DZIEWCZYNA HUCULSKA Z DZBANEM (ALEGORIA PRZEMIJANIA?), [przed 1914?]
Pastel, węgiel, czarna kredka na sumarycznym szkicu ołówkowym, papier w odcieniu jasnobrunatnym, naklejony całą powierzchnią na tekturę; 50,2 x 34,3 cm (brzegi arkusza nieregularne; przy krawędziach lewej oraz prawej na tekturze partie dorysowane wtórnie; lewy dolny narożnik amatorsko uzupełniony). Sygnowany ponad dolną krawędzią po prawej czarną kredką: T. axentowicz (zakończone kolofonem).
Malarz, pastelista, rysownik, grafik i pedagog. Po ukończeniu studiów malarskich (1878-1882) w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych (pod kierunkiem G. Hacela, A. Wagnera i G. Benczura) diametralnie zmienił środowisko artystyczne, spędzając kilkanaście lat w Paryżu, gdzie doskonalił swoje umiejętności w pracowni E. A. Carolus-Durana, wystawiał na Salonach i zdobył niemałe powodzenie jako portrecista oraz ilustrator, czego efektem i świadectwem było przyjęcie go do Société Nationale des Beaux-Arts. W 1895 roku, otrzymawszy profesurę w Szkole (od r. 1900: Akademii) Sztuk Pięknych w Krakowie powrócił do kraju. Nauczał w niej nieprzerwanie aż do roku 1934, dwukrotnie pełniąc godność rektora. Należał do założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", był członkiem rzeczywistym wiedeńskiej "Secesji" a honorowym warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Zaczynając jako malarz historyczny, nadzwyczajne uznanie i sukces zyskał jako twórca scen rodzajowo - symbolicznych (po większej części osadzonych w realiach kultury huculskiej) oraz pastelowych, głównie kobiecych portretów. Postać młodej Hucułki z dzbanem (względnie stągwią), niekiedy zapewne o alegorycznym, a nie tylko rodzajowym charakterze (samodzielna, względnie w towarzystwie starca; wówczas symbolika staje się ewidentna), pojawiła się w oeuvre Axentowicza około roku 1895. W niezliczonych wariantach kompozycyjnych powtarzana była przezeń właściwie do końca życia, stając się z czasem jednym ze "znaków firmowych" jego twórczości. Oferowaną tu wersję, stosunkowo dobrze zachowaną (pastel nieznacznie tylko osypany), zręcznie ożywioną pod względem kolorystycznym seledynową barwą chusty i złotawą plamą jesiennych liści, wolną jeszcze od cech artystycznego regresu późnej twórczości artysty, skłonni jesteśmy uważać za powstałą jeszcze przed Wielką Wojną. Pastel nasz może być identyczny z tym, który przed rokiem 1939 należał do zbiorów Kalmana Guttmanna w Krakowie (zob.: Teodor Axentowicz 1859-1938. Katalog wystawy pośmiertnej. Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 30 grudnia 1938 - 2 lutego 1939, poz. 113, s. 13).
AXENTOWICZ Teodor
W latach 1878-1882 uczęszczał do monachijskiej ASP, gdzie pobierał nauki u Gabriela Hackla, Alexandra Waguera i Gyuli Benczura. W 1882r. wyjechał do Wenecji oraz do Paryża, gdzie uczył się w E.A.Carolusa - Durana. W Paryżu był do 1895r., zajmował się tam ilustrowaniem i kopiowaniem dziel dawnych mistrzów. Od 1895-1934r. był profesorem w SSP W Krakowie, na to stanowisko powołał go Julian Fałat. Był też współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Wiele podróżował był m.in. w Londynie, Włoszech, Stanach Zjednoczonych. W 1897r. założył szkole malarstwa dla kobiet. Otrzymał członkostwo Societe Nationale dex Beaux-Arts za portret Wiktora Osławskiego (1890r.) Malował przede wszystkim olejem, ale od 1890r. zaczął używać pasteli. W jego twórczości można zauważyć wpływ secesji oraz symbolizmu. Był współtwórcą Panoramy Racławickiej.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl