Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MURAK Teresa | Przyjście zieleni, 1975 r.

Teresa MURAK (ur. 1949)

Przyjście zieleni, 1975 r.

odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 28 x 21 cm
sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'Teresa Murak | PRZYJŚCIE ZIELENI 1975 | TERESA MURAK 1975'
jedyny istniejący egzemplarz, niepokazywany dotąd publicznie

"Korzenie są mocne, kłujące, białe.
Pojawiają się pojedyncze listki białożółtozielonkawe.
Nieproporcjonalnie
szybciej od korzeni".
TERESA MURAK

"Przyjście ZIELENI to mój pierwszy ZASIEW w galerii. Po wielu powstałych wcześniej w miejscach nieoficjalnych, prywatnych i takich jak 'Pierwszy ZASIEW' z 1972 - zaistniały w oknie domu studenckiego D.S. Dziekanka, w którym wtedy mieszkałam przy Krakowskim Przedmieściu. Przyszłam do Galerii Repassage z 'Paschą' przeznaczoną na poczęstunek (luty 1975) i zamieszkałam w galerii przez kilkanaście dni (dwa lata przed dyplomem)".
Z NOTATNIKA T.M. NIEDZIELA, 23 LUTEGO 1975

Teresa Murak zapisała się na kartach historii sztuki jako jedna z prekursorek land-artu i body-artu w Europie Wschodniej, ale także jako jedna z kluczowych twórczyń sztuki feministycznej. Już w połowie lat 70. wypracowała swój niepowtarzalny język artystyczny, będące jednocześnie odpowiedzią na ograniczenia medium malarstwa. Studiowała na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod okiem wybitnych pedagogów Jana Tarasina oraz Tadeusza Dominika. Jednak jeszcze w cztery lata przed odebraniem dyplomu płótna i farby zastąpiła niekonwencjonalnymi materiałami, używanymi nie tylko za pospolite, a wręcz odrzucające, takie jak żywa roślinność, chwasty, błoto, pył. Artystka operując przyziemnymi surowcami podnosi jej do rangi sacrum, nie stroniąc od religijnych referencji zarówno w duchu katolicyzmu, ale i pradawnych wierzeń. Kobiecość w ujęciu artystki urasta do archetypu, związanego z naturą, płodnością, domowym ogniskiem, który odnaleźć można w mitologiach niemalże wszystkich kultur.
Skojarzenia z szamańskimi rytuałami, mistycznymi obrzędami sprawiły, że krytycy jej sztukę porównywali do dokonań Any Mandiety. Tematyka jej prac oscyluje wokół zanikających więzi z przyrodą, relacje z krajobrazem, zarówno w makro jak i mikro skali, a także biologicznych procesów rozkwitania, wzrostu i obumierania. W kontekście aukcji szczególnie ważny jest aspekt relacji kobiecego ciała z ziemią i naturą, tęsknota za ponownym zawierzeniu naturze.
Na prezentowanej fotografii granica między ludzkim ciałem a przyrodą ulega rozmyciu, jednocześnie wyabstrahując kobiecość z erotyzmu, zwracając uwagę na jej duchowy aspekt. Murak na fotografii zatytułowanej "Przyjście zieleni" z 1975 roku przyodziana jest w sukienkę, której tradycyjna materia zostaje zastąpiona filigranową, żywą roślinnością. Murak po raz pierwszy wykorzystała nasiona roślin jeszcze jako studentka, zamieszkująca dom studencki Dziekanka w 1972 roku. podobnie jak w przypadku większości prac z tego okresu, artystka zasiewa na tkaninach, a także własnych ubraniach, nasiona pieprzycy siewnej, znanej powszechnie pod jej potoczną nazwą jako rzeżucha. Roślina ta uprawiana jest od najdawniejszych czasów i szczególnie ceniona ze względu na szybkość wzrostu, w kulturze polskiej jest ona szczególnie powszechnie uprawiana przed Wielkanocą jako dekoracja świątecznego stołu. Poprzez zastosowane materiały, artystka wskazuje na powiazania swojej sztuki z tradycją chrześcijańską i inspiracjami zakorzenionymi w katolickiej symbolice. Zabieg ten zwraca również uwagę na uniwersalność myśli feministycznej, która w powszechnej świadomości łączona jest z lewicową proweniencją i świeckimi poglądami.
Procesualność, cykliczność są nieodzownym elementem jej działań, pomimo, że najczęściej eksponowany jest ich efekt finalny, artystka stara się rejestrować cały proces twórczy. Dokonuje tego w formie dzienników, gdzie notuje dokonywane każdego dnia czynności podlewania, przyglądania się wzrostowi. Iwo Zmyślony przy okazji retrospektywnej wystawy prac Murak w Düsseldorfie w 2013 roku napisał "Moment otwierania się ziarna, kiełkowania zielonego pędu artystka traktuje jako dyskretną epifanię kosmicznej tajemnicy życia - punkt, w którym nieożywiona materia pęka, a do głosu dochodzą siły natury, których nie potrafimy wyjaśnić na gruncie czysto racjonalnego obrazu rzeczywistości". (Iwo Zmyślony, Feminizm ziemi. Powrót Teresy Murak, Szum, 2013, dostęp online dnia 25.07.2018). Sztuka Teresy Murak jest uprawiana w zaciszu, wymaga czasu i skrupulatnej pielęgnacji, dlatego lokuje się ją na przeciwnym biegunie wobec monumentalnych realizacji zachodnich artystów uprawiających sztukę ziemi, jak i wobec twórców otwarcie zaangażowanych politycznie sprzeciwiających się polityce socrealizmu. Jednak pomimo braku jednoznacznych deklaracji, w pracach artystki dojrzeć można osobisty komentarz wobec społecznego podziału ról, sankcjonowanego przez politykę i społeczeństwo statusu kobiety i potrzeby powrotu do wysokiej rangi i uznania kobiet jako rodzicielek, matek, doradczyń, czy wręcz bogiń.


Performerka, rzeźbiarka, autorka instalacji. Ważnym elementem jej działań performatywnych jest przyroda i ekologia. Po roku historii sztuki na lubelskim KULu, w 1970 roku przeniosła się na Wydział Malarstwa ASP w Warszawie, który ukończyła pod kierunkiem prof. Jana Tarasina i Tadeusza Dominika. W 2005 roku otrzymała nagrodę Katarzyny Kobro. Artystka współpracuje z grupami młodzieży w ramach niektórych zorientowanych ekologicznie "zasiewów" i innych projektów. "Zasiewy" miały między innymi miejsce na pasie zieleni nieopodal warszawskiej Biblioteki Narodowej - artystka wysiewała zboże w okolicach przystanku tramwajowego, wykonując swój bezinteresowny gest w zasadzie bez publiczności.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MURAK Teresa

W latach 1970 studiowała malarstwo u Jana Tarasina na warszawskiej ASP. Wiosną 1972 roku wyhodowała swoje pierwsze dzieło sztuki - Pierwszy zasiew. Inspirując się powstającymi wówczas performance, interwencjami, akcjami i instalacjami, tworzyła sztukę opartą na współuczestnictwie w naturze, posługując się tworzywami, które można określić jako naturalne: rosnącymi roślinami, zaczynem chlebowym, ziemią i ręcznie wykonanym papierem. Jednak szczególne miejsce w jej twórczości zajęła rzeżucha, zarówno w formie siewek, jak i całych dywanowych upraw, choć wykorzystuje także: koniczynę, gorczycę, bluszcz, rozmaryn czy rutę. Jej patronką stała się Demeter. Rytuały płodności, wykorzystywanie przez artystkę jej ciała (płaszcz z rzeżuchy prezentowany w formie Procesji, 1974) lub ciał innych kobiet (13 fragmentów zasiewu rzeżuchy rozłożone na kobiecym ciele jako symbole cyklów płodności w pracy Kalendarz kobiety, 1976). W jej twórczości pojawiają się także fragmenty codzienności jak zniszczone ścierki (Ścierki Wizytek, 1988), czy wymieciony ze starego domu kurz, z którego powstaje rzeźba (Czas kontaktu, 1985). Sztuka Murak przepełniona jest mistycyzmem i sacrum pierwotnych rytuałów, które artystka łączy z wiejską obrzędowością katolicką (Dywan Wielkanocny, 1974).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl