pastel, tektura, 48,8 x 68,6 (w świetle ramy) sygn. u dołu po środku: T. Axentowicz
Kształcił się w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni G. Hackla, A. Wagnera i G. Benczura. Studia artystyczne uzupełnił w Paryżu pod kierunkiem E. A. Carolusa-Durana. Eksponował swoje prace na Salonach paryskich. W 1895 r. osiadł na stałe w Krakowie, gdzie objął stanowisko profesora w Szkole Sztuk Pięknych, które piastował do 1934 r. Należał do grona członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka. Był blisko związany z wiedeńskim środowiskiem artystycznym jako członek Secesji i współpracownik czasopisma "Ver Sacrum". Zdobył uznanie i popularność jako portrecista i twórca scen historycznych. W kompozycjach rodzajowych utrwalał obrzędy i obyczaje Hucułów. Oferowany obraz cechuje typowa dla sztuki Axentowicza perfekcja w stosowaniu techniki pastelowej. Alegoryczny temat przemijania oddany tu został poprzez zestawienie postaci starca o werystycznie ujętej twarzy z postacią młodej kobiety o rysach odpowiadających akademickim kanonom piękna. Symbolikę przedstawienia dopowiada jesienna aura przedstawienia, jaką wprowadza wąska gama zgaszonych brązów, zieleni i szarości. Mocniejsze tony czerwieni, zieleni i błękitu dźwięczą w deseniach chusty przykrywającej włosy pogrążonej w zadumie dziewczyny. Prezentowane dzieło jest wariantem kompozycyjnym pasteli o identycznym tytule eksponowanych na wystawie monograficznej Axentowicza zorganizowanej w 1998 przez Muzeum Narodowe w Krakowie (kat. III 88-90), które datowane są na lata 1930-1935.
AXENTOWICZ Teodor
W latach 1878-1882 uczęszczał do monachijskiej ASP, gdzie pobierał nauki u Gabriela Hackla, Alexandra Waguera i Gyuli Benczura. W 1882r. wyjechał do Wenecji oraz do Paryża, gdzie uczył się w E.A.Carolusa - Durana. W Paryżu był do 1895r., zajmował się tam ilustrowaniem i kopiowaniem dziel dawnych mistrzów. Od 1895-1934r. był profesorem w SSP W Krakowie, na to stanowisko powołał go Julian Fałat. Był też współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Wiele podróżował był m.in. w Londynie, Włoszech, Stanach Zjednoczonych. W 1897r. założył szkole malarstwa dla kobiet. Otrzymał członkostwo Societe Nationale dex Beaux-Arts za portret Wiktora Osławskiego (1890r.) Malował przede wszystkim olejem, ale od 1890r. zaczął używać pasteli. W jego twórczości można zauważyć wpływ secesji oraz symbolizmu. Był współtwórcą Panoramy Racławickiej.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl