akwarela, pastel, tektura, 97 x 69 sygn. p. d.: T. Axentowicz; na odwrociu nalepka: L:2518/II/4/ z pracowni T. Axentowicza:/ Starzec, symboliczna głowa kobiety. / akwarela. pastel - karton w gołych ramach za szkłem / zezwolono / w dniu 14.III.1922 oraz pieczęć WOJEWÓDZTWO LWOWSKIE / ODDZIAŁ / SZTUKI I KULTURY
Kształcił się w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni G. Hackla, A. Wagnera i G. Benczura. Studia artystyczne uzupełnił w Paryżu pod kierunkiem E. A. Carolusa-Durana. Eksponował swoje prace na Salonach paryskich. W 1895 r. osiadł na stałe w Krakowie, gdzie objął stanowisko profesora w Szkole Sztuk Pięknych, które piastował do 1934 r. Należał do grona członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Był blisko związany z wiedeńskim środowiskiem artystycznym jako członek "Secesji" i współpracownik czasopisma "Ver Sacrum". Zdobył uznanie i popularność jako portrecista i twórca scen historycznych. W kompozycjach rodzajowych utrwalał obrzędy i obyczaje Hucułów. Oferowany obraz, powstały po 1900 r., cechuje typowa dla sztuki Axentowicza perfekcja w stosowaniu techniki pastelowej. Alegoryczny temat przemijania oddany tu został poprzez zestawienie postaci starca o werystycznie ujętych rysach twarzy z wizyjną, wyidealizowaną twarzą-maską młodej kobiety postaciującą wywołane z pamięci wspomnienia. Symbolikę przedstawienia dopowiada ponury nastrój jesiennego dnia. Pożółkłe liście, stanowiące znaczeniowe i kompozycyjne centrum obrazu, akcentują nietrwałość bytu i zarazem wprowadzają do wąskiej gamy zgaszonych brązów, szarości i różów mocny akcent kolorystyczny. Omawiane dzieło jest opowieścią o znikomości ludzkiej egzystencji opartą na opozycji starości i młodości. Jest ono wariantem kompozycyjnym pasteli noszących jednakowy tytuł "Wizja - wspomnienie", eksponowanych na wystawie monograficznej Axentowicza zorganizowanej w 1998 r. przez Muzeum Narodowe w Krakowie (kat. III.33, il. s. 88; kat. III.34, il. s. 139).
AXENTOWICZ Teodor
W latach 1878-1882 uczęszczał do monachijskiej ASP, gdzie pobierał nauki u Gabriela Hackla, Alexandra Waguera i Gyuli Benczura. W 1882r. wyjechał do Wenecji oraz do Paryża, gdzie uczył się w E.A.Carolusa - Durana. W Paryżu był do 1895r., zajmował się tam ilustrowaniem i kopiowaniem dziel dawnych mistrzów. Od 1895-1934r. był profesorem w SSP W Krakowie, na to stanowisko powołał go Julian Fałat. Był też współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Wiele podróżował był m.in. w Londynie, Włoszech, Stanach Zjednoczonych. W 1897r. założył szkole malarstwa dla kobiet. Otrzymał członkostwo Societe Nationale dex Beaux-Arts za portret Wiktora Osławskiego (1890r.) Malował przede wszystkim olejem, ale od 1890r. zaczął używać pasteli. W jego twórczości można zauważyć wpływ secesji oraz symbolizmu. Był współtwórcą Panoramy Racławickiej.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl