Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
JANIKOWSKI Mieczysław Tadeusz | Kompozycja, 1961 r.

Mieczysław Tadeusz JANIKOWSKI (1912 - 1968)

Kompozycja, 1961 r.

olej/płótno, 89 x 116 cm
na odwrociu sygnowany i datowany: `M. Janikowski 1961`
na blejtramie pieczęć galerii `Kolekcja Fibak | Monte Carlo` oraz nalepka z wymiarami obrazu
POCHODZENIE:
- Galerie David, Bielefeld, Niemcy
- kolekcja Wojciecha i Olgi Fibak, Monte Carlo, Monaco
- kolekcja prywatna, Warszawa
WYSTAWIANY:
- "Mieczysław Tadeusz Janikowski 1912-1968", wystawa monograficzna, Kraków TPSP 1986, Bydgoszcz BWA 1987, Poznań BWA 1987, Warszawa CBWA 1987
LITERATURA:
- Mieczysław Tadeusz Janikowski 1912-1968, katalog wystawy monograficznej, [wstęp] Wiesław Banach, Kraków TPSP 1986, Bydgoszcz BWA 1987, Poznań BWA 1987, Warszawa CBWA 1987, Kraków 1986, poz. kat. 308, s. 43

"Tak wrażliwe w swej surowości, tak wyrafinowane w kolorze, tyle subtelnego uczucia w prostocie formy - to byłyby już wystarczające cechy, by zwrócić uwagę na twórczość Mieczysława Tadeusza Janikowskiego i oddać należne mu miejsce wśród najlepszych w sztuce abstrakcji geometrycznej. Był cichy i prowadził tak dyskretny tryb życia, że tylko nieliczni o jego istnieniu wiedzieli. Żył dla swej sztuki i jej był całkowicie oddany. Nie wystarczyło więc już sił na walkę o uznanie, na atak na publiczność. Bardzo rzadko widywano jego jasną, smukłą sylwetkę na wernisażach. Sam artysta robił zawsze wrażenie jak gdyby zaskoczonego swoją obecnością. Pełen dyskretnego szacunku kłaniał mi się z daleka, jakby w obawie, żeby mi się nie narzucać. Pewnego dnia, było to piętnaście lat temu - duża paryska galeria powzięła projekt urządzenia wystawy. Zapytano mnie: "Janikowskiego - prawda?", odpowiedziałem: "Oczywiście Janikowskiego". Galeria zmieniła właścicieli i mimo obietnicy danej artyście wystawa nie doszła do skutku. Duma tego wrażliwego, prawego człowieka została do głębi zraniona. I oto artysta zmarł bez najmniejszej nagrody za życie, które swej surowej dyscyplinie poświęcił. Czyżby okrutny los chciał aby Janikowski został na zawsze zapomniany? Czasami wystarczy jedna, jedyna osoba, maleńki impuls, aby koło sprawiedliwości puścić w ruch. To byłoby moim najgorętszym życzeniem."
Michel Seuphor, ze wstępu do katalogu pośmiertnej wystawy w Galerii Gmurzyńska-Bargera, Kolonia 1972

Mieczysław Janikowski należał do grona nielicznych polskich artystów wiernych abstrakcji geometrycznej. Był również niewątpliwie na tym polu twórcą niezwykle oryginalnym, jego nacechowana liryczną aurą twórczość sytuuje się pomiędzy kostruktywistycznymi poszukiwaniami powojennej awangardy spod znaku Stażewskiego i Strzemińskiego a malarstwem abstrakcyjnym artystów młodszego pokolenia, zdradzającym większy ładunek emocjonalny jak choćby sztuka Stefana Gierowskiego.
Zamiłowanie do abstrakcji zrodziło się u Janikowskiego po emigracji do Francji w drugiej połowie lat 40. Jak sam artysta wspominał było wypadkową wpływu czasu popularności tegoż kierunku, środowiska, w którym się obracał, i radykalnego sprzeciwu malarza wobec taszyzmu, który święcił wówczas triumfy na równi z abstrakcją geometryczną. Wspomnieć należy niewątpliwie również, że jego oryginalność, konsekwencja i kategoryczny stosunek do twórczości czyniły z niego artystę osamotnionego i za życia niedocenionego. We Francji uznawany za artystę polskiego, tutaj najczęściej przypisywany sztuce francuskiej doczekał się raptem trzech indywidualnych wystaw swojej twórczości - w Londynie, Paryżu i krakowskiej galerii Krzysztofory w 1962 roku. Stanowczo odcinał się od polskiej tradycji abstrakcji wywiedzionej z dokonań konstruktywizmu, z kolei geometryczne kompozycje twórców związanych z Francją, jak choćby Vasarely krytykował za całkowite odrzucenie treści, co uważał za zabieg w malarstwie niedopuszczalny. Jako ulubionego artystę wymieniał bez namysłu Francisco de Zurbarána - mistrza hiszpańskiego baroku, którego ascetyczne, poddane surowym rygorom kompozycyjnym obrazy, podobnie jak dzieła Janikowskiego, epatują szczególną liryczyno-mistyczną aurą. Wyważone efekty kompozycyjne i kolorystyczne pozwalają wywodzić malarstwo artysty z natury, są świadectwem głębokiej kontemplacji otaczającego świata i przeżytej ascezy. Z nieskomplikowanych w swych układach, powtarzanych wielokrotnie prostych form geometrycznych stworzył Janikowski obrazy niezwykłe, urzekające wielością efektów, swoją dostojnością i spokojem, zdradzające emocjonalne i intelektualne zaangażowanie artysty.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
JANIKOWSKI Mieczysław Tadeusz

Mieczysław Janikowski urodził się na kresach wschodnich w Zaleszczykach 13 lutego 1912 r. Wczesną młodość spędził w Olkuszu. Idąc w ślady starszego brata Stanisława, rozpoczął studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, jednak po roku wstępuje na krakowską Akademię Sztuk Pięknych, gdzie pod kierunkiem prof. Jarockiego, Sichulskiego i Filipkiewicza uzyskuje absolutorium na parę tygodni przed wybuchem II wojny światowej. Jako podporucznik 22 Pułku Ułanów Podkarpackich, walczy do 1 października 1939 r. Następnie, łamiąc porozumienie podpisane przez swoje dowództwo z wojskami sowieckimi o kapitulacji, przedostaje się na Węgry. Większość jego towarzyszy broni zginie w czasie likwidacji obozów w Starobielsku i Kozielsku.
Cztery lata później, jako dowódca wozu pancernego I Dywizji gen. Maczka bierze udział w wyzwalaniu Francji, Belgii i Holandii. Ciężko ranny w bitwie o Alphen, następnych kilka lat spędza w Szkocji, gdzie kończy College of Art w Edynburgu. Otrzymuje stypendium i we wrześniu 1947 r. wyjeżdża do Paryża. Tam też, po rocznym pobycie w Londynie, na stale osiada w roku 1952. Dzięki gościnności malarza awangardzisty Stanisława Grabowskiego zamieszkuje, w słynnym ”Ulu” czyli „La Ruche” przy 2, passage de Dantzig.
Od 1962 r., kilkakrotnie odwiedza Kraków, gdzie też 14 grudnia 1968 r. niespodziewanie umiera.
Za życia Mieczysław Janikowski miał zaledwie 3 indywidualne wystawy, z czego jedną w krakowskich Krzysztoforach. Po śmierci, kilkadziesiąt. Ostatnia, zakończona w grudniu 2004 roku, odbyła się w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Zainteresowanie malarstwem abstrakcyjnym, w tym kompozycjami konstruktywistycznymi pojawiło się u Janikowskiego z końcem lat czterdziestych. Na pytanie o powód takiej ewolucji miał odpowiedzieć przyjacielowi, Józefowi Czapskiemu: „linia prosta przeciwstawiona linii krzywej to już jest dramat, więc po co malować więcej?”
Jednakże, obok abstrakcji geometrycznej, w której osiągnął znaczącą pozycję międzynarodową, Mieczysław Janikowski uprawiał równolegle malarstwo figuratywne, tworząc z wielkim powodzeniem pejzaże, zwłaszcza prowansalskie oraz dzieła typu informel, czego przykładem są małe formaty z cyklu „Stworzenie świata”, a także realizacje na papierze w technice frottage.
W Polsce, prace Mieczysława Janikowskiego wchodzą w skład zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, Warszawie, Gdańsku i Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeów Okręgowych: w Bydgoszczy, Bytomiu i Radomiu, z Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Muzeum w Chełmie oraz Muzeum Historycznego w Sanoku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl