olej, płótno; 84 x 68 cm; sygn. i dat. p. g.: T.Axentowicz / 1906;
Por.: Teodor Axentowicz 1859-1938 [katalog wystawy monograficznej, red. Zofia Gołubiew, Kraków, 1998, poz. kat. I.53 - Portret Władysława Wędkiewicza - oferowany portret mężczyzny o cechach fizjonomicznych zbliżonych do Wł. Wędkiewicza; poz. kat. I.49 - Portret Henryka Schwarza - ukazany analogiczny fotel jak na prezentowanym obrazie.
Teodor Axentowicz, po zdobyciu wykształcenia w akademii monachijskiej, kontynuował naukę w Paryżu w latach 1882-1985. Tamtejsze środowisko artystyczne, w którym obracali się również Józef Chełmoński i Jan Stanisławski, wpłynęło na zmianę stylistyki w twórczości artysty. W końcu XIX w. w Paryżu dominował nurt impresjonizmu, którym chętnie inspirował się malarz. Barwa, niedopowiedziana kompozycja, swobodna kreska stanowiły dla Teodora Axentowicza znaczącą odmianę, w porównaniu do wcześniej zdobytych akademickich doświadczeń w Monachium. W 1895 roku artysta wrócił do Krakowa, gdzie na prośbę Juliana Fałata, objął stanowisko profesora w Akademii Sztuk Pięknych, które zajmował do 1934 roku. W 1897 roku, z inicjatywy Teodora Axentowicza, powstała szkoła malarstwa dla kobiet, w której wykładali m.in. Leon Wyczółkowski i Jan Stanisławski. Ze względu na różnorodne doświadczenia artystyczne, twórczość Teodora Axentowicza można podzielić na dwa główne nurty. Pierwszym z nich jest tematyka ludowa, rodzajowa, do której nawiązywali również Stanisław Wyspiański, Włodzimierz Tetmajer czy Jan Stanisławski. Drugą inspiracją znakomitego pastelisty były portrety. Marian Dienstl-Dąbrowa w krakowskim katalogu wystawy artysty pisała: „W szukaniu charakterów w modelach Axentowicz posiada swą ustaloną realistyczną granicę. W portrecie zarówno kobiecym, jak i męskim opierał się na naturze, lecz ogólną koncepcję stylizował zawsze z pamięci. Axentowicz dbał przede wszystkim o malarskie zalety każdego portretu śpiewając kolorystyczną gamę na przedziwnie delikatnym poczuciu harmonii kolorystycznej.” Taki też jest prezentowany portret mężczyzny o inteligentnych oczach oraz szlachetnych rysach twarzy. Artysta ukazuje modela, być może prawnika lub lekarza, w nieformalnej pozie oraz otoczeniu, siedzącego na fotelu obitym wzorzystą tapicerką, zaznaczoną jednak bardzo schematycznie, impresyjnie. W analogicznym fotelu został sportretowany Henryk Schwarz, którego wizerunek znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie (ujęty w: Teodor Axentowicz 1859-1938 [katalog wystawy monograficznej, red. Zofia Gołubiew, Kraków, 1998, poz. kat. I.49). W oferowanym portrecie harmonia ciemnych brunatno-brązowych barw uzupełnionych czernią stanowi przeciwwagę kolorystyczną, zapewne mającą na celu podkreślenie twarzy czy dłoni sportretowanego. Ciekawym zabiegiem kolorystycznym wydaje się również użycie niebieskich tonów jedynie w części zbliżonej do twarzy mężczyzny, co podkreśla błękit myślących oczu, spoglądających na odbiorcę z obrazu. Fizjonomia modela nosi cechy zbliżone do innego portretu Axentowicza przedstawiającego Władysława Wędkiewicza, który został ujęty w katalogu monograficznej wystawy: Teodor Axentowicz 1859-1938 pod redakcją Zofia Gołubiew (Kraków, 1998, poz. kat. I.53).
AXENTOWICZ Teodor
W latach 1878-1882 uczęszczał do monachijskiej ASP, gdzie pobierał nauki u Gabriela Hackla, Alexandra Waguera i Gyuli Benczura. W 1882r. wyjechał do Wenecji oraz do Paryża, gdzie uczył się w E.A.Carolusa - Durana. W Paryżu był do 1895r., zajmował się tam ilustrowaniem i kopiowaniem dziel dawnych mistrzów. Od 1895-1934r. był profesorem w SSP W Krakowie, na to stanowisko powołał go Julian Fałat. Był też współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Wiele podróżował był m.in. w Londynie, Włoszech, Stanach Zjednoczonych. W 1897r. założył szkole malarstwa dla kobiet. Otrzymał członkostwo Societe Nationale dex Beaux-Arts za portret Wiktora Osławskiego (1890r.) Malował przede wszystkim olejem, ale od 1890r. zaczął używać pasteli. W jego twórczości można zauważyć wpływ secesji oraz symbolizmu. Był współtwórcą Panoramy Racławickiej.
Informacje dla kupujących:
Prezentujemy Państwu kolejną wakacyjną ofertę Domu Aukcyjnego Rempex – wystawę wybitnych dzieł sztuki i antyków „Silent Selling”.
Wystawa tych prac trwać będzie w dniach: 12 lipca – 24 sierpnia 2019 r. w siedzibie DA Rempex, przy ul. Karowej 31 w Warszawie.
W katalogu wystawy wartość przedstawionych obiektów prezentujemy w formie estymacji.
W trakcie ekspozycji zbierane będą oferty na zakup poszczególnych prac.
Oferty będą przedstawiane właścicielom obiektów, a ich sprzedaż nastąpi po ewentualnej akceptacji proponowanych cen przez właścicieli.
Istnieje możliwość – po uzyskaniu zgody właściciela – wcześniejszej sprzedaży obiektu (podczas trwania wystawy).
Przypominamy, że zgodnie z generalnie obowiązującą w Domu Aukcyjnym Rempex zasadą, do zaoferowanych cen będzie doliczana opłata organizacyjna w wysokości 18%.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl