Pastel, kredka, węgiel, miejscami na akwarelowej podmalówce; oprawiony w tzw. "szkatułkę"; 67,3 x 50 cm. Sygnowany po lewej u dołu czarną kredką: T. axentowicz Pastel po konserwacji.
Malarz, pastelista, rysownik, grafik i pedagog. Po ukończeniu studiów malarskich (1878-1882) w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych (pod kierunkiem G. Hackla, A. Wagnera i G. Benczura) diametralnie zmienił środowisko artystyczne, spędzając kilkanaście lat w Paryżu, gdzie doskonalił swoje umiejętności w pracowni E. A. Carolus-Durana, wystawiał na Salonach i zdobył niemałe powodzenie jako portrecista oraz ilustrator, czego świadectwem przyjęcie do Société Nationale des Beaux-Arts. W 1895 r., otrzymawszy profesurę Szkoły (od r. 1900 - Akademii) Sztuk Pięknych w Krakowie (w której nauczał nieprzerwanie aż do r. 1934; dwukrotnie będąc rektorem), powrócił do kraju. Należał do założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", był członkiem rzeczywistym wiedeńskiej "Secesji" a honorowym warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Zaczynając jako malarz historyczny, nadzwyczajne uznanie i sukces zyskał jako twórca scen rodzajowo - symbolicznych (po większej części z kręgu kultury huculskiej) oraz pastelowych, głównie kobiecych portretów.
Właściwością techniki i artyzmu Axentowicza jest przede wszystkim całość jako harmonia barw, subtelna, pełna smaku. Głowa o szlachetnym i bardzo delikatnym modelunku, karnacja pozwalająca niemal czuć miękkość i ciepło twarzy. Bogata i przekonywująca charakterystyka. Był przed wszystkim portrecistą, określanym przez krytykę "mistrzem portretu kobiecego". Niezwykle utalentowanym malarzem "salonowym". Własny styl portrecisty wykształcił w Paryżu, poprzez studia dzieł starych mistrzów oraz konfrontację własnej sztuki z twórczością międzynarodowego środowiska artystycznego ówczesnego Paryża, zwłaszcza z malarstwem portretowym Włocha Giovanniego Boldiniego i Amerykanina Johna Sargenta. Malował olejno, ale prawdziwą jego pasją malarską był portret pastelowy. W tej dziedzinie stał się prawdziwym perfekcjonistą. Rysował najchętniej pełne wdzięku i urody kobiety, pozbawione uśmiechu piękne damy, wytworne panie z krakowskiego towarzystwa, arystokratki, niemal identycznie upozowane, często jako femme fatale, siedzące na kozetkach. W spuściźnie artystycznej pozostawił po sobie setki portretów pastelowych bliżej nieznanych nam dziś, dam promieniujących paryskim szykiem. Zyskały one w Polsce ogromną popularność i cieszyły się niesłabnącym zainteresowaniem niemal do końca życia malarza.
AXENTOWICZ Teodor
W latach 1878-1882 uczęszczał do monachijskiej ASP, gdzie pobierał nauki u Gabriela Hackla, Alexandra Waguera i Gyuli Benczura. W 1882r. wyjechał do Wenecji oraz do Paryża, gdzie uczył się w E.A.Carolusa - Durana. W Paryżu był do 1895r., zajmował się tam ilustrowaniem i kopiowaniem dziel dawnych mistrzów. Od 1895-1934r. był profesorem w SSP W Krakowie, na to stanowisko powołał go Julian Fałat. Był też współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Wiele podróżował był m.in. w Londynie, Włoszech, Stanach Zjednoczonych. W 1897r. założył szkole malarstwa dla kobiet. Otrzymał członkostwo Societe Nationale dex Beaux-Arts za portret Wiktora Osławskiego (1890r.) Malował przede wszystkim olejem, ale od 1890r. zaczął używać pasteli. W jego twórczości można zauważyć wpływ secesji oraz symbolizmu. Był współtwórcą Panoramy Racławickiej.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl