Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
AXENTOWICZ Teodor | Kobieta z dzbanem na tle Wawelu

Teodor AXENTOWICZ (1859 - 1938)

Kobieta z dzbanem na tle Wawelu

akwarela, pastel/papier, 98 x 69 cm
sygnowany p.d.: 'T.Axentowicz'

LITERATURA:
- porównaj: Teodor Axentowicz 1859 - 1938, Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1998, III. 36, s. 139 (il.)

Wśród plejady największych osobistości artystycznych Młodej Polski wyjątkowe miejsce zajmuje mistrz pastelu – Teodor Axentowicz. „Prawdziwą pasją malarską Axentowicza był portret pastelowy; w tej technice stał się też prawdziwym perfekcjonistą. Rysował najchętniej pełne wdzięku i urody kobiety, pozbawione uśmiechu piękne damy – les belles femmes de la bella epoque (...). Już w pierwszych latach pobytu artysty pod Wawelem pojawiła się wśród pastelowych 'główek' nowa modelka, była nią znana krakowska piękność Ata Zakrzewska. Jej profil, podpisany 'ARS', zdobił okładkę katalogu pierwszej wystawy Towarzystwa Artystów Polskich 'Sztuka', która miała miejsce w krakowskich Sukiennicach w 1897 roku. Portrety Zakrzewskiej pojawiały się też na plakatach drugiej i trzeciej wystawy tego ugrupowania”. Wizerunki krakowskiej piękności, będącej ulubioną modelką Axentowicza, pojawiały się w tworzonych na początku XX wieku kompozycjach metaforycznych. W tym okresie mistrz pastelu stworzył tylko sobie właściwy język symboliczny. Prezentowana kompozycja przedstawia najbardziej spektakularną pod względem mistrzostwa techniki i formatu realizację motywu kobiety trzymającej dzban. Półnaga Ata Zakrzewska, spowita jedynie złotą chustą na biodrach i okryta burzą długich włosów, które spływając po nagim ciele dziewczyny, podkreślają zarówno tajemniczość jak i zmysłowość metaforycznej sceny. Postawa krakowskiej piękności, której ciało przybiera kształt dekoracyjnej linii „S” z wyrafinowanym gestem trzymania kobaltowego naczynia, ukazuje maestrię artysty w posługiwaniu się dekoracyjnymi formami właściwymi dla sztuki secesji. Scena utrzymana jest w charakterystycznej kolorystyce przepełnionej złocieniami, wyrafinowanymi szmaragdowymi zieleniami i szlachetną czernią. Kontrast alabastrowego ciała modelki ze złotą draperią szaty ukazuje kunszt Axentowicza w harmonizowaniu palety barwnej. Na drugim planie, za wstęgą lśniącej srebrzystymi szarościami Wisły jawi się Wawel. Alegoryczna postać nagiej kobiety ukazanej na tle siedziby królów wpisuje prezentowaną kompozycję w młodopolski kontekst historyczno-narodowy, prowokujący do symbolicznych odczytań. Prezentowana praca przełamuje stereotypowy obraz Axentowicza jako buduarowego portrecisty, tym samym wpisując go w krąg najwybitniejszych europejskich malarzy skupionych wokół nurtu secesji.

Mistrz pastelowych, dystyngowanych portretów stał się protoplastą stylu secesji na rodzimych ziemiach. Wyjątkowy, dekoracyjny styl swojego malarstwa Axentowicz zawdzięcza europejskiemu wykształceniu. Przez cały okres swojej twórczości artysta pozostał w bliskich kontaktach z najwybitniejszymi ówczesnej sztuki w Londynie i Paryżu. Malarskie wykształcenie otrzymał w Monachium, jednak aby doskonalić swój warsztat artystyczny, wybrał się do Paryża, gdzie trafił do szalenie rozchwytywanego portrecisty Charles’a Emile’a Augusta Duranda, który „zachwycał się różnorodnością czerni na palecie swojego ucznia”. Dzięki swojemu znanemu nauczycielowi Axentowicz przynależał do śmietanki towarzystwa artystycznego świata Paryża okresu Belle Époque. Przepustką do najwyższych sfer był portret przepięknej córki redaktora naczelnego „Le Figaro”, Henrietty Fouquier. Axentowicz w swojej twórczości starał się oddać afirmację życia, odżegnując się od powinności młodopolskiego historycyzmu. Wytworne portrety oraz barwne sceny z życia Hucułów są motywami najbardziej rozpoznawanymi w całym oeuvre malarza.

Teodor Axentowicz studiował w akademii monachijskiej pod kierunkiem Gabriela von Hackla oraz u profesorów Sandora Wagnera i Guyli Benczura w latach 1879-82. W 1883 wyjechał do Paryża, gdzie uczył się w pracowni Emila Augusta Carolus- Durana. Odbył wiele podróży artystycznych m.in. do Włoszech, Londynu. W 1895 objął stanowisko profesora rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a w 1910 został pierwszym jej rektorem z wyboru. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" oraz członkiem wiedeńskiej "Secesji". Był jednym z najwybitniejszych polskich portrecistów; malował także sceny rodzajowe i historyczne. Ulubionym tematem artysty były sceny z motywami huculskimi - studia postaci, zwyczaje, wierzenia- malowane z dbałością o szczegóły, a jednocześnie bardzo swobodnie oraz przedstawienia symboliczne.

Podatki i opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
AXENTOWICZ Teodor
W latach 1878-1882 uczęszczał do monachijskiej ASP, gdzie pobierał nauki u Gabriela Hackla, Alexandra Waguera i Gyuli Benczura. W 1882r. wyjechał do Wenecji oraz do Paryża, gdzie uczył się w E.A.Carolusa - Durana. W Paryżu był do 1895r., zajmował się tam ilustrowaniem i kopiowaniem dziel dawnych mistrzów. Od 1895-1934r. był profesorem w SSP W Krakowie, na to stanowisko powołał go Julian Fałat. Był też współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Wiele podróżował był m.in. w Londynie, Włoszech, Stanach Zjednoczonych. W 1897r. założył szkole malarstwa dla kobiet. Otrzymał członkostwo Societe Nationale dex Beaux-Arts za portret Wiktora Osławskiego (1890r.) Malował przede wszystkim olejem, ale od 1890r. zaczął używać pasteli. W jego twórczości można zauważyć wpływ secesji oraz symbolizmu. Był współtwórcą Panoramy Racławickiej.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl