźne wskazanie na utopijną nostalgię za 'rajem utraconym', poniekąd oczywistą dla polskiego artysty, ale wzniesioną na poziom uniwersalny. Te wczesne obrazy zapowiadały wyraźnie to, co z czasem stało się znakiem rozpoznawczym artysty: wnikliwa obserwacja rzeczywistości prowadząca konsekwentnie do eliminowania niepotrzebnych wątków przy świadomej zgodzie na udział przypadku w procesie podejmowania decyzji; praktyka odsłaniania tajników warsztatu wskazująca na autorefleksję towarzyszącą powstawaniu obrazu i budująca dystans artysty wobec anachronicznej koncepcji 'majstersztyku'. To tylko szkic do portretu twórcy, który w swym dziele dokonuje ustawicznej, świadomej syntezy tego, co go ukształtowało i co nadal kształtuje obraz jego sztuki, wynurzającej się z dialektyki gorącego malarskiego gestu i chłodnej refleksji; ze starcia nacechowanej estetyzmem tradycji kapistowskiej z krzyczącą, plakatową dezynwolturą pop artu; z kontrapunktu między wyborem dziś już zbanalizowanych tematów - takich jak pejzaż, szczególnie pejzaż morski, a umiejętnością nadania im świeżości malarskiej i znaczeniowej. Szkic do portretu twórcy, który wyznacza swoje miejsce w świecie z pozycji człowieka uwikłanego w osobiste, jednostkowe doświadczenie i malarza wciąż od nowa szukającego powodu do zajmowania się malarstwem".
Anda Rottenberg, Najważniejszy jest powód, "Dobre Wnętrze", nr 5 (101) maj 2006, s. 144

Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, uzyskał dyplom w 1971 roku w pracowni prof. Krystyny Łady-Studnickiej. W latach 1972-1985 był wykładowcą macierzystej uczelni. W 1981 i 1983 przebywał jako stypendysta w Stedelijk museum w Amsterdamie, w latach 1985-86 wyjechał na pobyt studyjny do Atelierhaus. Lata 1990-91 spędził w Musée d’Art Contemporain w Nîmes. W 1999 roku otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa za dorobek twórczy. Jego prace wystawiane były wielokrotnie w kraju i za granicą, brały udział w prestiżowych międzynarodowych pokazach sztuki: Festiwale Malarstwa w Cagnes-sur-Mer (1982, 1984), Biennale w Sao Paulo (1987, 1994) oraz Documenta w Kassel (1992). Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Narodowego (Łódź, Kraków, Poznań, Warszawa, Wrocław) i Stedelijk Museum (Amsterdam).Współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie, Wetering Galerie w Amsterdamie i Galerie Hansa Strelow w Düsseldorfie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CIECIERSKI Tomasz

Urodził się w 1945 r. w Krakowie. Ukończył studia na ASP w Warszawie, której potem był wykładowcą. W 1981 i 1983 r. przebywał jako stypendysta w Stedelijk museum w Amsterdamie, w latach 1985-86 wyjechał na pobyt studyjny do Atelierhaus. Lata 1990-91 spędził w Musée d’Art Contemporain w Nîmes. Jego prace wystawiane były wielokrotnie w kraju i za granicą, brały udział w prestiżowych międzynarodowych pokazach sztuki: Festiwale Malarstwa w Cagnes-sur-Mer (1982, 1984), Biennale w Sao Paulo (1987, 1994) oraz Documenta w Kassel (1992). Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Narodowego (Łódź, Kraków, Poznań, Warszawa, Wrocław) i Stedelijk museum (Amsterdam).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl