Pastel, kredka, ołówek, proszek grafitowy (?); papier jednostronnie kredowany (Angerera?), naklejony całą powierzchnią na tekturę; 39,3 x 29,4 cm. Sygnowany ponad dolną krawędzią po prawej poprzez wytarcie pigmentu w warstwie podrysowania do lica papieru: T. axentowicz
Teodor Axentowicz, malarz, pastelista, rysownik, grafik i pedagog. Po ukończeniu studiów malarskich (1878-1882) w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych (pod kierunkiem G. Hackla, A. Wagnera i G. Benczura) diametralnie zmienił środowisko artystyczne, spędzając kilkanaście lat w Paryżu, gdzie doskonalił swoje umiejętności w pracowni E. A. Carolus-Durana, wystawiał na Salonach i zdobył niemałe powodzenie jako portrecista oraz ilustrator, czego świadectwem przyjęcie do Société Nationale des Beaux-Arts. W 1895 r., otrzymawszy profesurę Szkoły (od r. 1900 - Akademii) Sztuk Pięknych w Krakowie (w której nauczał nieprzerwanie aż do r. 1934; dwukrotnie będąc rektorem), powrócił do kraju. Należał do założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", był członkiem rzeczywistym wiedeńskiej "Secesji" a honorowym warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Zaczynając jako malarz historyczny, nadzwyczajne uznanie i sukces zyskał jako twórca scen rodzajowo - symbolicznych (po większej części z kręgu kultury huculskiej) oraz pastelowych, głównie kobiecych portretów. Prezentowany pastel jest relatywnie najbardziej "realistycznym", a najmniej dekoracyjnie wystylizowanym w duchu secesji portretem nieznanej nam niestety z nazwiska modelki (lecz na pewno nie "Rudowłosej", czyli słynnej krakowskiej piękności - Aty Zakrzewskiej!), która (co najmniej w roku 1898 i następnym) użyczała rysów kilku z upodobaniem wówczas przez Axentowicza rysowanym "główkom", na ogół opatrzonym pierwotnie symbolicznymi bądź alegorycznymi (jak nasz Cud), dziś na ogół zapomnianymi tytułami (por.: A. Kieniewicz, S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Teodor Axentowicz 1859 - 1938. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, listopad 1998 - styczeń 1999; Muzeum Śląskie w Katowicach, luty 1999 -m kwiecień 1999, Kraków 1998, poz. III. 7, s. 134 i il. na s. 66; III. 10, s. 134: obydwa jako Portret kobiety; pierwszy datowany przez autora [18]98), a także pojawiła się na okładce tygodnika "Życie" (R. II, nr 5 z 25 czerwca 1898 r. - ibidem, poz. V. 6, s. 160). Przed rokiem 1909 (najpewniej w 1908) znalazł się on ponadto na pocztówce, wydanej przez Jana Czerneckiego w Wieliczce (Sztuka polska w [sic] kartach pocztowych. Katalog wydawnictwa kart pocztowych artystycznych J. Czerneckiego, Wieliczka, Kraków [1909? ], nr 122, s. 267, 416 - jako Cud).
AXENTOWICZ Teodor
W latach 1878-1882 uczęszczał do monachijskiej ASP, gdzie pobierał nauki u Gabriela Hackla, Alexandra Waguera i Gyuli Benczura. W 1882r. wyjechał do Wenecji oraz do Paryża, gdzie uczył się w E.A.Carolusa - Durana. W Paryżu był do 1895r., zajmował się tam ilustrowaniem i kopiowaniem dziel dawnych mistrzów. Od 1895-1934r. był profesorem w SSP W Krakowie, na to stanowisko powołał go Julian Fałat. Był też współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Wiele podróżował był m.in. w Londynie, Włoszech, Stanach Zjednoczonych. W 1897r. założył szkole malarstwa dla kobiet. Otrzymał członkostwo Societe Nationale dex Beaux-Arts za portret Wiktora Osławskiego (1890r.) Malował przede wszystkim olejem, ale od 1890r. zaczął używać pasteli. W jego twórczości można zauważyć wpływ secesji oraz symbolizmu. Był współtwórcą Panoramy Racławickiej.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl