olej/płótno, 39 x 29 cm sygnowany l.d.: `T. Axentowicz`
Artysta znany przede wszystkim z działalności portretowej, którą to sztukę doprowadził do perfekcji w trakcie swojego pobytu w Paryżu. Zyskał tam wysoki status artysty reprezentującego europejski poziom, porównywalny z dokonaniami artystów angielskich czy włoskich. Po powrocie do Krakowa pogłębiał swoje artystyczne zainteresowania malując podobizny przedstawicieli polskiej arystokracji. Axentowicz cieszył się do końca życia niesłabnącym zainteresowaniem ze strony publiki i regularnie otrzymywał zlecenia na wykonywanie portretów. Artysta szczególnie upodobał sobie wizerunki kobiece, które realizował głównie w technice pasteli. Prezentowany przez nas obraz olejny wyobrażający portret mężczyzny stanowi rzadkość na rynku antykwarycznym. Tak na temat jego kunsztu w odwzorowywaniu charakterystycznych cech portretowanej postaci wypowiedział się na łamach "Tygodnika Ilustrowanego" Franciszek Klein:
"Bystrość obserwacji i zdolność odnajdywania jakiegoś specyficznego pierwiastka u danego modela przemawia z każdego płótna. Ta znajomość psychologii kobiecej uderza od razu u artysty [...]. Przez zręczne ustawienie, przez pochylenie postaci, ruchem głowy lub ręki, wyrazem oczu, spojrzeniem lub wręcz uśmiechem umie zainteresować lub przykuć uwagę. [...] Wreszcie artystę odznacza subtelna gama kolorystyczna. Skala barw, jaka występuje na jego płótnach, ma rozmaity wyraz. Nie spotykamy tu nigdy barwy zbyt surowej, gwałtownej lub jaskrawej, która by swoją obecnością zagłuszyła cały obraz. Przeciwnie, Axentowicz jak może nikt w tym stopniu - posiada bardzo delikatne poczucie harmonii kolorystycznych. W portretach jego widać zwykle dążenie do osiągnięcia zespołów barwnych." Franciszek Klein, Teodor Axentowicz i jego sztuka, "Tygodnik Ilustrowany" 1924, nr 51, s. 842 - 845.
AXENTOWICZ Teodor
W latach 1878-1882 uczęszczał do monachijskiej ASP, gdzie pobierał nauki u Gabriela Hackla, Alexandra Waguera i Gyuli Benczura. W 1882r. wyjechał do Wenecji oraz do Paryża, gdzie uczył się w E.A.Carolusa - Durana. W Paryżu był do 1895r., zajmował się tam ilustrowaniem i kopiowaniem dziel dawnych mistrzów. Od 1895-1934r. był profesorem w SSP W Krakowie, na to stanowisko powołał go Julian Fałat. Był też współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Wiele podróżował był m.in. w Londynie, Włoszech, Stanach Zjednoczonych. W 1897r. założył szkole malarstwa dla kobiet. Otrzymał członkostwo Societe Nationale dex Beaux-Arts za portret Wiktora Osławskiego (1890r.) Malował przede wszystkim olejem, ale od 1890r. zaczął używać pasteli. W jego twórczości można zauważyć wpływ secesji oraz symbolizmu. Był współtwórcą Panoramy Racławickiej.
Informacje dla kupujących:
Do każdego niesprzedanego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "POAUKCYJNE ZGŁOSZENIE KUPNA". Więcej informacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl