olej/płótno naklejone na płytę, 80,5 x 58,5 cm sygnowany p.d.: `T. LEMPICKA`
Pochodzenie: prywatna kolekcja, Stany Zjednoczone
Literatura: 1) Czesław Czapliński, Kolekcje sztuki polskiej w Ameryce, Warszawa - Nowy Jork, s. 25 (il.); 2) BAZIN G. & ITSUKI H., Tamara de Lempicka, Parco Co. Ltd, Tokio 1980; 3) DE LEMPICKA-FOXHALL K. & PHILLIPS C., Passion by Design, The Art and Times of Tamara de Lempicka, Abbeville Press Publishers, New York 1987; 4) NERET, Tamara de Lempicka 1898-1980, Benedikt Taschen Verlag Gmbh, Cologne 1993
Wystawiany: 1) 1961 - Galerie Ror-Volmar, "T. de Lempicka, œuvres récentes et anciennes, 1930-1960", Paryż, Francja; 2) 1981 - Seibu, "Tamara de Lempicka", Tokyo-Osaka, Japonia
OPINIE: 1) certyfikat potwierdzający autentyczność Alaina Blondela z kwietnia 2001 r.; 2) obraz skatalogowany pod numerem B. 435 w Catalogue raisonné dzieł Tamary Łempickiej
Estymacja 200 000 - 300 000 zł
W drugiej połowie lat 50 - tych Tamara Łempicka była oszołomiona rozwojem swojej artystycznej kariery. Odkrywała rozmaite kierunki i tworzyła prace w manierze charakterystycznej dla różnych artystów. Powracała do swoich dawnych prac i reinterpretowała je na nowo, stylizując na przykład na malarstwo Georgesa Braque`a (1882 - 1963). W owym czasie uległa także urokowi charakterystycznego, wydłużonego stylu Bernarda Buffeta (1928 - 1999). Artystka zaczęła nakładać farbę przy użyciu szpachli, odkryła możliwości materii, bogactwo faktur i mnogość efektów jakie dawało zastosowanie nakładanych bezpośrednio kolorów. Odkrycie nowych technik zaowocowało najbardziej pracowitym okresem w twórczości artystki; powstała wówczas niezliczona ilość martwych natur oraz nowych wersji dawnych kompozycji. Paradoksalnie ów zwrot w kierunku odtwarzania natury skłonił artystkę do poszukiwań zmierzających ku bardziej abstrakcyjnym formom. Na początku lat 60 - tych namalowała serię obrazów inspirowanych malarstwem abstrakcjonisty Sergia Poliakoffa (1900-1969). Jednocześnie cały czas powracała do malarstwa figuratywnego, tworzyła liczne pejzaże, kompozycje ze zwierzętami: gołębiami, kogutami, królikami czy łabędziami. W związku z tym, że w kolorystyce prac tego okresu dominuje ochra, artystka zgrupowała płótna w zbiór o nazwie "terra-cotta". Prace z tego czasu zaprezentowane zostały na retrospektywnej wystawie Ror-Volmar Gallery w Paryżu (w 1961 roku) oraz (w tym samym roku) w Alexander Iolas Gallery w Nowym Jorku.
Polska malarka, której twórczość przywoływana jest jako kwintesencja stylu art deco w malarstwie. Jako młoda, bogata dziewczyna uczyła się na pensji w Lozannie, skąd wyjeżdżała do Włoch - zwiedziła Rzym, Florencję, Wenecję - gdzie zafascynowało ją malarstwo renesansowych mistrzów. Podczas I wojny światowej mieszkała w Petersburgu, gdzie poślubiła młodego prawnika Tadeusza Łempickiego. W 1918 roku małżeństwo zamieszkało w Paryżu. Łempicka rozpoczęła wówczas studia malarskie w Academie de la Grand Chaumiere oraz w Academie Ranson u Maurice`a Denisa i Andrea Lothe`a. Wystawiała swoje obrazy na salonach oraz w galeriach paryskich. Malowała przede wszystkim portrety i akty, głównie ludzi zamożnych bądź pięknych. W 1928 roku, odwiedziła trzykrotnie Warszawę, gdzie odbyła się wystawa jej prac w warszawskiej Zachęcie; swoje dwa obrazy pokazała także na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu. W 1939 roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych i zamieszkała w Nowym Jorku, ostatnie lata życia spędziła w Meksyku. "Portrety, akty i martwe natury Łempickiej są doskonałą realizacją stylu art deco: podporządkowany mu jest zarówno typ, strój, fryzura i sposób upozowania modela, jak wszystkie rekwizyty tła i wreszcie sposób malowania. Postkubistyczna stylizacja: podkreślanie rysunkiem i światłem trójwymiarowości i twardości form, ostrość koloru, gładkość metalicznych, lśniących powierzchni, monumentalizacja, manieryczność ujęć i emalierska precyzja wykończenia składają się na styl Łempickiej, idealnie wpisany w estetykę lat dwudziestych" - Agnieszka Morawińska
ŁEMPICKA Tamara
Urodziła się w 1898 r w Warszawie, zmarła w 1980 w Cuernavaca w Meksyku. Studia w Paryżu w Academie Ranson pod kierunkiem M. Denisa i A. Lothe`a. Wystawiała w kraju i na paryskich Salonach. Malowała portrety, akty, martwe natury. Uznana za klasyka stylu art deco w malarstwie. Postkubistyczna maniera, ostre kolory, precyzja detalu i wykończenia, manieryczne ujęcie tematu - to cechy charakterystyczne malarstwa artystki. W 1939 opuściła Europę. Zainteresowanie jej twórczością przeżywa renesans. Obrazy jej uzyskują wysokie ceny na światowych aukcjach .
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl