olej/płótno, 70,5 x 52 cm sygnowany i datowany p.d.: `T. Ociepka | 1960 r.`
Sztuka Teofila Ociepki, najbardziej znanego obok Nikifora polskiego prymitywisty, przeszła w końcu lat 50. istotną przemianę. Artysta zaczął bowiem coraz wyraźniej odcinać się od mistycyzmu i symbolizmu, z którymi ówczesna krytyka kojarzyła jego prace. W roku 1959 malarz wystąpił z Grupy Janowskiej i przeprowadził się do Bydgoszczy. Zerwał część przyjaźni i odciął od śląskich ruchów okultystycznych. W tym samym czasie w jego sztuce zaobserwować można rodzaj oczyszczenia. Artysta zrezygnował z wielofiguralnych kompozycji zanurzonych w aurze tajemniczości na rzecz fantastycznych przedstawień natury. Ich tematami są wizje lasów, dżungli i nieistniejących krain. Zamieszkują je baśniowe zwierzęta, smoki i hybrydy ("Bestie w rajskim ogrodzie", 1961; "Bazyliszek", 1964). Prezentowany "Rajski ogród" jest reprezentatywnym przykładem takiego wyobrażenia.
Na obrazie widać charakterystyczny dla Ociepki, prehistoryczny pejzaż. Drzewa o błękitnych pniach i wielobarwnych liściach, jezioro i wpadający do niego strumień malowane są grubo i dekoracyjnie. Kompozycja odznacza się bogactwem wyobraźni malarza. Zestawienia barw są różnorodne i często zaskakujące. Równocześnie inwencja malarza ma swoje granice. "Rajski ogród", podobnie jak kilka innych płócien z przełomu lat 50. i 60., jest dzięki temu jednocześnie "fantastyczny" i "realistyczny". Przy pierwszym kontakcie uderza widzą swoją fantasmagorycznością i wciąga wrażeniem naturalności.
To właśnie umiejętna gra na pozornych przeciwieństwach sprawiła, że sztuka Ociepki była bardzo ciepło przyjmowana przez polską inteligencję jego czasów. "Polski Celnik Rousseau" - jak nazywano artystę - pracował w tym okresie często na zamówienie. Jego zleceniodawcami byli m.in Jan Kott i Arkady Fiedler. Prymitywizm prac Ociepki, ich naiwną szczerość, techniczną prostotę i odwagę w śmiałym operowaniu kolorem ówczesna krytyka uważała za największe zalety jego sztuki.
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl