Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
AXENTOWICZ Teodor | Na balu maskowym

Teodor AXENTOWICZ (1859 - 1938)

Na balu maskowym

pastel/papier, 62 x 45 cm (w świetle ramy)
sygnowany l.śr.: 'T. axentowicz'

W twórczości Teodora Axentowicza świetnie widoczne są wpływy najważniejszych tendencji malarstwa ostatnich dekad XIX stulecia: monachijskiej tradycji Stimmungu, francuskiego impresjonizmu, jak również odkrywania przez artystów nowoczesnych dawnych mistrzów włoskich, hiszpańskich i holenderskich. Elegancka formuła portretowa Axentowicza zbliżała go do najbardziej cenionych i rozpoznawalnych na scenie artystycznej Paryża portrecistów epoki: Jamesa Whistlera, Giovanniego Boldiniego, Johna Sargenta czy Andersa Zorna. Marian Dienstl-Dąbrowa z perspektywy 1938 roku znakomicie opisał istotę pastelowych portretów artysty: "Axentowicz zdobył wcześnie tajemnicę powodzenia przez wykwint kompozycji układu modela, wyczucie najwłaściwszego gestu i spojrzenia. Dla kobiecego portretu stworzył własną pastelową technikę i subtelnie przyciszone zestawienia kolorystyczne gam. Jako tła używa często szarego papieru, z którego wyłania się leciuchno rysunek. Rzucane niby od niechcenia kreski pastelowe tworzą rytmiczne akcenty tak charakterystyczne dla pastelowych dzieł Axentowicza. (...) dbał przede wszystkim o malarskie zalety każdego portretu, śpiewając kolorystyczną gamę na przedziwnie delikatnym poczuciu harmonii kolorystycznej" (M. Dienstl-Dąbrowa, Teodor Axentowicz 1859 - 1938. Katalog wystawy pośmiertnej, Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 30 grudnia 1938 - 2 lutego 1939, Kraków 1938, s. 6-7).
Prezentowana praca wyróżnia się na tle wyrafinowanych i posągowych wizerunków modelek ciekawą konwencją portretową. Artysta skorzystał ze wzorca zaczerpniętego ze sztuki dawnej, mianowicie z antytetycznego sposobu zestawiania figur alegorycznych (młodość - starość, bieda - bogactwo itd.). Nieznana rudowłosa kobieta została przez Axentowicza ujęta w profilu, patrzy przed siebie, niby przecinając ramę obrazu. W tle, od razu za głową, spogląda w kierunku widza tajemnicza postać, Doppelgänger, czyli sobowtór uosabiający drugą naturę modelki. Artysta formułuje "symbolistyczne" przesłanie mówiące o niemożności przeniknięcia doznań emocjonalnych, zmysłowości i przewrotności ludzkiej psyche. Kobieta w tle nosi pawie pióra oraz balową maskę. Tym samym Axentowicz podejmuje popularny modernistyczny motyw maski i maskarady - figur stanowiących formy, za którymi skrywa się człowiek w swej autentyczności. Malarz zastosował bogatą i nasyconą paletę barwną, używając, oprócz preferowanych przez siebie zgaszonych i subtelnych tonów, błękitu, żółcieni i zieleni.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
AXENTOWICZ Teodor
W latach 1878-1882 uczęszczał do monachijskiej ASP, gdzie pobierał nauki u Gabriela Hackla, Alexandra Waguera i Gyuli Benczura. W 1882r. wyjechał do Wenecji oraz do Paryża, gdzie uczył się w E.A.Carolusa - Durana. W Paryżu był do 1895r., zajmował się tam ilustrowaniem i kopiowaniem dziel dawnych mistrzów. Od 1895-1934r. był profesorem w SSP W Krakowie, na to stanowisko powołał go Julian Fałat. Był też współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Wiele podróżował był m.in. w Londynie, Włoszech, Stanach Zjednoczonych. W 1897r. założył szkole malarstwa dla kobiet. Otrzymał członkostwo Societe Nationale dex Beaux-Arts za portret Wiktora Osławskiego (1890r.) Malował przede wszystkim olejem, ale od 1890r. zaczął używać pasteli. W jego twórczości można zauważyć wpływ secesji oraz symbolizmu. Był współtwórcą Panoramy Racławickiej.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl