technika własna/papier, 50 x 65 cm sygnowany i datowany p.d.: 'T. MURAK 1993'
"Istotne było dla mnie wyjście z tych gnuśnych, nudnych, smętnych malarskich pracowni. (…) Chciałam przestrzeni, kontaktu, rozmów". TERESA MURAK
Prezentowany obiekt jest pokłosiem cyklu "Ścierki wizytek", na który składała się praca wideo dokumentująca działania z tytułowymi przedmiotami, przebiegające wiosną 1988 roku w warszawskiej galerii Dziekanka. Prezentowany na aukcji obiekt jest wynikiem działania obiektów na papier, kontaktu materii z papierową masą, tworzoną samodzielnie przez artystkę. Niepozorne skrawki tkanin, artystka otrzymała w darze od sióstr zakonnych. Ścierki zostały ręcznie utkane przez wizytki jeszcze w latach 20. z włókien konopi, hodowanych w przyklasztornym ogrodzie. Przedmioty te przez 60 lat służyły zakonnicom do sprzątania i pielęgnowania otaczającej je przestrzeni klasztornej, co znalazło odbicie w ich zmizerniałej formie. Sebastian Cichocki określił je mianem relikwii "drugiego stopnia", bowiem ich kondycja, będąca wynikiem tarcia o podłogę powtarzanym przez dziesięciolecia, jest namacalnym świadectwem ciężkiej pracy, cierpliwości i poświęcenia. W ujęciu artystki codzienna czynność i towarzyszący im wysiłek zaprezentowane zostały jako duchowe doświadczenie, forma ascezy i samodoskonalenia. Teresa Murak o swoich pracach na papierze napisała w następujący sposób: "Rysunki Ścierki są śladem wymytym w szarej płaszczyźnie, powstałej ze zmieszania czerwieni z zielenią w procesie wypłukiwania, wycierania, mocnego naciskania na powierzchnię. Zanurzenie w wodę jest powrotem do niezróżnicowanego stanu poprzedniego istnienia. Jest rozpadem i integracją, katastrofą i nadzieją" (Teresa Murak, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 1998, s. 104).
Performerka, rzeźbiarka, autorka instalacji. Ważnym elementem jej działań performatywnych jest przyroda i ekologia. Po roku historii sztuki na lubelskim KULu, w 1970 roku przeniosła się na Wydział Malarstwa ASP w Warszawie, który ukończyła pod kierunkiem prof. Jana Tarasina i Tadeusza Dominika. W 2005 roku otrzymała nagrodę Katarzyny Kobro. Artystka współpracuje z grupami młodzieży w ramach niektórych zorientowanych ekologicznie "zasiewów" i innych projektów. "Zasiewy" miały między innymi miejsce na pasie zieleni nieopodal warszawskiej Biblioteki Narodowej - artystka wysiewała zboże w okolicach przystanku tramwajowego, wykonując swój bezinteresowny gest w zasadzie bez publiczności.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W latach 1970 studiowała malarstwo u Jana Tarasina na warszawskiej ASP. Wiosną 1972 roku wyhodowała swoje pierwsze dzieło sztuki - Pierwszy zasiew. Inspirując się powstającymi wówczas performance, interwencjami, akcjami i instalacjami, tworzyła sztukę opartą na współuczestnictwie w naturze, posługując się tworzywami, które można określić jako naturalne: rosnącymi roślinami, zaczynem chlebowym, ziemią i ręcznie wykonanym papierem. Jednak szczególne miejsce w jej twórczości zajęła rzeżucha, zarówno w formie siewek, jak i całych dywanowych upraw, choć wykorzystuje także: koniczynę, gorczycę, bluszcz, rozmaryn czy rutę. Jej patronką stała się Demeter. Rytuały płodności, wykorzystywanie przez artystkę jej ciała (płaszcz z rzeżuchy prezentowany w formie Procesji, 1974) lub ciał innych kobiet (13 fragmentów zasiewu rzeżuchy rozłożone na kobiecym ciele jako symbole cyklów płodności w pracy Kalendarz kobiety, 1976). W jej twórczości pojawiają się także fragmenty codzienności jak zniszczone ścierki (Ścierki Wizytek, 1988), czy wymieciony ze starego domu kurz, z którego powstaje rzeźba (Czas kontaktu, 1985). Sztuka Murak przepełniona jest mistycyzmem i sacrum pierwotnych rytuałów, które artystka łączy z wiejską obrzędowością katolicką (Dywan Wielkanocny, 1974).
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl